Vad gör vi? Del CXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen känns det som om jag börjar få någon slags struktur på inlämningsuppgiften..... :up: Har fått till några vettiga rubriker som jag har börjat undan för undan att fylla på. Jag försöker trycka undan alla mina tvivel på min förmåga och skriva med hjärtat (för dessa två 1800-tals-kvinnor står mig så nära numera att jag nästan tycker att jag känner dem....) kryddat med lite hjärna...... :D
 
Trots allt min bakning så är surdegsbröd inte något jag har testat, men faktiskt är sugen på att prova på :) . Det känns dock som om det är något man måste sätta sig in i och lära sig, och det har hittills inte blivit av.... Men jag kanske har helt fel :confused: ???

Jag började med det recept som jag kunde läsa igenom utan att somna (en nördblogg hade SJU! långa inlägg om hur man gör... nä). Det här använde jag: https://www.recepten.se/recept/raagsurdeg.html

När jag matar den numera ger jag den 60g rågmjöl (ekologiskt och stenmalet) och 100g vatten, eller hälften av det om jag inte ska baka. Jag doppar kniven jag rör om med i svensk honung först, jag inbillar mig att den mår bra av det. Jag skakade burken med lite äppelcidervinäger innan också, för att vara helt säker på att det inte är diskmedel kvar. I övrigt kör jag på känsla, "pratar" man regelbundet med sin deg märker man vad som fungerar. Ibland tar jag lite mer rågmjöl, ibland mindre.

PM:a om du vill ha en startdeg, min är i väldigt bra form nu (jag satte den för lite mer än ett år sedan när jag var i Jämtland på jobb).

Edit: Jag hade knappt gjort matbrödsdegar innan så klarar jag det gör vem som helst det!
 
Jag började med det recept som jag kunde läsa igenom utan att somna (en nördblogg hade SJU! långa inlägg om hur man gör... nä). Det här använde jag: https://www.recepten.se/recept/raagsurdeg.html

När jag matar den numera ger jag den 60g rågmjöl (ekologiskt och stenmalet) och 100g vatten, eller hälften av det om jag inte ska baka. Jag doppar kniven jag rör om med i svensk honung först, jag inbillar mig att den mår bra av det. Jag skakade burken med lite äppelcidervinäger innan också, för att vara helt säker på att det inte är diskmedel kvar. I övrigt kör jag på känsla, "pratar" man regelbundet med sin deg märker man vad som fungerar. Ibland tar jag lite mer rågmjöl, ibland mindre.

PM:a om du vill ha en startdeg, min är i väldigt bra form nu (jag satte den för lite mer än ett år sedan när jag var i Jämtland på jobb).

Edit: Jag hade knappt gjort matbrödsdegar innan så klarar jag det gör vem som helst det!
Spännande :) ! Jag måste testa detta!

Det största problemet tror jag blir att hitta en varm nog plats som håller 22-28 grader. Kan inte riktigt komma på något sådant ställe i mitt hus sådär på rak arm..... :confused: Kanske får låta den bo hos föräldrarna i början. De har VÄLDIGT varma element!
 
Spännande :) ! Jag måste testa detta!

Det största problemet tror jag blir att hitta en varm nog plats som håller 22-28 grader. Kan inte riktigt komma på något sådant ställe i mitt hus sådär på rak arm..... :confused: Kanske får låta den bo hos föräldrarna i början. De har VÄLDIGT varma element!

Det var därför jag startade den i Jämtland... fältkontoret är jättevarmt :D
 
Jo det kan jag förstå är knepigare, när min häst stod på lösdrift hade de vattenkopp på väggen med värmeslinga som höll det frostfritt :).
Lyx! Det går ingen el vid ligghallen, aggregatet till staketet går på batteri.

Jag kör vatten till mina i 25-litersdunkar, fungerar utmärkt.
Ja så länge det inte fryser går det utmärkt :up: vi gör ju så nu. Det är om det blir rejält kallt som det blir problem. Jag har inte råd med thermobar och det finns ingen el, och dena ponnyn är väldigt oral så hon skulle nog dissekera om man bygger något isolerat.
 
Lyx! Det går ingen el vid ligghallen, aggregatet till staketet går på batteri.


Ja så länge det inte fryser går det utmärkt :up: vi gör ju så nu. Det är om det blir rejält kallt som det blir problem. Jag har inte råd med thermobar och det finns ingen el, och dena ponnyn är väldigt oral så hon skulle nog dissekera om man bygger något isolerat.
#1375
 
Har bjudit några på middag ikväll. Blir inget avancerat men blir nog gott och bra ändå.
Är dödshungrig så nallat på lite diverse hela tiden. Nu är maten i ugnen iaf!
 
Spelat spel med ungarna och nu intagit middagen. Sitter och försöker motivera mig till att gå ut i skitvädret och göra klart hos hästarna.
 
  • Gilla
Reactions: Bee
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 675
Senast: Squie
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
973
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 593
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp