Vad gör vi? Del CCVII

En sådan kamrat har jag, hon totalt lost i Sveriges geografi.

Jag ser mig själv som hyfsat allmänbildad, men Sveriges geografi. Nja, Skåne är därnere, allt norr om Stockholm är däruppe, vänster är Norge och höger är Finland :angel: Jag är fortfarande inte helt övertygad om att Trollhättan inte ligger i norr någonstans.

Sedan att ortsnamnen är så lika gör det inte lättare. Helsingborg, Helsingör, Helsingfors och några andra Helsing som grädde på moset. På samma tema berättade jag för min fd arbetskolleger att jag skulle åka på bröllop i Öresund, det tar ca 3 timmar med buss från Stockholm. Det gör det inte, däremot Öregrund.

Har satt på mitt bedövningsplåster inför besök hos BM. Förra gången tog det 20 minuter och en konsultation för att få ut p-staven så förhoppningsvis går det smidigare idag :DKommer vara första gången sedan tonåren jag är utan hormonella preventivmedel.

En fd arbets hade många klassiker han inte kände till bland annat REPMÅNAD. Jag vet inte vilken sten han hade bott under....
Det är en sån där som jag hört talas om, inte mer än så :D Kan väl vara både en generationsgrej och vad man har för intressen.

När det gäller allmänbildning är jag mer förvånad de gånger jag möter vuxna som inte har någon koll på var tex Örebro befinner sig i förhållande till Stockholm, eller inte vet att Skåne är längst ner i Sverige.

Fast allmanbildning kan vara sa manga grejor. En av mina soner lagger sallan marke till detaljer, han ar verkligen ingen detaljoreienterad manniska, och lagger darfor inte detaljer pa minnet. Daremot kan han forklara hela Carl von Linne's vaxt system, hur han gick pa universitet vid 9 ars alder (jag var nu tvungen att googla, for jag kom inte ihag men horde sonen beratta for nagon som var dopt till Linnea och sa att det nog var ett Svenskt namn) eller Carolus Linnaeus som han andrade sitt namn till och hur han tog over och gjorde sin pappa's roll pa universitetet i 25-ars aldern.

Sonen har inget intresse alls av vaxter eller biologi, men ar oerhort allmanbildad ... daremot skulle han absolut inte lagga ordet "repmanad" pa minnet. Han sager ocksa uppat om Goteborg i forhallande till Stockholm och har ingen aning om var nagot ligger i Sverige, (och ar ocksa ganska lost pa Amerikanska stater) men kan rabbla de Asiatiska landerna fran norr till soder ... Som sagt, allmanbildning kan vara sa mycket olika saker.

Det var lite spännande att ta sig ut på vägen idag.

Bilen hängde upp sig på plogvallen och jag fick kliva ur och skotta innan jag kom iväg. Men med fart gick det att komma tillbaka sen. Köpte ny snöskyffel i stan.

December var en fattig månad med alldeles för många räkningar. Så när jag ändå inte har några pengar unnade jag mig ett par flaskor rödvin. :D
Det är för mörkt för att fortsätta skottningen så det får bli morgondagens uppdrag.

Hemma, inhandlat stor formfranska, jasminte, några frysta kryddor och svenska äpplen - som ska ätas efter den 14. Äpplen håller sig ju hyfsat och jag har dem dessutom i mitt kalla och mörka köksskåpet.

Tror att de flesta tyckte att det var ok att skolan började. En bra.
Drog på mig träningskläderna när jag kom hem för det var skön luft efter en dag inne.
Dock väldigt knaggligt underlag.
Druckit kaffe och ska bestämma om jag ska äta macka eller vegetarisk enportion.

Kollade på nästa uppgift till plugget samt kikade på hur tidigare uppgifter blivit bedömda. Jag hade fått bättre betyg än väntat på en uppgift, godkänt på de där jag bara gjort uppgifterna för godkänt-nivån (så jag är nöjd med det), och nästa uppgift verkar inte så värst komplicerad, förvånansvärt nog. Det känns riktigt bra.

Suttit med min tenta, jag får inte ihop skiten innan den 14:e som jag siktade på. Surt att behöva starta nytt arbete i slutet av en tentaperiod men så kommer det nog bli.

Om jag inte på ett mirakulöst sätt blir smart på en natt för då fixar jag det lätt :rofl:

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
57 665
Senast: Krålus
·
Svar
2 004
· Visningar
72 939
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
79 310
Senast: Scata
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 999
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar