Vad gör vi? Del CXXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det delas fortfarande ut mycket federala "pandemic pengar" ovanpa det vanliga arbetsloshets understodet om man ar arbetslos. I vissa fall tjanar manga battre nu an nar de jobbar, sa det ar alltsa battre att vara hemma.🤔
En del stater (las republikanska stater) har nu dragit in sitt arbetsloshets understod och folk kommer tillbaka till jobbet igen, det lar dock droja innan Oregon, som ar en demokratisk stat, skulle gora det, men nagot behover goras. ALLA soker folk, butiker, restauranger, kontor, overallt annonserar de efter folk, sa bussbolaget ar langt ifran ensamna att inte ha folk.
Är det inte som i Sverige att man måste ta det jobb som finns, annars förlorar man arbetslöshetsersättningen?
 
Är det inte som i Sverige att man måste ta det jobb som finns, annars förlorar man arbetslöshetsersättningen?

Det beror helt pa stat ... 24 av de 50 staterna har nu sagt att de tanker sluta betala ut de extra federala pengarna nagon gang i Juni och "department of Labor" ar helt okay med det. Department of Labor kommer annars att betala ut "pandemic arbetsloshets ersattning" till September 6 (tror jag det var, den forsta skoldagen 2021-2022 i de flesta stater).

Har ar det mer att man far arbetsloshets ersattning under en viss tid snarare an att nagon kollar vilka jobb man soker. Vissa stater har mycket generosa "benefits" medan andra (Florida till exempel) betalar ut exact samma oavsett hur mycket man tjanade pa sitt jobb man forlorat.
Nar pandemic brot ut blev det for mycket for de flesta stater att halla koll pa vem som sokte job och inte men hade arbetsloshets ersattning, Nu har Oregon, och manga andra stater, sagt att kravet pa att man soker job for att fa ersattning kommer att tillampas igen. Tack och lov!
 
Jag lyckades få utskrivet p-piller i 3 månader till. Sen måste jag tydligen testa blodtryck. Men det löste sig efter mycket om och men och jag kan planera in att försöka åka till barnmorska. Antar jag. Jag är extremt sällan i vården så kan typ noll.
Har det något att göra med blodproppar att det behövs kolla blodtryck eller vad?

När jag körde till ridskolan höll jag på att köra på en gubbe i kamoflageträningskläder som gick med en cykel vid kanten på den kurviga 80 vägen. Mycket idioter ska det finnas. :cautious:

Nu sitter jag här och luktar på gräs, häst, och hästbajs. Pulsen och stressen på väg bort och jag lär vara stressbakis och trött när jag ska upp och rida.
Men har samma häst som sist, stressig pålle, så kanske blir lika bra som för en vecka sedan. Då smittade vi av oss på varandra.
 
Det delas fortfarande ut mycket federala "pandemic pengar" ovanpa det vanliga arbetsloshets understodet om man ar arbetslos. I vissa fall tjanar manga battre nu an nar de jobbar, sa det ar alltsa battre att vara hemma.🤔
En del stater (las republikanska stater) har nu dragit in sitt arbetsloshets understod och folk kommer tillbaka till jobbet igen, det lar dock droja innan Oregon, som ar en demokratisk stat, skulle gora det, men nagot behover goras. ALLA soker folk, butiker, restauranger, kontor, overallt annonserar de efter folk, sa bussbolaget ar langt ifran ensamna att inte ha folk.
Det säger ju något om hur låg lönen är! :grin:
 
Det säger ju något om hur låg lönen är! :grin:

Jag forstar inte hur du menar? Minimi lon har Portland metro area ar $14 per hour ... pa bussbolaget betalar vi $20 per hour och har 5 timmar om dagen garanterat aven om man kor mindre just nu. (och olika bonuses bade for redan anstallda och nyanstallda) Manga, manga, foretag betalar mer an "competetive" loner ... men folk kommer inte tillbaka till jobbet anda.
 
Jag forstar inte hur du menar? Minimi lon har Portland metro area ar $14 per hour ... pa bussbolaget betalar vi $20 per hour och har 5 timmar om dagen garanterat aven om man kor mindre just nu. (och olika bonuses bade for redan anstallda och nyanstallda) Manga, manga, foretag betalar mer an "competetive" loner ... men folk kommer inte tillbaka till jobbet anda.
Tänker på att det är vanligt att folk får jobba på flera jobb för att få ihop tillräckligt med lön för att leva drägligt i vanliga fall.
 
Tänker på att det är vanligt att folk får jobba på flera jobb för att få ihop tillräckligt med lön för att leva drägligt i vanliga fall.

Jag kanner flera (som jobbar som skolbuss chaufforer) som jobbar pa flera job. De tjanar i genomsnitt $30,000 - $40,000 USD (250,000 - 330,000 SEK) per ar bara pa skolbuss chauffors jobbet. I mina ogon ar det helt klart "dragligt" med det jobbet enbart, men de jag kanner reser, (och spenderade en manad pa Hawaii och en manad i Alaska aret fore pandemic) eller har andra intressen som de lagger mycket pengar pa (som att aga och flyga en helikopter:confused:) vad som ar "dragligt" ar helt klart en prioritets fraga.

eller han som just kopt en ny truck som koster $50,000 (drygt 400,000 sek) cash for det var enklast. 🤔
 
Sitter och lyssnar på grannen som kör åkgräsklipparen för första gången i år. (Han ligger efter, jag klippte första gången förra av helgen). Grannen har mycket sten och ojämnheter på sin tomt. Stackars gräsklippare :laugh:
Då låter de som när jag klipper runt stallet då 😂 Min pappa har på något vänster lyckats få dit en massa sten och skit som gömmer sig i gräset 🙄
 
Väldigt små barn kan klättra! De har klätterkurser för barn på mitt ställe, men vet inte hur små de kan vara för att vara med där. 5åringar är inte ovanligt i hallen, men då i sällskap av kunnig vuxen som håller koll. Om du skickar pm med var du bor så kan jag hjälpa dig att kolla vad som finns hos er :)
Så snällt!
Bor i Sörmland, Telefonplan ligger närmast men hittade inget om ålder där.
Självklart behöver han nån som håller koll och hjälper till. Jag har visserligen klättrat en hel del tidigare men det är så länge sen då behöver definitivt en uppfräschning/kurs först. Eller prova på till att börja med.
 
Då låter de som när jag klipper runt stallet då 😂 Min pappa har på något vänster lyckats få dit en massa sten och skit som gömmer sig i gräset 🙄
Minuten efter jag skrev inlägget hämtade jag pinnar för att markera att det faktiskt står tre rosor på tomtgränsen... :angel: (eller de står nog eventuellt på grannens mark har jag insett, men vad tusan.. allt ryms inte hos mig tydligen! :laugh: )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 198
Senast: Badger
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
75 228
Senast: Glimra
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 158
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
928
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp