Vad gör vi? Del CXCI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick ett infall och använde Google lens på en gräslig taklampa som hängde här när vi flyttade in.

Den var visst värd upp till 4500 O_o
IMG20240208140206.jpg
 
Barndomsvaccinationer är relevanta hur :confused:
Jag har bara koll på mammas sida vad gäller eventuella genetiska saker
Jag vet dock att jag inte är vaccinerad mot mässling och co

Har ingen aning om varför de har frågat om vaccinationer ibland. Det enda jag vet är att jag var den sista gruppen som vaccinerades mot tbc eftersom jag har det lilla märket på höger axel.
 
När jag är hos läkare och de frågar om allehanda genetiska saker så får jag alltid säga att jag är adopterad och har ingen susning om vad mina biosläktingar eventuellt lider av.

Dessutom verkar de inte ha så bra koll på mina barndomsvaccinationer eftersom de skedde i gryningens tidevarv.
Olika journalsystem är nog svaret där.
 
Blev lite ”utskälld” av en läkare. Jag menar att jag mår helt okej. Hen menar att det inte gynnar mig att gå runt och meddela det.
MEN jag mår verkligen mkt bättre än på länge! Bara det att jag nog har en ganska låg lägstanivå för ”okej” 😅
 
Helt sopslut. Klar med metallramarna äntligen 😅
Hela armarna och händerna pirrar efter alla vibrationerna, tycker det är lite skönt faktiskt. Kanske ska ta jobb som metallisärsågare :up:

Tänkte springa ett tufft pass tempoträning i dag men jag tror att jag ångrar mig. Det får bli lugn jogg i stället.
 
Har ar ytterligare en allt for tidig morgon nar det ar svart att vakna. Jag skulle gora lactose free yogurt i gar .... men glomde sjalva yogurten. :cautious: Det far alltsa bli att tillverka yogurt i dag i stallet!
Så gott!
Om du fermenterar ordentligt (över 24 h) så blir all yoghurt laktosfri. Dessutom får du en mer potent kultur eftersom den i stort äter laktos som metod för att omvandla mjölken till yoghurt! Det kanske är det du menar, men om inte, så är det ett tips. :)
 
Suttit och tittat på Great Australian Bake Off där många av deltagarna har rötter i Asien. De använder relativt ofta yuzu vilket efter vad jag kan googla mig till är en slags citrusfrukt från Kina/Japan/Korea. Den verkar inte finnas i Sverige.

Är det någon som har använt den i matlagning eller bakning och är den god? Den beskrivs som ett mellanting mellan grapefrukt, citron och lime. Låter smaskens. Syrlig och lite bitter men passar för att ta udden av det söta. :d
 
Suttit och tittat på Great Australian Bake Off där många av deltagarna har rötter i Asien. De använder relativt ofta yuzu vilket efter vad jag kan googla mig till är en slags citrusfrukt från Kina/Japan/Korea. Den verkar inte finnas i Sverige.

Är det någon som har använt den i matlagning eller bakning och är den god? Den beskrivs som ett mellanting mellan grapefrukt, citron och lime. Låter smaskens. Syrlig och lite bitter men passar för att ta udden av det söta. :d
Yes! Ett par gånger. Min favorit är att använda den tillsammans med kyckling :d Har bara testat att baka en gång men det var ochså gott.
Har hittat Yuzu på ica maxibutiker.
 
Jaja men då kan vi ju låta bli att upprepa oss ;)
Mars är väl ok däremot var det kallt långt in i maj hos mig förra året
DET är inte ok :cautious:
Så det så :p

Just det, det snöade och var sedan torrt och kallt hela våren och alla fick panik efter 2022(?) att det inte skulle finnas något foder. Sedan blev det mycket varmt och torrt och alla fick panik att skörden skulle torka bort. Sedan blev det höst och norrlänningarna körde i diket eftersom det snöade innan de hunnit sätta på vinterdäcken. Sedan var det en vinter med mycket snö och kyla. Samt översvämningar när det plötsligt slog om och allting svämmade över. Och sedan frös till blankis och har börjat snöa igen.

Vad månde 2024 bära i sitt sköte.
 
Just det, det snöade och var sedan torrt och kallt hela våren och alla fick panik efter 2022(?) att det inte skulle finnas något foder. Sedan blev det mycket varmt och torrt och alla fick panik att skörden skulle torka bort. Sedan blev det höst och norrlänningarna körde i diket eftersom det snöade innan de hunnit sätta på vinterdäcken. Sedan var det en vinter med mycket snö och kyla. Samt översvämningar när det plötsligt slog om och allting svämmade över. Och sedan frös till blankis och har börjat snöa igen.

Vad månde 2024 bära i sitt sköte.
Det var en horribel torka och missväxt år 2018. Förra året blev det inte fullt så illa men "min" bonde fick ändå importera gräsfröhalm för att få fodret att räcka till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
78 617
Senast: Scata
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 990
Senast: hundtant
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
541
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp