Vad gör vi? Del CLXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska åka och handla om en stund. Imorgon blir det arkivbesök! Både Lund och Malmö - hur ska jag hinna :nailbiting: ?! Ska också hälsa på faster, så jag tänker baka cupcakes att ta med. Har hittat ett recept som låter ljuvligt, chokladcupcakes med vitchokladfrosting. Tyvärr med philadelphia-ost i frostingen, och då brukar jag inte få ihop den utan den blir rinnig.... Men SKA utmana mig själv idag och testa igen.... :D
 
Ska åka och handla om en stund. Imorgon blir det arkivbesök! Både Lund och Malmö - hur ska jag hinna :nailbiting: ?! Ska också hälsa på faster, så jag tänker baka cupcakes att ta med. Har hittat ett recept som låter ljuvligt, chokladcupcakes med vitchokladfrosting. Tyvärr med philadelphia-ost i frostingen, och då brukar jag inte få ihop den utan den blir rinnig.... Men SKA utmana mig själv idag och testa igen.... :D
Åh, får en fråga vilka arkiv? :D
 
Ja men frågan är ju hur det fungerar med kikärsspad istället för ägg. Men @athena_arabians verkar tycka det går så jag testar. Kanelbullar är krångligt :D
Att ha mjölk (som jag tolkar att du ska) i och byta ut ägget mot kikärtsspad tillför inget annat än att du måste använda mer mjöl för att binda ihop smeten.

Äggfria "vanliga" pannkakor görs på mjölk/mjölkfritt alternativ, mjöl, salt, bakpulver och lite smält margarin.
 
Att ha mjölk (som jag tolkar att du ska) i och byta ut ägget mot kikärtsspad tillför inget annat än att du måste använda mer mjöl för att binda ihop smeten.

Äggfria "vanliga" pannkakor görs på mjölk/mjölkfritt alternativ, mjöl, salt, bakpulver och lite smält margarin.
Åhå, då kanske jag testar utan kikärtsspadet! Aldrig haft bakpulver i innan, är det för att hålla ihop dem mer? Borde det inte göra motsatsen?
Malmö stadsarkiv och Arkivcentrum Syd i Lund :) ! Ska leta efter äldre polisrapporter på båda ställen faktiskt.
Arkivcentrum Syd är så mysigt, och de är himla trevliga där. Lycka till!
 
Ätit frukost, barnet är hyfsat pigg. Tänkte erbjuda mig att vabba imorgon för exet hade mycket på jobbet men jag låter nog bli ändå, min hjärna pallar inte att vara hemma!

Måste diska. Ser ut som vi haft fest ändå fast den blev inställd 😂
 
Åhå, då kanske jag testar utan kikärtsspadet! Aldrig haft bakpulver i innan, är det för att hålla ihop dem mer? Borde det inte göra motsatsen?

Det är för att få lite jäseffekt och lite fras som man annars får av ägget. Det som håller ihop smeten är mjölet och generellt så brukar jag göra äggfri pannkakssmet lite tjockare än om jag har ägg i för att de ska hålla ihop bättre när man vänder dem, viker och tar dem från pannan.
 
Det är för att få lite jäseffekt och lite fras som man annars får av ägget. Det som håller ihop smeten är mjölet och generellt så brukar jag göra äggfri pannkakssmet lite tjockare än om jag har ägg i för att de ska hålla ihop bättre när man vänder dem, viker och tar dem från pannan.
Tack för tips! Jag gillar inte fras så skippar nog bakpulvret då :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
371
Senast: FrDrake
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
493
· Visningar
24 938
Senast: Tantan
·
Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 797
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp