Vad gör vi? Del CCVIII

Har provsmakat min första ever hårdost gjord av kefir. Kul och rätt gott! Går att riva. Smakar som något mellanting av emmentaler, feta och messmör. Finns utrymme att förbättra (hoppas jag)!

En liter kefir slutade i en en centimeter hög klump eller platta eller vad jag ska kalla det med kanske åtta centimeter i diameter. Inte så stort!

Nu sova, hoppas jag, trots att huset knakar av vinden. :sleep:

Jag och en kompis har ätit tacos och druckit godricka hos mamma och pappa. Glad över att mina kompisar tycker om mina föräldrar och att mina föräldrar tycker om mina vänner.
IMG_2678.webp

När jag åkte till stallet vid lunch tänkte jag att äsch ingen idé jag tar solbrillorna när det ändå är mulet men så kom den under tiden på vägen dit 😍. Blev ju inte så långvarigt men åtminstone den omkring halvtimmen vi promenixade ut till kohagen och hästarna fick beta ett par tuggor, solskenet piggade upp 😃😍.

Efter stallet var klart kände jag för att tappa upp ett skumbad i väntan på att sambon skulle komma hem från jobbet; jag var rätt kall så badvattnet var lite hett men åh så skööönt 😍. När älsklingen kom hem fick han njuta en stund medan jag fixade varsin pinsapizza, trevlig helg på er 😊.

En släkting till mig bodde i ett höghus i Australien när det kom en cyklon. Tror de fick nåt slags utegångsförbud. Hon filmade och man hörde och såg att det rörde sig. Var väl mest fönstrena som lät iofs.
En gymnasiekompis till mig bodde högst upp i Turning Torso (alltså på våning 50 eller nått i den stilen). Jag sov över där en gång när det blåste rätt friskt ute, vattnet i toalettstolen skvalpade när det tog i som allra mest :nailbiting: Jag har för mig att jag fick lära mig att den sortens höga, smala byggnader medvetet byggs så att de ska röra sig lite lätt med vinden eftersom att det gör dem mer hållbara i längden.

Imorgon är Burns Night här och man får gärna traditionellt äta haggis. Jag tycker om haggis och har i en tidning hittat ett mindre traditionellt recept på en alternativ sheperds pie som låter fantastiskt gott!
Kom jag ihåg att köpa haggis när affärerna öppnade ikväll?
Nej.
Kommer jag att komma ihåg haggis imorgon?
Eventuellt.
Åh nej, det har jag helt lyckats glömma! Vi brukar köpa hem vegetarisk haggis och äta hemma, men just imorgon ska vi ha våra grannar på middag och hade helt andra matplaner egentligen. Men de är å andra sidan vegetarianer, så det skulle ju faktiskt passa lite ovanligt bra med just vegetarisk haggis... :idea:

Äter choklad och försöker hitta rätt i djungeln av ridhjälmar, tänkte att jag skulle köpa en ny nu när jag ska iväg och provrida lite okända hästar, och min gamla har dessutom flera år på nacken. Borde egentligen gå och lägga mig eftersom jag har lite sömn att ta ikapp efter att ha sovit kasst tre nätter i rad, men å andra sidan kan jag sova hur länge jag vill imorgon så SÅ bråttom är det inte... ;)

En gymnasiekompis till mig bodde högst upp i Turning Torso (alltså på våning 50 eller nått i den stilen). Jag sov över där en gång när det blåste rätt friskt ute, vattnet i toalettstolen skvalpade när det tog i som allra mest :nailbiting: Jag har för mig att jag fick lära mig att den sortens höga, smala byggnader medvetet byggs så att de ska röra sig lite lätt med vinden eftersom att det gör dem mer hållbara i längden.

Att vattnet skvalpar i toan är bara att utluftningen i avloppet fungerar som det skal (blir undertryck i röret vid tillräcklig vind). Att byggnaden rör sig är också ett sundhets tecken. Betyder oftast att arkitekterna har material kännedom så att skador inte uppkommer vid rörelser i grunden eller av vind.

I de fall ett "höghus" kolapsar i stark vind eller rörelser i marken har antigen arkitekter felbedömd materialet i fråga eller underentrepranörer använt undermåligt material.

Imorgon är Burns Night här och man får gärna traditionellt äta haggis. Jag tycker om haggis och har i en tidning hittat ett mindre traditionellt recept på en alternativ sheperds pie som låter fantastiskt gott!
Kom jag ihåg att köpa haggis när affärerna öppnade ikväll?
Nej.
Kommer jag att komma ihåg haggis imorgon?
Eventuellt.

Ohhh ... jag maste kolla om jag kan fa tag pa haggis ... jag tycker om det, tillsammans med tattis och neps? jag minns inte sa bra langre. Vi honnorar skottar i Saudi och blev bjudna varje ar till superfest pa Consulatet i Jeddah.
Himla trevliga fester med fantastiska manniskor och mycket god mat och dryck. Jag gillar verkligen haggis, men allt annat var ocksa gott, haggisen var dock hojdpunkten ... och de Scotska danserna nagon Scotsk gentleman forsokte lara mig (i stort sett utan coordination) tills vi bada skrattade hysteriskt.

Har provsmakat min första ever hårdost gjord av kefir. Kul och rättgott! Går att riva. Smakar som något mellanting av emmentaler, feta och messmör. Finns utrymme att förbättra (hoppas jag)!

En liter kefir slutade i en en centimeter hög klump eller platta eller vad jag ska kalla det med kanske åtta centimeter i diameter. Inte så stort!

Nu sova, hoppas jag, trots att huset knakar av vinden. :sleep:

Hur gjorde du den? Det vore kul att prova gora hardost och da jag gor min egen yogurt blir det ju latt att bara fortsatta ... tror jag ... vilket mycket moligt ar helt fel trott. :p

Jag och en kompis har ätit tacos och druckit godricka hos mamma och pappa. Glad över att mina kompisar tycker om mina föräldrar och att mina föräldrar tycker om mina vänner.
Visa bifogad fil 161278

Mina vuxna barn bjuder in oss till deras fester tar garna med kompisar hem till oss. Jag kan inte ens tala om hur mycket vi uppskattar det.:heart

Byggnormerna ar vansinnigt noga har, bade pa vastkusten och i Florida ar kraven pa att bygga skyskrapor enorma ... och de maste alla kunna "vaja i vinden" eller jordbavningen (det ar lite olika om det ar vind eller jordbavning man bygger for) for att kunna halla for nasta stora hurricane eller jordbavning. (Har vantar vi pa "den stora" jordbavningen eller vulkan "eruption" som forvantas komma "nar som helst nu, skulle faktist varit har for lange sedan"). Jag vet att det forskars mycket pa exact vilka material och hur man bygger hela tiden.
Det ar mycket, verkligen mycket, intressant att vara i en "orkan saker" byggnad nar det blaser mycket.

I dag var det en lang dag och jag korde buss hela dagen, well, lite drygt 6 timmar i alla fall. :p Jag ar trott (vilket min dr papekade att man ska vara nar man ar anemic och att det ju tar TID att droppet gor nytta) ... men jag ar pa vag mot mindre trotthet i alla fall.:) I morgon ar det Lordag och jag maste fixa min telefon och ett par andra grejor ... men det blir nog bra det ocksa!

G'natt ... nu ska jag satta pa boken och borsta tanderna. :sleep:

Håller med om att inte agera på dem och att låta dem ta vägen någonstans. Personligen upplever jag att tanken är ett sätt att få dem ur kroppen, inte in i den. Jobbiga tankar och upplevelser är jobbiga att ha i kroppen också, inte bara i huvudet (det är väl vad som är psykosomatiska symptom, att kroppen blir sjuk av sinnets lidande). För mig skönare om de ”hamnar” någon annanstans än i kroppen.

Oavsett den detaljen är det ju såå häftigt att höra något som känns som att det ändrar ens relaterande på något meningsfullt sätt!
Jag förstår och håller med. Man kan bli sjuk av tankar. Jag tänkte också på det men just i det sammanhanget handlade det inte så mycket om psykisk ohälsa utan mer att man inte anser att man tex kan prata inför folk eller sånt. Jag tänkte mig då att om man inte agerar på en tanke utan den försvinner i kroppen kan man man ju tänka att man har en kran eller liknande så den kommer ut från kroppen. För det är viktigt att inget stannar i kroppen såklart.

Vaknade för tidigt, men då fick jag vara med när Pickle får sina kattungar live!

En fantastisk liten historia om ett par som köpt en gård och där fanns en vildkatt som sa att hon var deras nu. :D :heart

Fick ett mail från snickarfirman som ska göra om vårt badrum. "Vi hörs nästa vecka". Igen. Det har de sagt sen ingen nyår.. jag har glömt ringa, men mailade några gånger med frågor om hur vi ska gå vidare i planeringen.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
58 675
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
55 470
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 323
Senast: Mkb
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 052
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka