Vad gör vi? Del CCVIII

Nej, behöver man det? I värsta fall få de åka med bagaget. Höll på att inte komma hem, Min ryggar krampar så jag inte kunde röra mig. Tagit smärtstillande och muskelavslappnande. Jag har inte tid med det här. Tänker sova en timme och städa en timme och sedan gå iväg med katten.

Men! Jag har pass och resebevis och de håller på att fixa med visa i Kenya. Bara jag får det, så har jag allt jag behöver.
Kom bara ihåg att insulin inte får frysa. Så just det bör du ha i handbagaget.

Angående väder och skola … jag är uppvuxen i Kiruna och har under mina snart 20 år i södra Sverige förundrats över bristen på kunskap vad gäller snöröjning.

En morgon i Kiruna hade det snöat 60 cm. Kirunabon tittar lugnt ut genom fönstret, dricker sitt morgonkaffe och kommer i tid till jobbet/skolan.

Skåningen får panik om det kommit 5 cm snö…

Åkte upp till Kiruna över nyår för ett par år sedan. I Kiruna var det närmare 30 grader kallt. Planet lyfte som planerat. Inga som helst problem. På Arlanda var det totalt kaos. Det hade kommit TVÅ hela cm snö och det fanns EN maskin som avisar vingarna på hela Arlanda. Vi blev sittande där ganska så många timmar om jag nu säger så…

Skolan har aldrig ställts in i Kiruna. Däremot har friluftsdagar flyttats ett par gånger. De som bodde utanför Kiruna och åkte skoltaxi fick några gånger åka hem tidigare.

Sjalvklart ar snorojningen battre i Kiruna an i Stockholm och sjalvklart klarar byggnader och trafik snon battre i Kiruna an i sodra Sverige. Nu kan jag halla med om att en avisningsmaskin pa Arlanda ar lite lite ... men det kan ju ha varit sa att andra maskiner var trasiga.

Har dar jag bor, och nar jag bott i Florida, South Carolina, och Maryland ar snorojningen ytterst rudimintar och i Florida finns den inte alls trots att det hander ibland att det snoar pa "panhandlen". Det finns inga direkta plogar, har i stan heller ... 35000 innevanare med lika manga runt oss i andra smastader finns en traktor med vag skrapa.

Den skrapar upp de stora vagarna sa man kan kora till sjukhus och komma till en affar ... men parkeringar och annat ar inte snorojt for det kommer sno vartannat ar ungefar ... och det ligger i 1-5 dagar ett mycket tunnt lager sno, sa ar det minusgrader med nagra cm sno sa stanger skolor och annat som kan.

Angående väder och skola … jag är uppvuxen i Kiruna och har under mina snart 20 år i södra Sverige förundrats över bristen på kunskap vad gäller snöröjning.

En morgon i Kiruna hade det snöat 60 cm. Kirunabon tittar lugnt ut genom fönstret, dricker sitt morgonkaffe och kommer i tid till jobbet/skolan.

Åkte upp till Kiruna över nyår för ett par år sedan. I Kiruna var det närmare 30 grader kallt. Planet lyfte som planerat. Inga som helst problem. På Arlanda var det totalt kaos. Det hade kommit TVÅ hela cm snö och det fanns EN maskin som avisar vingarna på hela Arlanda. Vi blev sittande där ganska så många timmar om jag nu säger så…

Skolan har aldrig ställts in i Kiruna. Däremot har friluftsdagar flyttats ett par gånger. De som bodde utanför Kiruna och åkte skoltaxi fick några gånger åka hem tidigare.
Uppvuxen några mil från dig och vi fick gå hem tidigare när det var för kallt. Men vi har inte heller stängt skolan.

Inte heller någon av de åren jag gick i gymnasiet så stängdes skolan.

Pappa tog sig alltid till jobbet i Kiruna även fast det kräksnöade.

Men väglaget är annorlunda söderöver och vanan att köra i snö och röja undan den är större där uppe. Här kör vi mest på is, slask och våta vägbanor på vintern och det är i mitt tycke sämre väglag vid snöfall iallafall i Mälardalen än uppe i Lappland.

Kurar i soffan och funderar på att sätta på musik eftersom jag blir stressad av att höra vinden som enligt uppgift nu är uppe i 42 m/s i byarna. Jättelöjligt egentligen eftersom jag sitter väldigt säkert här i min marklägenhet, men jag antar att det påminner en om naturens enorma krafter och dem har jag alltid haft väldigt mycket respekt för... Fy sjutton vad det tar i, och då befinner jag mig ändå mitt i stan! Mycket jobb blir inte gjort idag, men eftersom det mesta är stängt känns det som att de flesta hanterar det som en "snow day" (eh, "wind day"?) och jobbar minimalt så jag har inte överdrivet dåligt samvete faktiskt :p

Jobbdagen blev över förväntan! 😀

Hämtade sedan sonen i skolan och så åkte vi gemensamt och handlade. Överraskade med att svänga inom godisaffären för inköp av lördagsgodis - det blev populärt vill jag lova! 😁
Själv kostade jag på mig 2x7 tulpaner och har nu en stor bukett i vardagsrummet. 😍

Välkommen helg! 🙌🏻

Jag bodde där det drevade igen på en halvtimme och bussen fastnade
Visst det hade säkert gått med hjälp av traktor men jag tror man stängde skolan helt enkelt för säkerhets skull och fokuserade på att få de till jobb som verkligen behövde komma till jobbet och andra mer nödvändiga transporter

Sov en stund förut och drömde om min gamla häst, att vi var ute och körde en långtur. Har drömt mycket om honom senaste veckorna och känner saknad även fast det var två år sedan jag fick ta bort honom.
Tror det beror på att jag hjälper till med en ny häst nu, att det rör på sig i mitt hästliv.

Men det är fint att få ha honom i drömmarna i alla fall. ❤️

Har precis rört ihop en kladdkaka som ska njutas med turkisk yoghurt sedan :) . Det kommer lite vindbyar ibland som viner till i kaminen. Funderar på om hästarna ska komma in lite i förtid ikväll också, eller om de får gå ute till 21-tiden? De är lugna med det mesta, men kan bli lite knasiga av vind!

Idag hörde jag något bra, ungefär såhär ”dina förnedrande tankar om dig själv kommer berätta saker för dig men agera inte på de. Låt de komma och sen bara försvinna in i kroppen utan att agera. Då försvinner de”.

Tuff vecka 😔 Åter på jobbet efter tre veckor sjuk, och hade en hel del jobb eftersläntrande så klart. Växlade upp lite för hårt och var inte helt återhämtad så är så trött nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Sugen på att sova för natten nu, men det blir nog inte bra.

Som kronan på verket sårade jag en vän ordentligt i min speedade kommunikation igår. Avskyr när det blir så, och blir så orolig för hur det ska lösa sig 😢 Försöker reda ut det nu, men inte helt okomplicerat..

Fredag :love:
Landat i soffan med ett glas fredagschampagne (nåja, inte varje fredag, men ändå). Ska snart fixa lite ost och bröd och spana in de där räkorna :D

Var hos frisören imorse, en ny bekantskap. Dyrare, men blev också JÄTTEBRA 🤩
Började lite snällt, så sen blir det perfekt med ännu blondare till sommaren!

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
58 653
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
55 448
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 309
Senast: Mkb
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 024
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka