Vad gör vi? Del CCX

Liten parvel som hittat en lugn plats i flyttkaoset. ❤️

IMG_3177.webp

Så galet trött på motgångar. Försäkringskassan har inte fattat beslut om vab än och nu har mitt lönekontor fått för sig att jag ska ha avdrag för vab och egen sjukdom även på helger trots att jag jobbar dagtid måndag-fredag. Så både chef och fack är inblandade. Fortsättning följer ..
Jag har också fått avdrag på helgen. Enligt lön var det då korrekt

Ja så säger lön med. Men det är efter att vi bytt till nytt lönesystem som det blev såhär, under mina tre år som alltid så har det aldrig skett innan.
Tog du hjälp av facket eller godtog du förklaringen
Minns inte hur det var riktigt. Men god tog förklaringen, men samtidigt så betalde de ut lönen retroaktivt. Det fick mig att börja fundera på om en måste friskanmäla sig lördag söndag...

Både sambon och jag tyckte det var så trist att Ivan sålde pizzerian nere i samhället att vi inte velat handla där tills nu...Så har inte köpt pizza där (eller alls) på det nästan halvåret de nya ägarna haft det men idag fick det bli dags att ge de nya ägarna en chans! Riktigt god pizza (lunchen kirrad 😋) och pizzasallad, mycket trevlig och serviceinriktad personal och inredningen hade då fått ett riktigt lyft! Det blir bra det här med 😊.

Ja så säger lön med. Men det är efter att vi bytt till nytt lönesystem som det blev såhär, under mina tre år som alltid så har det aldrig skett innan.
Tog du hjälp av facket eller godtog du förklaringen?
Hur många dagar i streck har du varit sjuk eller vabbat? Avdraget som är gjort, är beloppen per dag samma som det varit tidigare eller är det lägre? Har du bett lön om formel för avdraget, hur är det beräknat?

Man kan göra antingen arbetsdagsavdrag eller kalenderdagsavdrag. Beräkningen av dem är olika, kalenderdagsavdrag är lägre per dag och arbetsdagsavdrag är högre per dag. Sett över en längre period blir totalen ungefär samma av båda, över kortare perioder kan det dock slå lite beroende på hur frånvaron infaller.
Det vanliga är att göra kalenderdagsavdrag på frånvaro som varar mer än 5 dagar. Undantaget sjukfrånvaro, där brukar man göra arbetsdagsavdrag t.o.m. dag 14, därefter kalenderdagsavdrag. Detta kan vara reglerat i kollektivavtalet.

Åh ska ni flytta?
Vi har flyttat. 😃
Vi valde att flytta från förrförra stället IOM att vi på förra stället lovades lager för verksamhet hemma. Annars hade vi inte flyttat dit iom att vi hade det fint annars. 1,5 år efter inflytt och utan inflyttning i lagret på gården inom synhåll och annat som inte heller blivit som utlovat blev det nog.
Nu har vi lager hemma, sambo har kiro-mottagning, hästar kan komma för behandling, jag har stall hemma, gott om plats för gäster etc.
Känns jätteskönt!

Jag kokar palt! :love:
Alltså färdig palt som mamma lagat till och tagit med sig frusen från Sverige. Jag har inte ätit palt på över tio år, men ikväll är det tamefan dags!
... och ja, jag får äta palt klockan tio, även sådan som mamma lagat till. Jag är vuxen! 👼:D

Skämt åsido kokar jag idag och får smaka lite, resten ska stekas imorgon!

Liten parvel som hittat en lugn plats i flyttkaoset. ❤️

Visa bifogad fil 163342

Sa ni har flyttat fran den fina utsikten nu?

Nu har jag kommit så långt att jag har börjat titta ut några lämpliga styrketräningspass i appen att börja med. Så KANSKE jag faktiskt testar ett imorgon... :D Sedan finns det yoga nidra där också, och programmet för god sömn testar jag nog redan om en en liten stund när jag lägger mig :) !

You go girl! Kan jag sa kan du! :D

Lite onödigt att vara vaken nu….
Somnar tidigt så det beror väl på det.
Ska se om jag kan sova ett par timmar till.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi är i fältkontoret och kisse har tom egen säng. Låång kisse! 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
59 113
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen! 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
56 259
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna! 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
58 374
Senast: Krålus
·
Samhälle Om alla skall bli ekonomiskt oberoende och leva på sina investeringar. Vem skall då utföra allt arbete som behöver göras? Vad skall man... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 401
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka