Såg ett fb-inlägg som handlade om konstiga trappor. Jag klickade inte vidare, men på bilden i inlägget såg man exempel på två trappor som var så märkligt designade att de såg helt livsfarliga ut att använda. Vilket påminde mig om min steg- och trappfobi. Jag brukade faktiskt OFTA drömma mardrömmar om trappor förut, och vakna jätterädd.... MYCKET konstig fobi, inser jag... I verkliga livet vågar jag inte kliva alls högt upp på stegar. Och det är nästan omöjligt för mig att få något gjort när jag väl kommit en bit upp. Håller mig så krampaktigt i stegen att jag inte har någon möjlighet att måla, eller vad det nu var jag skulle göra där uppe. Jag tycker också att en del trappor är läskiga IRL. Minns en trappa i lustiga huset där trappstegen rörde sig upp och ner. Jag var jätterädd för att ramla ner innan jag lyckades ta mig upp....
Jag är likadan på stegar, och jag lider av andrahandsfobi för trappor som inte är heltäckta. Har återkommande mardrömmar om att terriern halkar mellan trappstegen och ramlar ned - så till den grad att hon inte under några omständigheter får gå själv i sådana. Jag gillar inte att låta henne springa lös i trappor som har för glest mellan spjälorna under ledstången heller, typ i trapphus. Nix!