Vad gör vi? Del CCXI

Jag har till storsta delen varit "nabar" nar det behovs sedan mitten pa 90-talet. Jag har alltid med mig telefonen, ibland avstangd, ibland bara pa tyst, men Jag kan alltid anvanda den vid behov ... Jag ar dock inte "addicted", det ar en "tool" som anvands nar den behovs.
Man behöver inte vara beroende för att välja att inte ha med sig telefonen när man går någonstans.

Det ironiska är att jag egentligen är typen som vill plocka undan julsakerna till nyår, typ :rofl:. Men den här gången ville sambon gärna ha stjärnan kvar, den ger så mysigt ljus..och våra julgardiner är liksom röd/vita utan tomtar etc, så då fick de hänga kvar.. Men nog är nog! :laugh:
Jag tog bort mina julgardiner i veckan :d De var helt vanliga röda dock, men julrödaktiga. Blev väldigt ljust med ljusa gardiner!

Sågs varg vid ena hagen i morse men förhoppningsvis dragit vidare då jag och sambon inte såg skymten av den när vi körde hästen vid lunchtid 😊. Mysig vagnstur och igen tyckte sambon pållan var lite seg i början men efter att hon kissat tog vi galopp i kohagen och då blev det popcornbus så då fick han så han teg 🤣. Aprilväder; tidigare i veckan när jag körde samma runda var det skönt i tischa, idag fleecejackor på och lite snöflingor 😅.
Sen ägnade vi 2,5 timme effektivt arbete på vedbacken, fick mycket gjort tillsammans 💪.

Ligger i en gästsäng hemma hos en vän. Det är helt tyst här. Jag hör t.o.m. ena hundens andetag eftersom hon lagt nosen mot täcket. Och när inte mobilen är igång, då är det verkligen helt mörkt här.

Jag måste bort från lägenhetsboende och stadsboende snart. Det är så fantastiskt att vara "mitt ute i ingenstans". Just det här är så öde att jag inte kan prata i telefon och mobilen bara hittar internetuppkoppling i vissa vinklar, just det är kanske inte så positivt :D (men går att lösa med annan mobiloperatör för de som bor här)

Lördagsgott; varav vårens första minivattenmelon, jordgubbar och marabou jordgubb 😋 innan jag råkade somna på soffan (inte planen, hade ju linserna kvar i...). Men nu har jag lyckats få ut dem och lagt mig. God natt!

Fast det finns ju olika sätt att uttrycka sig på beroende på var man bor, umgängeskrets osv. Tänker själv att det är trevligt med nyanser och omväxling i språket. 😊
Och jag tycker att det är dumt med uttryck som misstolkas. Neurodivergenta personer som jag själv har väldigt svårt med såna uttryck. Jag läser verkligen att det är håret som gör ont, hade aldrig förstått att det var bakfull som menades om ingen sagt det. Är det värt att ha nyanser i språket när det gör personer osäkra på vad som avses? Det är ju ganska exkluderande.

Håller med! Använder själv ont i håret ibland. Herregud vad trist språket skulle bli utan olika uttryck.

Jag använder det också men vet inte om jag fått det med mig hemifrån (dvs Dalarna) eller från studietiden i U-a :angel:

Hur som helst fattar både folk i Dalarna och Lappland vad jag menar :D

Det vore jättetråkigt om dialektala och regionala uttryck försvann, det är ju som sagt det som gör språket rikt.

Och jag tycker att det är dumt med uttryck som misstolkas. Neurodivergenta personer som jag själv har väldigt svårt med såna uttryck. Jag läser verkligen att det är håret som gör ont, hade aldrig förstått att det var bakfull som menades om ingen sagt det. Är det värt att ha nyanser i språket när det gör personer osäkra på vad som avses? Det är ju ganska exkluderande.

Jag tycker man ska använda metaforer och uttryck. Sen kan man förklara dem vid behov.
Just ”ont i håret” har jag aldrig hört, nu vet jag vad som menas om det dyker upp igen.
De kommer aldrig försvinna, så det är mer inkluderande att använda dem men förklara innebörden vilket ger ett rikare språk och därmed större inkludering. Annars anpassar jag språket som till ett mindre barn, få vuxna vill att man gör så.

Jag tycker man ska använda metaforer och uttryck. Sen kan man förklara dem vid behov.
Just ”ont i håret” har jag aldrig hört, nu vet jag vad som menas om det dyker upp igen.
De kommer aldrig försvinna, så det är mer inkluderande att använda dem men förklara innebörden vilket ger ett rikare språk och därmed större inkludering. Annars anpassar jag språket som till ett mindre barn, få vuxna vill att man gör så.
Hade inte någon annan här ifrågasatt vad det innebär hade jag fortfarande trott att den som skrev det hade ont i håret, för det var vad som stod. Jag frågar inte. Det är jag inte ensam om. Något som måste skapa förvirring.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 942
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: zassoo
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer. 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
61 265
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen! 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
57 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

• Bildtråd