Vad gör vi? Del CCVII

Vår fågelmatare var plötsligt försvunnen för någon vecka sedan. Vi köpte en ny, jag knöt fast den hårt med ett snöre. Småfåglar hittade dit direkt och jag var SÅ NÖJD. Så nöjd att jag med jämna mellanrum spanar ut genom fönstret bara för att titta på den. Även när det är mörkt och inga småfåglar är där. Som nu. Men.. den var inte kvar?! Drar på mig tofflorna och traskar ut. Den ligger tom på backen och det är fullt med spår från dovhjort. Alltså.. nu är det krig! Kom gärna hit och ät äpplena men ge fan i min fågelmat! :rage:

Vår fågelmatare var plötsligt försvunnen för någon vecka sedan. Vi köpte en ny, jag knöt fast den hårt med ett snöre. Småfåglar hittade dit direkt och jag var SÅ NÖJD. Så nöjd att jag med jämna mellanrum spanar ut genom fönstret bara för att titta på den. Även när det är mörkt och inga småfåglar är där. Som nu. Men.. den var inte kvar?! Drar på mig tofflorna och traskar ut. Den ligger tom på backen och det är fullt med spår från dovhjort. Alltså.. nu är det krig! Kom gärna hit och ät äpplena men ge fan i min fågelmat! :rage:
De är ju också hungriga. Precis som ekorrar som också brukar äta fågelmat. Du får hänga den högre om du inte vill att de ska nå?

Det kryper ned mot -9 ute nu och jag sitter och tänker på småfasanerna. <3
Alltså jag veeet att de är utomhusdjur men här sitter jag i min sengångaronesie medan katten ligger på elementet och hunden på sin memory foam madrass liksom.
Inte för att jag tror fåglarna skulle uppskatta vare sig onesie eller memory foam, men ändå!
Sengångar-o-nesie :confused: ? Sedan läste jag ordet onesie för sig själv och då fattade jag :D!

Jag hade funderat på hur barnen har det. Så pass små barn borde inte vara uppe så länge om kvällarna och väsnas. De borde vara i säng för länge sedan!
Jo, det gör jag med. Jag kan inget om barn, men har frågar personer i min bekantskapskrets vad som är "normala tider" för barn och förstått att det är så. Det är också något jag kommer säga till mamman nästa gång jag pratar med henne, att jag oroar mig för barnen. Barnen som så är trevliga och verkar glada när jag möter dem, men sådant säger ju ingenting om hur de har det.

En fd arbets hade många klassiker han inte kände till bland annat REPMÅNAD. Jag vet inte vilken sten han hade bott under....
Det är en sån där som jag hört talas om, inte mer än så :D Kan väl vara både en generationsgrej och vad man har för intressen.

När det gäller allmänbildning är jag mer förvånad de gånger jag möter vuxna som inte har någon koll på var tex Örebro befinner sig i förhållande till Stockholm, eller inte vet att Skåne är längst ner i Sverige.

Det är en sån där som jag hört talas om, inte mer än så :D Kan väl vara både en generationsgrej och vad man har för intressen.

När det gäller allmänbildning är jag mer förvånad de gånger jag möter vuxna som inte har någon koll på var tex Örebro befinner sig i förhållande till Stockholm, eller inte vet att Skåne är längst ner i Sverige.
Jag tror inte bara det är en generationsgrej utan det är snarare som att vissa ikoniska saker är så självklara att man inte tänker på att föra dem vidare? Eller så bryr man sig inte. Jag tex tycker att sällskapsresan-filmerna är ikoniska och tillhör allmänbildningen. Mina äldre systrar tror jag inte ens har sett dem alla, och då är vi uppvuxna i samma hushåll. Jag sitter nu med nyhetsmorgon på till frukosten, mina systrar har inte ens vanliga tv-kanaler utan tittar enbart på streamad tv, och aldrig nyheter. De bryr sig inte helt enkelt.

En sådan kamrat har jag, hon totalt lost i Sveriges geografi.
Jag tycker det är fascinerande hur man inte kan ha ens ett hum. Nu har jag (åtminstone i jämförelse med de jag brukar träffa) väldigt bra koll på Sveriges geografi, och desto sämre koll på länder utanför Sverige. Vilket såklart hänger ihop med att jag rest runt hur mycket som helst i Sverige och tävlat med hundarna, samtidigt som jag typ aldrig varit utomlands och inte gör något som automatiskt ger mig information om andra länder. Men man skulle ju inte kunna lura i mig att tex Spanien är norr om Danmark bara för att jag aldrig varit i de länderna...

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
57 659
Senast: Krålus
·
Svar
2 004
· Visningar
72 935
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
79 310
Senast: Scata
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 998
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈