Vad gör vi? Del CLV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen är en liten värmebölja på ingång och mamma som lämnade varor här hemma upplevde det "väldans varmt" (knappt 25) när hon kom in...Och då är markisen sedan länge nerdragen. Men utan den vid köksfönstret skulle det vara olidligt att bo här om sommaren; det har både sina för- och nackdelar att bo med solläge heeela dagen 😄 men som vi trivs 🥰.
En jobbarkompis följde med till stallet. Vi pratade om det här med värmen på jobbet och att jag är så orolig över att svimma som en del gjort. När hon berättade att ja några har svimmat i kassan för några år sedan (2018) gick det en sån där kall kår i kroppen av oro men det visade ju sig att de inte druckit alls. Jösses, nästan självförvållat. Och jag kan ju lita på henne om detta då hon (skyddsombud) gjort anmälningar om värme på upp till 28-30 grader i byggnaden men då har ju tempen såklart sjunkit när dån där miljö"nisse" varit. Det görs ständigt mätningar och de där 40 grader som en helt ny vikarie skrämde upp mig med stämmer inte för då hade vi inte fått jobba. Så...Sluta noja och fortsätt dricka massor....!
 
Nu åker ju inte jag stadsbuss utan regionsbuss på en ort bara och den kör ju inom byn liksom, och står automatiskt strax vid skylten, där den stannar, behöver bara gå några steg fram för att gå på, men jag har aldrig varit med om att behöva visa att jag ska med faktiskt. Har mer tänkt att om man INTE ska med just den bussen så bör man ju visa så de slipper stanna. Har också hört chaufförer, för många år sedan visserligen, säga just det högt "han kunde ju i alla fall viftat så jag förstod att han inte ville med och slapp stanna".

By the way, den busschaufför som kör förbi en person med blindpinne vid en hållplats denne ska stanna vid om någon ska på eller av, behöver byta jobb. Hela grejen med synskadad/blind person är att man har svårt för att eller inte kan se och att det går många bussar i en stad, man vet inte att det är just DEN bussen man ska med, förrän den stannar och man kan fråga eller om det är så modernt att det finns utrop så att man hör att det är rätt buss.

Här där jag åker, har jag tagit för vana att endast åka en buss och endast gå på och av på samma hållplatser. Hamnar jag på fel buss kan förarna säga till mig (det vet själva om det numera) och de vet var jag ska av och på. Detta eftersom det ena är ändhållplats och jag lättare kan hitta min buss och det andra är min närmaste hållplats och bara min buss går där, jag hamnar aldrig på fel buss, jag kan nämligen inte se vilken buss det är som kommer. En gul buss. Alla är gula. Texten är gul. Siffrorna är samma förutom en av dem dessutom. Det skulle ständigt bli fel om jag inte gjorde så här.
Jag åker rätt mycket stadsbuss i min mellanstora stad och här stannar alltid bussarna om det står någon på hållplatsen, annat vore idiotiskt. De flesta chaufförerna är helt fantastiska och håller koll om det är någon de ser kan behöva hjälp, rullator, blindkäpp, barnvagn el annat :) Är det sent på kvällen väntar de alltid in om någon kommer springandes också, bättre det än att någon blir stående en halvtimme i mörkret till nästa buss.
 
Jag åker rätt mycket stadsbuss i min mellanstora stad och här stannar alltid bussarna om det står någon på hållplatsen, annat vore idiotiskt. De flesta chaufförerna är helt fantastiska och håller koll om det är någon de ser kan behöva hjälp, rullator, blindkäpp, barnvagn el annat :) Är det sent på kvällen väntar de alltid in om någon kommer springandes också, bättre det än att någon blir stående en halvtimme i mörkret till nästa buss.
Precis som det ska vara tycker jag! :heart
 
Precis som det ska vara tycker jag! :heart
Jag med! Bland det bästa var en gång mitt i vintern, rätt sent så var mörkt när jag åkte hem. Chauffören släppte inte av en gammal person med rullator trots hen försökte och upprörda muttranden från andra runtomkring. Polisen mötte upp och tog hand om personen, sen förklarade chauffören för alla att hen försökt kliva av mitt ute i skogen, kunde inte svara på vart hen skulle eller vem hen var. Så chauffören hade ringt polisen och de skjutsade hen sen till akuten :)
Var lite jobbigt mitt under händelsen men jag minns det med sån värme, sån trygghet åka med såna chaufförer :love:
 
Började dagen med att ombesikta vår äldsta BMW och handlade åt oss och morfar 😊. Sen två svängar till stallet; först med kära mamma; hon hade ju köpt en grimma till pållan i försenad födelsedagspresent (man kan ju inte ha för många 😁) var jättefin på pållan (rosa med stenar och grått ludd) 😍; hon och hagkompisen travande sida vid sida till mamma och mig ❤, antagligen i förhoppning att få komma in 🥰. Men det glömde hon nog bort när mamma skulle rida (nästan 3 månader senast) för hon var riktigt pigg och travade mer än någonsin med mamma och återigen blev jag så stolt över dem båda 😍❤. Eftersom pållan var så taggad (varmt men fläktade skönt vid ridbanan) så satt jag upp och lät henne galoppera på några varv; hon var genast på hugget när jag bad henne öka på långsidorna 😍. Sen tillbaka med en härlig jobbarkompis (häst ville helst stanna kvar i stallet, var skönt tyckte hon) och vi skrittade barbacka åt varsitt håll till/från sjön, mys 😍. Ikväll medan jag vek tvätt jag hängt ute, och vattnade blommor ute som inne och jordgubbsplantorna lagade älsklingen sin goda köttfärssås och så tittade vi på Netflix-serien Kärlek och anarki 😊. Jag har verkligen haft en härlig ledig dag och sommardag 😍.
 
Sambon blev sugen på glass efter maten och varför inte fast jag åt glass med mamma efter ridningen 😁; om inte annat för att fira att min första lönespec. på typ 1 år trillat in och wow; såhär bra betalt har jag aldrig haft i vården på nääästan 75% på en månad 🥳. Tre fördelar med att lämna vården var dels att slippa slava för en skitlön (OB-ersättningen i vården är ju ett skämt) man släpper jobbet direkt man lämnar det och skönt att inte behöva jobba till 22 och vara på plats igen vid 7 😊.
#bordebyttförlängesedan
 
Jag med! Bland det bästa var en gång mitt i vintern, rätt sent så var mörkt när jag åkte hem. Chauffören släppte inte av en gammal person med rullator trots hen försökte och upprörda muttranden från andra runtomkring. Polisen mötte upp och tog hand om personen, sen förklarade chauffören för alla att hen försökt kliva av mitt ute i skogen, kunde inte svara på vart hen skulle eller vem hen var. Så chauffören hade ringt polisen och de skjutsade hen sen till akuten :)
Var lite jobbigt mitt under händelsen men jag minns det med sån värme, sån trygghet åka med såna chaufförer :love:
Vad fint gjort av chauffören! Har varit med om något liknande! Chauffören ringde efter en bekant till en person som tog emot den på hållplatsen.
Här finns också fina chaufförer, de säger ofta till mig (när det typ står tre bussar på rad och strax ska gå) att "I dag ska du åka med honom/ i dag ska du åka med mig". Det har kommit några nya då och då och även om man först märker det på att de kör som om de stulit bussen innan de insett att här i byn tar vi det lilla lugna :D så har de samma sätt att vara mot mig som de andra, de pratar ju med varandra så jag har förstått att det delas ut lite information om stamresenärerna som är bra att veta, tex "den mannen går alltid på där och av där och är lite långsam", "den kvinnan behöver lite extra tid och har dålig balans" och så jag då :D Så även en helt ny chaufför säger till mig att jag ska åka med hen. Jag tycker om "mina" vänliga chaufförer här där jag bor!

Speciellt med tanke på att jag är rädd för att åka stadsbuss ensam, löjligt rädd, eftersom jag inte har kontrollen- de kör fort, bromsar skarpt, kör innan jag hinner sätta mig och jag har dålig balans, jag kan inte hållplatserna, ser inte bra, utropen fungerar inte alltid och tavlan fungerar inte alltid, de har så bråttom när man ska på och sedan när man ska av... Obehagligt att inte kunna klara sig själv och inte kunna få hjälp. Därför går jag 50 minuter till Synenheten nu när de flyttat (och tillbaka igen), blir tufft i vinter kanske men just nu fixar jag det.
 
Vad fint gjort av chauffören! Har varit med om något liknande! Chauffören ringde efter en bekant till en person som tog emot den på hållplatsen.
Här finns också fina chaufförer, de säger ofta till mig (när det typ står tre bussar på rad och strax ska gå) att "I dag ska du åka med honom/ i dag ska du åka med mig". Det har kommit några nya då och då och även om man först märker det på att de kör som om de stulit bussen innan de insett att här i byn tar vi det lilla lugna :D så har de samma sätt att vara mot mig som de andra, de pratar ju med varandra så jag har förstått att det delas ut lite information om stamresenärerna som är bra att veta, tex "den mannen går alltid på där och av där och är lite långsam", "den kvinnan behöver lite extra tid och har dålig balans" och så jag då :D Så även en helt ny chaufför säger till mig att jag ska åka med hen. Jag tycker om "mina" vänliga chaufförer här där jag bor!

Speciellt med tanke på att jag är rädd för att åka stadsbuss ensam, löjligt rädd, eftersom jag inte har kontrollen- de kör fort, bromsar skarpt, kör innan jag hinner sätta mig och jag har dålig balans, jag kan inte hållplatserna, ser inte bra, utropen fungerar inte alltid och tavlan fungerar inte alltid, de har så bråttom när man ska på och sedan när man ska av... Obehagligt att inte kunna klara sig själv och inte kunna få hjälp. Därför går jag 50 minuter till Synenheten nu när de flyttat (och tillbaka igen), blir tufft i vinter kanske men just nu fixar jag det.
Härligt när de delar med sig av info om stammisar :love:
Förstår det är hemskt åka stadsbuss utan att känna kontroll när man inte vet vem som kör. Emellanåt dyker det upp chaufförer där jag undrar hur de fick körkortet, gasen i botten och nästan tvärnitar vid hållplatser, såna är hemska att åka med även för mig med bra syn och koll på hållplatserna :crazy: Tack och lov brukar de bättra sig efter ett tag, brukar komma klagomål.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 213
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 062
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 794
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 252
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp