Vad gör vi? Del CIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Isglass (Igloo)är gott när det river i halsen, fick lite rethosta med, se vart det tar vägen 🙄. Passade ju bra att pållan inte hade nån överväxel idag så jag kunde ta det lite lagom lugnt med ridningen men ändå rida utan att "åka häst" 🤣. Hon var nog trött efter första natten ute och solen som gassade på vid lunchtid, inte minst på ridbanan den lilla stund vi red där (red först ut någon halvtimme och avslutade med några bra språng över ett knappt 60 cm- hinder och det kändes toppenbra, inga hjärnspöken, red aktivt på hindret som kändes lekande lätt 😍) så stod och sov på stallgången efteråt 🤣😍. Första ridpasset för i år i t-shirt 😄😍.
 
Nästa gång jag köper häst ska jag köpa en liten, kortbent, långsam ponny :cautious: Just promenerat en liten bit med häst + ponny, och de har ju sånt jäkla kliv båda två så det är värsta powerwalken att gå med dem :D
Måste sitta och vila några minuter innan jag sätter igång med storstädning av hästen :laugh:
 
Ja det är nog "gör-själv" som är alternativet.

Inte så svårt. Tunna lister som du spikar/skruvar ihop till en ram. Sedan klipper du till myggnätet och kör fast det med häftpistol.

Mina har suttit ast med vanliga fösnterhakar. Det funkar med vanliga hakar också. Eller en gummisnodd i en ögla som dras till en spik/skruv/hake.

Hittade en beskrivning. Visserligen på en dörr men ett fönster är ju mindre och behöver itne vara lika stadigt.
http://www.tolf.se/diverse/ritning-insektsdorr.pdf

Sambon gjorde myggfönster till oss i ett nafs. Färdiga lister som sågades i rätt vinkel för att skruva eller spika ihop dem till en ram och sen häfta fast nät. Vi sätter fast dem med snöre runt hake vid fönster. Det blir helt tätt. Snabba att plocka ur om det tex börjar regna etc.

Tack till er båda!
Jag är inte så rädd för att göra själv så, utan det är mer det att jag är rädd att inte orka även om projektet är till synes enkelt (utmattning, med tillhörande migrän bla). Men jag ska absolut ha det i bakhuvudet om det inte håller/verkar funka med det självhäftande! För nåt nät vill jag ha för fönstret, måste kunna vädra - liten lägenhet och tveksam ventilation. Funkar inte självhäftande kardborrband så lär det bli ram eller så häftar jag upp nät som förut.

Några hakar att fästa i finns inte - fönstret har ett "handtag" (ni vet, ungefär som en dörr), så jag tänker att jag får dra i några tunna spikar att snöra fast ramen i isf. Eller något sånt. Jag plockar inte ner nätet vid regn och så, utan blir det ram så får den sitta uppe (över vintern kan jag ställa ner den i förrådet eller så, men annars behöver jag ju ha nätet..). Eller menade ni att sätta upp extra hakar, för ramen, vid fönstret?
 
Senast ändrad:
Vi har langhelg har ocksa, men det ar ledig Mondag for Memorial Day. Det ser ut som om det snoar har:cautious: Cottonwood traden skickar ivag sina fron i ett vitt fluff som flyger igenom hela vastra staten. :rage:
Det ar inte riktigt sa har illa efter var gata, men det beror mest pa att vi inte har ett naturligt stalle dar det samlas.

cottonwood_zpsxyat7obs.webp
 
Dags att börja göra lite sommarfint här hemma, köpte ett par hängamplar att börja med, underbart fina fuchia😍. Njöt av lugnet på trappen ikväll medan älskling grillade och drack en öl, så himla härligt att känna grilldoften och så skönt att bara vara ❤.Gott med grillat och ett glas cider och chokladpudding med grädde och hallon 😋 och mys med filmkväll :).
 
Är jätteledsen, de två saker jag särskilt sa till flyttbolaget att de måste vara extra rädda om är båda sönder. Jag struntar i eventuell försäkring även om de var de två dyraste sakerna, men den ena var en tavla som hängde hos min mormors syster som jag alltid älskat och den andra var en Tiffany taklampa som jag älskat sedan jag köpte den och aldrig kommer att hitta en likadan.

Nu måste jag ringa till flyttbolaget och det kommer bli en massa trams med försäkringar och gud vet vad. Inte säker på hur jag ska bevisa att de var hela innan flytten, naturligtvis tog jag inte kort, tänkte inte på det, men jag vet att de var hela, särskilt lampan.

Däremot allt skitporslinet jag bara slängde ner lite hur som helst och som de inte kunde ta något ansvar för, helt ok, har klarat sig. Varför kunde inte det gått sönder istället?
 
Är jätteledsen, de två saker jag särskilt sa till flyttbolaget att de måste vara extra rädda om är båda sönder. Jag struntar i eventuell försäkring även om de var de två dyraste sakerna, men den ena var en tavla som hängde hos min mormors syster som jag alltid älskat och den andra var en Tiffany taklampa som jag älskat sedan jag köpte den och aldrig kommer att hitta en likadan.

Nu måste jag ringa till flyttbolaget och det kommer bli en massa trams med försäkringar och gud vet vad. Inte säker på hur jag ska bevisa att de var hela innan flytten, naturligtvis tog jag inte kort, tänkte inte på det, men jag vet att de var hela, särskilt lampan.

Däremot allt skitporslinet jag bara slängde ner lite hur som helst och som de inte kunde ta något ansvar för, helt ok, har klarat sig. Varför kunde inte det gått sönder istället?

Fy sjutton vad tråkigt! :( Du har ingen bild där man ser sakerna i bakgrunden, typ en katt/hund/barnbild eller så? Där det syns att de var hela, alltså
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
65 66 67
Svar
1 338
· Visningar
37 276
Mat Jag har läst en hel del om nyttan med riktig Kombucha. Igår drack jag en vansinnigt god sådan, i flaska, från Roots of Malmö, den hade...
Svar
10
· Visningar
566
Senast: Stinaelin
·
Svar
2 001
· Visningar
98 257
Senast: pepp
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 746
Senast: Zinfernia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp