Vad gör vi? Del CLXXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner stor aversion till att vara på jobbet i dag. Dels bara att vara här, dels känner jag mig lite nere och ledsen av någon anledning?
Försöker andas och titta på mina fåglar på fönsterbrädet. Ikarina har inte kommit än, så jag antar att hon inte längre lever vilket gör mig lite mer ledsen. Men sen är hennes dotter här, med vad jag tror är en hane? Jag har även fått tillökning på blåmessidan, det brukade vara en och nu är de två. Sen två stycken gråsparvar och en nötväcka och en nötskrika.

Ska köpa mig lite godis på vägen hem, och krama extra mycket på katten i kväll.
 
När har det kommit 4 dm snö i Stockholm i september?

Under normal tid för snö är 4 dm inget större problem här och norrut.
I Stockholm är snö alltid en katastrof, redan efter några cm.

Menade mer att det kommer snö tidigare än det brukar och att man därför inte hunnit förbereda sig. När det blir kaos i Stockholm är det oftast när första snön kommer i november, som någon dag senare är borta, eller när det kommer stora mängder "riktig" snö. Mindre mängder under dec-feb brukar inte ge samma kaos. Vet inte vad du bygger ditt påstående att det ALLTID är kaos i Stockholm på?

Och det är ju inte bara höjden på snötäcket som spelar roll. I Storstockholm bör över 1,5 miljoner människor och med alla pendlare utifrån så är det ännu fler som ska ta sig kors och tvärs. Det finns ca 500 busslinjer inom SL (regionens trafik) + spårtrafik. Essingeleden (en av de större vägarna som snabbt blir en propp pga Stockholm är byggt på öar) trafikeras av 150 000 fordon om dagen.

Hur mycket erfarenhet av sådana utmaningar har man i norr?


Nån mm snö packas inte ihop av trafiken.
Där jag kommer ifrån plogar man inte förrän snön blivit packad så det är typ 5-10 cm snö på vägen. Sen om det kommer mer snö plogar man den lösa snön, inte den packade, för plogar man bort all snö blir det halt …
Saltning görs bara på E4 och kanske E10.
Länge sen jag bodde där uppe så vet inte om det ändrats men tror inte det.

Men här nere så vill man inte ha snö på vägarna och runt 0:an (som vi ibland har under nästan hela vintern) så saltar man för att minska halkan. Och vid saltning så har jag blivit lärd att man helst vill få bort så mycket snö som möjligt så att saltet når vägbanan, för att ge bäst effekt. Menar du att man istället borde lämna snön/slasket kvar på Essingeleden istället?

Om man lämnar en decimeter snö kvar så kan man knappast växlande temperatur mellan -5 och +5, i det exempel som du ger?
 
Menade mer att det kommer snö tidigare än det brukar och att man därför inte hunnit förbereda sig. När det blir kaos i Stockholm är det oftast när första snön kommer i november, som någon dag senare är borta, eller när det kommer stora mängder "riktig" snö. Mindre mängder under dec-feb brukar inte ge samma kaos. Vet inte vad du bygger ditt påstående att det ALLTID är kaos i Stockholm på?

Och det är ju inte bara höjden på snötäcket som spelar roll. I Storstockholm bör över 1,5 miljoner människor och med alla pendlare utifrån så är det ännu fler som ska ta sig kors och tvärs. Det finns ca 500 busslinjer inom SL (regionens trafik) + spårtrafik. Essingeleden (en av de större vägarna som snabbt blir en propp pga Stockholm är byggt på öar) trafikeras av 150 000 fordon om dagen.

Hur mycket erfarenhet av sådana utmaningar har man i norr?




Men här nere så vill man inte ha snö på vägarna och runt 0:an (som vi ibland har under nästan hela vintern) så saltar man för att minska halkan. Och vid saltning så har jag blivit lärd att man helst vill få bort så mycket snö som möjligt så att saltet når vägbanan, för att ge bäst effekt. Menar du att man istället borde lämna snön/slasket kvar på Essingeleden istället?

Om man lämnar en decimeter snö kvar så kan man knappast växlande temperatur mellan -5 och +5, i det exempel som du ger?
Fast det är ju så snösvängen jobbar här nere, saltar utan att sätta ner bladet även om det är mycket snö på vägarna, även motorvägarna, så det blir massor med slask som stänker på rutorna, försvårar omkörningar och det blir spårigt och risk för sladd även när man inte försöker köra om.

Sen har vi alla bilister som blir överraskade varje år och inte byter till vinterdäck innan snön och halkan kommer. Varje år ser man bilder i media på timslånga köer där folk med sommardäck halkar fram på snöiga vägar, ligger i dikena, kör rakt genom rondeller och refuger.

Med dagens teknik och erfarenhet borde snön inte komma som en överraskning. Det blir kallt och halt i Sverige trots klimatförändringarna. Det går att hålla koll på väderprognoserna och med lite framförhållning hinner man byta däck på bilen i tid. Jag är beroende av bilen för att ta mig till jobbet, en gång under 17 år har jag missat, alla andra gånger har jag bytt däck antingen själv eller låtit någon annan göra det i tid för att kunna köra säkert. Tyvärr måste jag ut i trafiken med alla andra idioter som inte bytt däck och tror det är ständig sommar och torra vägbanor. :meh:
 
Sitter i soffan och funderar på hur jag ska lägga upp dagen. Jobb 13-19, lunch precis innan och trolig promenad till jobbet. Men mer då? Orkar jag städa? Kan jag förbereda inför flytten redan nu på något vis..? Hm. Vill inte gärna bara slappa i soffan även om det är bra med vila också.
 
Haha denna diskussion om "Stockholmare" och snö är alltid så roande.
Varje år utspelas följande:

Alla lantisar från Norrland: "Höhöhöhöhöh en snöflinga i fjollträsk och allt är kaos".
Där de bor går det typ en buss per dag, det står inte bilar parkerade efter varenda gata ala "boendeparkering". Alla äger en traktor eller känner ngn som gör det. Hade folk tänkt att det i Sthlm skulle sitta typ tusen "snöröjare" och rulla tummarna för att sedan göra en utryckning per år? Jag fattar inte :rofl:

Min enda kommentar är följande:

IMG_3191.jpeg
 
Haha denna diskussion om "Stockholmare" och snö är alltid så roande.
Varje år utspelas följande:

Alla lantisar: "Höhöhöhöhöh en snöflinga i fjollträsk och allt är kaos".
Där de bor går det typ en buss per dag, det står inte bilar parkerade efter varenda gata ala "boendeparkering". Alla äger en traktor eller känner ngn som gör det. Hade folk tänkt att det i Sthlm skulle sitta typ tusen "snöröjare" och rulla tummarna för att sedan göra en utryckning per år? Jag fattar inte :rofl:

Min enda kommentar är följande:

Visa bifogad fil 128488
Jag fnissade åt samma när jag bodde i norr. Men boendes här i Göteborg fnissar jag inte längre, förstår helt att snöröjningen är svår numera.
 
Haha denna diskussion om "Stockholmare" och snö är alltid så roande.
Varje år utspelas följande:

Alla lantisar från Norrland: "Höhöhöhöhöh en snöflinga i fjollträsk och allt är kaos".
Där de bor går det typ en buss per dag, det står inte bilar parkerade efter varenda gata ala "boendeparkering". Alla äger en traktor eller känner ngn som gör det. Hade folk tänkt att det i Sthlm skulle sitta typ tusen "snöröjare" och rulla tummarna för att sedan göra en utryckning per år? Jag fattar inte :rofl:

Min enda kommentar är följande:

Visa bifogad fil 128488
Det viktiga är att Norrland och övriga Sverige inte är överens!!!! 😅 "vi" har säkert exakt lika många problem, men de är väldigt olika.
 
Det viktiga är att Norrland och övriga Sverige inte är överens!!!! 😅 "vi" har säkert exakt lika många problem, men de är väldigt olika.

Viktigast är nog att norrlänningar alltid är coolast och att fjollträskarna alltid är veka och gnälliga!
I Norrland tar man bandvagnen till jobbet i - 45 grader men i Fjollträsk ställer man in arbetsdagen om det är tre löv på spåret. Hugger man av benet med en yxa i Haparanda så sätter man på ett plåster och BITER IHOP, i Fjollträsk går man i KBT för att man inte kom in på Spy Bar.
 
Viktigast är nog att norrlänningar alltid är coolast och att fjollträskarna alltid är veka och gnälliga!
I Norrland tar man bandvagnen till jobbet i - 45 grader men i Fjollträsk ställer man in arbetsdagen om det är tre löv på spåret. Hugger man av benet med en yxa i Haparanda så sätter man på ett plåster och BITER IHOP, i Fjollträsk går man i KBT för att man inte kom in på Spy Bar.

Klockrent!
 
Nu är det ett enda möte mellan mig och fredagsdrinken. Ett möte där jag måste lyssna på att några kolleger måste ha undantag från reglerna för att de är så himla speciella och inte kan följa samma regler som vanliga människor. Nåja! Vi kommer säkert att hitta på någon bra kompromiss som inte riskerar myndighetens säkerhet och ändå låter de känna sig utvalda.

Jag hade planerat att segla i eftermiddag men det får anstå till imorn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 082
Tjatter Vilka är era konstigaste komplimanger ni fått? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett ärende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 754
Senast: monster1
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 655
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Tjatter Matte har sjukstuga och Isis leker klätterapa.
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
71 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp