Vad gör vi? Del CLXXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sitter i bilen på väg till Lochgoilhead för tjejhelg med en touch av bröllop. Känner spontant att helgens största utmaning lär bli att kommunicera till taxichauffören var vi ska när vi ska hem efter bröllopet imorgon kväll. Det ortsnamnet är svårt att uttala spiknykter, jag vill inte ens veta hur det kommer att låta efter efter x antal glas champagne! Tror jag överlåter det till mina skotska vänner, gud vet var jag hamnar annars! 🤪 (detta att det finns ett Lochgoilhead och ett Lochgilphead i ungefär samma hörna av landet hjälper inte heller)
 
Haha denna diskussion om "Stockholmare" och snö är alltid så roande.
Varje år utspelas följande:

Alla lantisar från Norrland: "Höhöhöhöhöh en snöflinga i fjollträsk och allt är kaos".
Där de bor går det typ en buss per dag, det står inte bilar parkerade efter varenda gata ala "boendeparkering". Alla äger en traktor eller känner ngn som gör det. Hade folk tänkt att det i Sthlm skulle sitta typ tusen "snöröjare" och rulla tummarna för att sedan göra en utryckning per år? Jag fattar inte :rofl:

Min enda kommentar är följande:

Visa bifogad fil 128488
En av de stora skillnaderna är att vi som inte bor i stan får snön plogad ut i diket. Och det är inte lika tät trafik.

Stockholmssnö måste fraktas bort så fort det blir lite mer än nån cm. Det funkar liksom inte att lägga allt på trottoaren (som i min centralort....)
 
Incheckade och nu ska vi ut på promenad :)

20230922_172557.jpg
 
Men här nere så vill man inte ha snö på vägarna och runt 0:an (som vi ibland har under nästan hela vintern) så saltar man för att minska halkan. Och vid saltning så har jag blivit lärd att man helst vill få bort så mycket snö som möjligt så att saltet når vägbanan, för att ge bäst effekt. Menar du att man istället borde lämna snön/slasket kvar på Essingeleden istället?

Om man lämnar en decimeter snö kvar så kan man knappast växlande temperatur mellan -5 och +5, i det exempel som du ger?
Jag menar att några mm snö gör varken till eller från.
Vet inte om de saltade efteråt då när jag sett plogarna ploga bort osynlig snö.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 077
Tjatter Vilka är era konstigaste komplimanger ni fått? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett ärende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 754
Senast: monster1
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 655
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Tjatter Matte har sjukstuga och Isis leker klätterapa.
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
71 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp