Har en massa ångest idag, men ska nu strax ta tag i att åka in till stan för att fika med en kompis. Känns jobbigt, men är nog bra för mig ändå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, precis! Den är ju magisk där.Sa ni har flyttat fran den fina utsikten nu?
You go girl! Kan jag sa kan du!![]()
När vi bott in oss går det säkert att lösa.Oh, det känns som att vi borde lasta ponnyn och komma till er alla tre![]()
Precis! Det känns som det är lite efter arbetsgivarens egna åsikter ibland.Och vad jag läser verkar fler arbetsgivare ha sina anställda på kontoret nu.
Det som ibland stör mig på pauserna vi har är att det från vissa håll ofta ändå pratas jobb, alltså är distinkt arbetsrelaterat/uppgiftrelaterat i samtalen. Det gör mig ofantligt trött. ibland vore det skönt att liksom ...prata om träden, fåglarna, vädret, molnen eller vad som helst, bara inte jobbet eller något som kan likna jobb.... Då blir ju pauserna några slags möten där man diskuterar jobb istället för fikapauser eller lunchpaus.Exakt, jag som är hemma hela dagarna och har verksamheten 10 meter bort i samma byggnad som bostaden behöver också ett brejk lite då och då, liksom att bara få slösurfa, sörpla kaffe och tjöta med er här en stund och koppla bort verkstan.
Härligt! Stekt är bäst tycker jag!Jag kokar palt!
Alltså färdig palt som mamma lagat till och tagit med sig frusen från Sverige. Jag har inte ätit palt på över tio år, men ikväll är det tamefan dags!
... och ja, jag får äta palt klockan tio, även sådan som mamma lagat till. Jag är vuxen!
Skämt åsido kokar jag idag och får smaka lite, resten ska stekas imorgon!
Ser fram emot bildJa, precis! Den är ju magisk där.
Det finns ingen sjö här. Men huset ligger vackert på en höjd mellan åkrar, ängar och skog. Så det är inte fy skam här heller. Men jämför man med förra stället är ju allt ett nedköp.![]()
Jag ser en helt del problem när det gäller att avgöra vilka yrken som ska få extra betalt eller inte.Precis! Det känns som det är lite efter arbetsgivarens egna åsikter ibland.
Tidigare började jag och mina kollegor på förra arbetsplatsen jobba hemma under pandemin, jag två dagar i veckan pga anpassning och de andra en dag rullande. Det drogs in efter ett år för att EN person inte skötte det, men jag tog tag i det och kämpade för att få min anpassning fortsatt, vilket gick igenom. De andra fick däremot inte tyvärr. Bara när de var sjuka eller när barn var sjuka.
På denna arbetsplatsen har arbeta hemma varit på tapeten länge tydligen men jag lyfte det tydligt för ett halvår sedan när jag såg att jag inte fixar att vara på plats 5 dagar, behöver anpassningen och det är klädsamt om arbetsgivaren anpassar min anställning när de får 75% av min lön av Arbetsförmedlingen. För några veckor sedan gick det igenom att de andra skulle jobba hemma en dag i veckan, om det fungerade i verksamheten och jag för tillfället 4 dagar i veckan för att få ordning på mitt "sjukdomsskov". Detta är helt klart ett yrke där vi kan jobba hemma i högre utsträckning, att det inte har varit ok tidigare har jag svårt att förstå. Rädsla för fusk? Andra inom samma arbetsgivare (region+ arbetsplats, men inte samma chef och chef ovanför dennes chef) jobbar hemma redan och har gjort i varierande grad rätt lång tid.
Våra raster på jobbet består till nästan 100% jobb.Det som ibland stör mig på pauserna vi har är att det från vissa håll ofta ändå pratas jobb, alltså är distinkt arbetsrelaterat/uppgiftrelaterat i samtalen. Det gör mig ofantligt trött. ibland vore det skönt att liksom ...prata om träden, fåglarna, vädret, molnen eller vad som helst, bara inte jobbet eller något som kan likna jobb.... Då blir ju pauserna några slags möten där man diskuterar jobb istället för fikapauser eller lunchpaus.
Ja, och de som inte får extrabetalt för att yrket som sådan kan utföras hemma, är det rättvist när de inte får jobba hemma?Jag ser en helt del problem när det gäller att avgöra vilka yrken som ska få extra betalt eller inte.
Jag vet faktiskt inte. De är fyra som sitter ihop och pratar sinsemellan så det påverkar inte dem alls. Det är det enda bullerfria utrymmet vi kan ta rast på och många av oss är nöjda med att inte prata. Jag får inte ut något av tröttsamt kallprat och försvinner mycket hellre ned i meningslöst scrollande så hjärnan, som du skrev, får vila. Det funkar för mig.Varför är det så vanligt att extroverta personer "glömmer" att lunchpaus och liknande pauser många gånger är hjärnvila för introverta personer? Att lugn och ro också kan behövas? Att liksom "bara sitta och äta" kan vara vad man behöver? Varför ska arbetsplatser vara efter extroverters huvud?
Exakt!Ja, och de som inte får extrabetalt för att yrket som sådan kan utföras hemma, är det rättvist när de inte får jobba hemma?
Det är ju ofta de arbeten där man inte kan arbeta hemma som också ligger lägre i lön tyvärr.Det finns också många som inte har möjlighet att sätta upp hemmakontor, trots att de har en tjänst som skulle kunna tillåta det. Det är långt ifrån kostnadsfritt och inkräktar på privata sfären. Och även när man jobbar med saker som många tror är "lätta" att kunna arbeta hemifrån med; så är det oerhört olika med den saken.
Så jag önskar att det inte blir verklighet att försöka jämna ut livsval på det sättet. Även om det säkert är roligt för någon att få extra pengar för mat, bränsle och pendling trots att de bor 150 meter från arbetsplatsen.
Däremot kan det säkert vara rimligt att uppvärdera yrken med höga specifika närvarokrav ändå, för att kunna rekrytera till dem om det blir svårt.