Vad gör vi? Del CLXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Receptet på den där sockerkakan:
> 3 ägg

> 100 g smör

> 200 g mjöl

> 10 g bakpulver

> Fröna från en vaniljstång

> En bit citronskal

> 250 g socker

> 1 dl mjölk

1. Häll smör, mjölk, vaniljfrön samt vanilstången och citronskal i en kastrull. Sjud på svag värme tills smöret har smält. Låt svalna.

2. Blanda mjöl och bakpulver

3. Vispa ägg och socker luftigt. Ju mer luft desto bättre.

4. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten och häll därefter på den svalnade mjölk- och smörblandningen.

5. Vispa ihop smeten och häll upp i en form som du haft smör och ströbröd i.

6. Grädda på 190 grader i cirka 30 minuter. Använd en sticka och känn så att kakan är färdig.

7. Servera kakan snart efter gräddningen, då är den som absolut godast.


Från stilig mat!
 
Vi ska göra smörgåstårta imorgon. Så jag började tänka att man borde kunna göra en söt smörgåstårta. Kanske med choklad… vad skulle man kunna ha som botten istället för bröd? Sockerkaka kanske? Googlar ”smörgåstårta choklad”…

Tårta. Det är vanlig tårta.
Hur dum tror ni jag kände mig??
Det här fick mig att skratta högt trots att jag känner mig rejält tillknycklad idag. Tack ❤️😄
 
Vi ska göra smörgåstårta imorgon. Så jag började tänka att man borde kunna göra en söt smörgåstårta. Kanske med choklad… vad skulle man kunna ha som botten istället för bröd? Sockerkaka kanske? Googlar ”smörgåstårta choklad”…

Tårta. Det är vanlig tårta.
Hur dum tror ni jag kände mig??
:laugh:

Genialt och innovativt tycker jag, om ni verkligen gör med bröd. Hönökaka? 🎂 Tänker nutellamacka i lyxförpackning! Smör OCH nutella är måste för det salta och det söta. Gräddtårta är överskattat och sockerkaka är ändå inte så gott (förlåt. Men har inte provat ditt fantastiska recept såklart.) tycker jag, så det kan bli en keeper.
 
:laugh:

Genialt och innovativt tycker jag, om ni verkligen gör med bröd. Hönökaka? 🎂 Tänker nutellamacka i lyxförpackning! Smör OCH nutella är måste för det salta och det söta. Gräddtårta är överskattat och sockerkaka är ändå inte så gott (förlåt. Men har inte provat ditt fantastiska recept såklart.) tycker jag, så det kan bli en keeper.
Jag misstänker att ursprunget är just att jag hade köpt Nutella och vi brukar göra smörgåstårta på polarkaka, sen tänkte jag att man borde kunna byta ut polarkakan till nåt sött… alltså det tog LÅNG tid innan jag insåg att det var tårta jag höll på att uppfinna.
 
:laugh:

Genialt och innovativt tycker jag, om ni verkligen gör med bröd. Hönökaka? 🎂 Tänker nutellamacka i lyxförpackning! Smör OCH nutella är måste för det salta och det söta. Gräddtårta är överskattat och sockerkaka är ändå inte så gott (förlåt. Men har inte provat ditt fantastiska recept såklart.) tycker jag, så det kan bli en keeper.
I Storbritannien gör man vissa söta desserter med vanligt bröd. Kommer inte på om det finns några såna i svenskt kök.
 
Går också lite i hästtankar, saknar hästar. Har inte snusat på en häst sedan 2014 då min häst dog. Saknaden är stor. Vikten för hög. Men sköta, klappa, köra? Men utan bil häromkring så är det nog rätt svårt har jag märkt.
Nyfiken fråga, om jag minns korrekt så fick en dövblind kompis till mig rätt till gratis taxi pga sina funktionshinder, detta gäller inte dig? 🤔
 
Inkommen efter en extremt blöt promenad (ni som vill skratta åt eländet kan kika in i bildtråden) och har hängt kläderna på tork, fått på mig myskläder och har nu bänkat mig här med jobbdatorn och meddelat föräldrarna att jag vägrar förflytta mig någonstans inom de närmaste 3 timmarna. Pappa svarade att han gärna vill servera mig en margarita och ostbågar vid 18-snåret, men annars får jag vara ifred. Känns spontant som en bra deal.

Visa bifogad fil 113275

Bra där pappa :up:
 
Det är svårt att få jobb i Sörmland när man söker på 50 % och är handikappad, jag får till svar när jag söker att de behöver någon på 100 %.

Ja, jo. 50 % där AF betalar typ halva, om inte mer, min lön är väl i alla fall bonus, så kan man ju söka en till på en tjänst på 100%? Det behövs överallt, det är ju bara att lyssna på sekreterarna, frågan är hur roade de är av att deras chefer tackar nej till en "bonus" sekreterare....

Att söka som sekreterare skulle ju utvidga jobbantalet och precis som @RedQueen skriver så blir det betydligt fler tjänster, där "ingen utbildning krävs" står till buds. Och nog fan för att jag vill jobba, nog fan för att arbetslösheten den 13 mars ger mig ångest, men att gå ner mig för att AF inte ligger på som de i Malmö gjorde? För att jag är handikappad och de hellre vill ha in mig i en "skapad" tjänst för handikappade personer (det är lättare att "skapa" en sådan tjänst), jag utbildade ju inte mig för det. Och ta upp det på första mötet kändes mer som ett slag i ansiktet än en plan B som de ansåg var tanken. Jag älskar ju mitt jobb, mitt yrke!!
Är det SIUS som hjälper dig också? I mitt fall så när jag gett min stödperson länk till olika annonser från AFs hemsida som jag sökt till så har hen sagt att hen inte kan se dessa, och jag har fått intrycket att de har en helt annan lista med arbetsgivare som de går efter :confused: och dessa annonser(?) är de som hen kontaktar och pratar med, medan de som jag skickar ansökan till får "klara sig själva" 🤷‍♀️
 
Nyfiken fråga, om jag minns korrekt så fick en dövblind kompis till mig rätt till gratis taxi pga sina funktionshinder, detta gäller inte dig? 🤔
Sökte färdtjänst 2019 men fick avslag för att det fungerade med bussen i hemkommunen. Då jobbade jag i Malmö och ville ha färdtjänst de 5,5 mil hemifrån då det ju inte är hemkommunens buss som kör dit alls (det är ringbuss som kör kanske en mil ut från hemkommunen). Anledningen till att det fungerade så bra med buss var ju för att busschaufförerna känner mig och såg till att jag var på rätt buss... Jag gick på och av på samma ställe alltid och skulle det bli fel så påtalade de om vilken buss jag skulle ta...

På mötet med AF i onsdags påtalade de att jag borde söka igen. Det är ju några år sedan.
 
Sökte färdtjänst 2019 men fick avslag för att det fungerade med bussen i hemkommunen. Då jobbade jag i Malmö och ville ha färdtjänst de 5,5 mil hemifrån då det ju inte är hemkommunens buss som kör dit alls (det är ringbuss som kör kanske en mil ut från hemkommunen). Anledningen till att det fungerade så bra med buss var ju för att busschaufförerna känner mig och såg till att jag var på rätt buss... Jag gick på och av på samma ställe alltid och skulle det bli fel så påtalade de om vilken buss jag skulle ta...

På mötet med AF i onsdags påtalade de att jag borde söka igen. Det är ju några år sedan.
Skadar inte att prova! Tänkte att då kanske du kan åka till något stall regelbundet :angel:
 
Är det SIUS som hjälper dig också? I mitt fall så när jag gett min stödperson länk till olika annonser från AFs hemsida som jag sökt till så har hen sagt att hen inte kan se dessa, och jag har fått intrycket att de har en helt annan lista med arbetsgivare som de går efter :confused: och dessa annonser(?) är de som hen kontaktar och pratar med, medan de som jag skickar ansökan till får "klara sig själva" 🤷‍♀️
Ja. Jag har tidigare givit länk och det har fungerat fint, alla kan ju se Platsbanken på AF så det är nog bara bull av din SIUS. I det här fallet har jag skrivit en lista med vem jag sökt och var och kontaktuppgifter till dem, men i mailet skrev jag också. Bara att kontakta, allt serverat.

Ja de har ju kontakter själv, oftast är det väl sådana som inte lägger ut om att de har tjänster lediga. Det är nog så han verkar vilja jobba, fösa in mig på något ställe a la "praktik/arbetsträning/ställe som tar emot handikappade /daglig verksamhet" och därav förslaget om sekreterare, för det är lättare att "skapa" en sådan tjänst, en tjänst som alltså inte finns från början skapas... För mig är det liksom inte ok att direkt gå dithän. Jag har ett yrke, jag är duktig på det jag har, jag har goda referenser, jag har folk som kan bekräfta att det verkligen är en god idé att anställa mig. SIUS i Malmö arbetade inte så. Jag sökte jobben och hon ringde dem och sålde in mig.
 
Receptet på den där sockerkakan:
> 3 ägg

> 100 g smör

> 200 g mjöl

> 10 g bakpulver

> Fröna från en vaniljstång

> En bit citronskal

> 250 g socker

> 1 dl mjölk

1. Häll smör, mjölk, vaniljfrön samt vanilstången och citronskal i en kastrull. Sjud på svag värme tills smöret har smält. Låt svalna.

2. Blanda mjöl och bakpulver

3. Vispa ägg och socker luftigt. Ju mer luft desto bättre.

4. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten och häll därefter på den svalnade mjölk- och smörblandningen.

5. Vispa ihop smeten och häll upp i en form som du haft smör och ströbröd i.

6. Grädda på 190 grader i cirka 30 minuter. Använd en sticka och känn så att kakan är färdig.

7. Servera kakan snart efter gräddningen, då är den som absolut godast.


Från stilig mat!
Hm, det är lite annorlunda mot mitt recept. Mer ägg och mindre socker :cautious: Och så har jag inte haft i vaniljstång eller citronskal, det låter dock gott, kanske skulle testa! Sedan brukar jag ha socker istället för ströbröd i formen, det blir knaprigare och godare yta så. En sockerkaka ska vara onyttig :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
63 64 65
Svar
1 287
· Visningar
35 666
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
371
Senast: FrDrake
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 737
Senast: Zinfernia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp