Vad gör vi? Del CXXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkligen inte en av mina mest effektiva dagar. Men det är lördag så ska försöka att inte få dåligt samvete över det. Brukar folk få dåligt samvete om de vilar lite mitt på dagen och råkar somna?
Jag vet inte men det känns som att hela dagen blev förstörd av det.

Har nu lagt in lutfisk i ugnen. Länge sedan intog detta så är så sugen nu :d
 
Verkligen inte en av mina mest effektiva dagar. Men det är lördag så ska försöka att inte få dåligt samvete över det. Brukar folk få dåligt samvete om de vilar lite mitt på dagen och råkar somna?
Jag vet inte men det känns som att hela dagen blev förstörd av det.

Har nu lagt in lutfisk i ugnen. Länge sedan intog detta så är så sugen nu :d
Inte ska man ha dåligt samvete om man råkar ta en liten tupplur på en ledig dag :) . Du behövde säkert det!

Lutfisk - SÅ gott :d !
 
Jag väntar lite med att börja med min middag då katten har inte fått sitt och hon har fullt upp med att tvätta sig ren efter att dumma matte fått ge henne ett nöd-bad (:turd:).
Jag kan ju inte börja med min mat innan hennes! :eek::cautious:
 
Jag kom iväg på långpass till slut! Det var, inte helt oväntat, jätteskönt när jag väl började springa.
Har även ätit tacos och påbörjat träning med katten och inhalatorn.
Nosar man på inhalatorn får man godis, om man låter matte hålla den mot nosen får man godis, i bland finns det en godis i inhalatorn som man måste peta ut. Inhalator ska vara = godis! Bara en kort träningssession i dag men i morgon planerar jag att träna minst 3x 10 minuter.
 
Flyttat flyttlådor jag inte blivit av med. Någon trevlig bukefalist i Stockholm som vill ha riktiga flyttlådor (vita Alfa man kan bära 30 kg i dem) lådor? Så jag fick fram stället där Megaras julklappsträd ska stå. Ser så fram emot det, vilket gör att katten kommer att heldissa det om jag känner henne rätt.

Tvättade mattan hon kräktes på så den är ren och fin, yay. Ska bädda rent också. Men först grubbla över hatthyllan :meh: Jag fattar inte, följde instruktionerna till punkt och pricka så hur det blev bak och fram fattar jag inte. Håller stenkoll på alla förbannade skruvar så de inte försvinner, vilket de har en förmåga att göra. Av någon anledning har jag sju extra skruvar :idea:
 
Jag kom iväg på långpass till slut! Det var, inte helt oväntat, jätteskönt när jag väl började springa.
Har även ätit tacos och påbörjat träning med katten och inhalatorn.
Nosar man på inhalatorn får man godis, om man låter matte hålla den mot nosen får man godis, i bland finns det en godis i inhalatorn som man måste peta ut. Inhalator ska vara = godis! Bara en kort träningssession i dag men i morgon planerar jag att träna minst 3x 10 minuter.
Jag har en alldeles för snäll katt.
Det var bara att sätta henne i famnen och lägga masken över nosen så var det klart.
Aldrig några problem även om hon ibland jamar för att protestera
 
På tal om GAMLA pepparkaksrecept (1700-tal):

Beskrifning på pepparkakor

Til et stop honing tages 25 ägg wilka wispas 1 timma. Medan det sker kokas honingen och skummas wäl, och står sedan tils han blir wäl kall. När han då är wäl skumad lägges krydderna uti som består uti mycket Canel, Cardemummor, pommerans skal, hälst syltade men annars torra, Sucat, och skållade mandlar. Är honingen då wäl kall slås den uti de wispade äggen, som sedermera wispas en timma. Dertil röres 4 skålpund gott wettemiöl, med en förläggar sked sakta ofwan uppå. Til slut giör man låder af Cardus papper som smörjes med smör, och slås half fulla af degen. Sättes sedan uti en lagom warm ungn med tegelstenar emot låderna.

NB är miölet så gott som på Boseholm tages något mindre. Detta kan och giöras af et halft stop honing.


Källa: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/30865

Tålamod fick man ha! Notera att de 25 äggen skulle vispas i en timme..... :nailbiting:O_o
 
På tal om GAMLA pepparkaksrecept (1700-tal):

Beskrifning på pepparkakor

Til et stop honing tages 25 ägg wilka wispas 1 timma. Medan det sker kokas honingen och skummas wäl, och står sedan tils han blir wäl kall. När han då är wäl skumad lägges krydderna uti som består uti mycket Canel, Cardemummor, pommerans skal, hälst syltade men annars torra, Sucat, och skållade mandlar. Är honingen då wäl kall slås den uti de wispade äggen, som sedermera wispas en timma. Dertil röres 4 skålpund gott wettemiöl, med en förläggar sked sakta ofwan uppå. Til slut giör man låder af Cardus papper som smörjes med smör, och slås half fulla af degen. Sättes sedan uti en lagom warm ungn med tegelstenar emot låderna.

NB är miölet så gott som på Boseholm tages något mindre. Detta kan och giöras af et halft stop honing.


Källa: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/30865

Tålamod fick man ha! Notera att de 25 äggen skulle vispas i en timme..... :nailbiting:O_o

Om jag inte läser fel så ska det vispas en timme två gånger. (Även efter att den kalla honungen hällts i.)
 
Jag har en alldeles för snäll katt.
Det var bara att sätta henne i famnen och lägga masken över nosen så var det klart.
Aldrig några problem även om hon ibland jamar för att protestera
Min hade nog inte haft några problem med det heller, men jag vill gärna att så lite som möjligt ska vara tvång eller att jag bara sätter henne i situationer utan att hon är bekväm med det.

Hade samma tänk när vi tränade på att åka bur. Tränade länge på att hon självmant ska gå in och tycka det är en positiv sak, i stället för att göra som säkert även det hade funkat och bara putta in henne/stoppa in henne. Nu kastar hon sig in i buren och sitter sen och purrar i den, känns bättre då för matte :D

Ja, jag är världens fjantigaste:angel:
 
Min hade nog inte haft några problem med det heller, men jag vill gärna att så lite som möjligt ska vara tvång eller att jag bara sätter henne i situationer utan att hon är bekväm med det.

Hade samma tänk när vi tränade på att åka bur. Tränade länge på att hon självmant ska gå in och tycka det är en positiv sak, i stället för att göra som säkert även det hade funkat och bara putta in henne/stoppa in henne. Nu kastar hon sig in i buren och sitter sen och purrar i den, känns bättre då för matte :D

Ja, jag är världens fjantigaste:angel:
Tycker det är fullt rimligt att tänka så. Är så jag tränar hästar numera (även hamstern..).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
70 71 72
Svar
1 427
· Visningar
40 041
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
928
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 046
Senast: Red_Chili
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: falukorw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp