Vad gör vi? Del CCXI

Lite ont i håret men en fantastisk kväll så det är värt det.
IMG_3737.webp

Vad äter du antibiotika för? Hänger inte med.
Jag har slitit sönder senor och ledband i ena foten och gått med kryckor i snart 4,5 månader. Opererades för drygt 1,5 vecka sedan. Då la de ett snitt ovanför fotknölen, lossade fästena under och skrapade benhinnan ovanför, lyfte upp fästen och sytt ihop, sytt ihop trasiga senor och ledband och sen sytt ihop resten av foten medan jag låg och lyssnade på poddar för att slippa höra någonting.

Jag äter Heracillin, vanlig biverkning är illamående men dricker jag lite svag saft till går det bättre. Intas en timme före mat eller två timmar efter. Tror även en stor bov till illamåendet är att jag har dåligt med aptit vilket även gör att jag är så vinglig + äter maxdos smärtstillande.

*Heracillin används när stafylokocketiologi misstänks eller verifierats:
Hud- och mjukdelsinfektioner.
Infektioner i leder och skelett samt lungor.

*FASS

Ring o be att få annan antibiotica, så där kan du inte ha det
Jag har återbesök på tisdag, får överleva till dess. Brukar aldrig nånsin kräkas, men nu har jag kräkts fyra gånger efter operationen och senast igår.

I morse hade jag tur, hoppade utanför porten när det kom en kille som gick förbi. Jag hejdade honom och frågade om han var hundrädd, sedan gick han iväg en liten bit så de fick kissa av sig och min ena kollega ska komma förbi lite senare och rasta dem en längre runda. Jag ska fråga om han kan ta ut dem ikväll med. I övrigt kommer jag inte göra många knop idag. Sitta på pallen och försöka sopa lite, tvätta håret och äta nånting. Är bara så jobbigt att fixa mat när jag har kryckorna, men jag borde äta något annat än en tallrik fil/dag.

Det är bra. Det ska man ha har jag fått höra, och fått erfara själv när jag tappade min husnyckel i skogen.

Jag har det oftare än tidigare då jag aldrig hade det. Jag har svårt att vänja mig vid det. Förr hade man aldrig mobil med sig när man gick ut med hunden. Och det är otroligt skönt att för en stund slippa den, även om jag inte pillar på den så är vetskapen om den lite påträngande.
Men det är ju det. Det där med att vara nåbar hela tiden.
Nu har jag med den sen hunden rymde och jag inte hade mobilen med, men det är så skönt att vara utan den ett tag

Men man kan ju stänga av den, om man tycker att man störs?
Ja och man kan även låta den vara hemma.
Det är inte ofta något händer så att man måste ha mobilen med sig egentligen. Folk klarade sig förr utan mobil. Jag levde i 20 år utan mobil och var ute och rände i skogen med hundar, i stallet, red osv.

De flesta av dagens mobiltelefoner tar rätt stor plats i fickan, det är inte så att de är små och enkla att stoppa ner heller utan är i vägen, speciellt sommartid. Krångliga att ha i fickan i jeansen eller var har man den när man har en klänning på sig bara tex. Jag köpte en handväska på loppis för att ha mobil och nycklar och den är i vägen. Jag har aldrig handväska annars, är inte den typen av person som trivs i det så den är mest i vägen.

Att inte ha mobil med sig kom också lite grann från när barnen var tonåringar och ringde och tjatade om saker jag redan svarat på och spammade mig för att jag skulle ge mig-vilket jag inte gjorde, sådant har fel effekt på mig, och telefonen hamnade hemma istället.

Dessutom , i mitt inlägg skrev jag "vetskapen om den", alltså vetskapen om att den är med, vad telefonen betyder egentligen, trots att man inte pillar på den- och alltså trots att den är avstängd, det är ju samma vetskap, att vara nåbar hela tiden.

Ja och man kan även låta den vara hemma.
Det är inte ofta något händer så att man måste ha mobilen med sig egentligen. Folk klarade sig förr utan mobil. Jag levde i 20 år utan mobil och var ute och rände i skogen med hundar, i stallet, red osv.

De flesta av dagens mobiltelefoner tar rätt stor plats i fickan, det är inte så att de är små och enkla att stoppa ner heller utan är i vägen, speciellt sommartid. Krångliga att ha i fickan i jeansen eller var har man den när man har en klänning på sig bara tex. Jag köpte en handväska på loppis för att ha mobil och nycklar och den är i vägen. Jag har aldrig handväska annars, är inte den typen av person som trivs i det så den är mest i vägen.

Att inte ha mobil med sig kom också lite grann från när barnen var tonåringar och ringde och tjatade om saker jag redan svarat på och spammade mig för att jag skulle ge mig-vilket jag inte gjorde, sådant har fel effekt på mig, och telefonen hamnade hemma istället.

Dessutom , i mitt inlägg skrev jag "vetskapen om den", alltså vetskapen om att den är med, vad telefonen betyder egentligen, trots att man inte pillar på den- och alltså trots att den är avstängd, det är ju samma vetskap, att vara nåbar hela tiden.
Ja, man gör ju precis som man vill. Jag har absolut ingen som stör mig så det är väldigt riskfritt att ha med sig mobilen på promenad som extra säkerhet. Speciellt när man börjar bli lite äldre och potentiellt skulle kunna drabbas av sjukdom mitt ute i skogen.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 302
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: zassoo
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer. 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
60 317
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen! 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
56 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bichon havanais
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Dimetikon/Minifom häst