Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den information jag har fått är att man egentligen inte sätter in mediciner på människor under 50 år.Ålder för bältros? Jag fick bältros när jag var 25-26 nånting. Min mor var sjuk i cancer och doktorn sa stressen över det kunde få bältros att blossa upp. Verkligen inget roligt att få, danskarnas ord för det är verkligen passande. Helvedes ild = Helveteseld.
Rekommenderad ålder för vaccinationen som finns.Ålder för bältros? Jag fick bältros när jag var 25-26 nånting. Min mor var sjuk i cancer och doktorn sa stressen över det kunde få bältros att blossa upp. Verkligen inget roligt att få, danskarnas ord för det är verkligen passande. Helvedes ild = Helveteseld.
Den information jag har fått är att man egentligen inte sätter in mediciner på människor under 50 år.
Bältros ligger (om jag förstått rätt) latent i kroppen hos alla som haft vattkoppor och kan bryta ut när som helst. Stress är en vanlig faktor.
Medicinen som finns hindrar nya utslag, men kan (om jag förstått rätt) inte stoppa de som redan kommit.
Ingen smärtlindring (utom vanlig alvedon och Ipren) sätts in, utom i mycket allvarliga fall då man kan använda nervblockerande medicin. Men, dessa sätts inte in i normalfallet.
Ingen sjukskrivning heller, i och med att det inte är smittsamt.
Smärtan kan ju hindra från arbete, men Bältros i sig själv ligger inte som grund för sjukskrivning.
(Om någon sitter på bättre information än mig får ni gärna rätta mig).
Stämmer att medicinen ska sättas in så snart som möjligt, inom 72 timmar sa de åt mig.Jag har också haft bältros och det är verkligen ett jäkla skit att få. Har samma info som du med tillägget att medicinen ska in så fort som möjligt. Helst innan blåsorna kommer eller inom första dygnet för att göra maximal nytta. Jag hade otur och fick skiten i halva ansiktet inklusive i ögat. Det hade kunnat gå riktigt dålig och jag hade kunnat förlora synen men det klarade sig och jag har bara lite ärrvävnad som sitter bra till så det påverkar inte. Rekommenderar alla att verkligen fundera över vaccination om man har pengarna till det.
För smärtan så verkar det inte finnas så mycket att göra förutom att stå ut. Jag använde kylbalsam, inköpt på apoteket, som lugnade huden och dämpade smärtan något. Det kan vara värt att prova även om det inte på något sätt är fullgott.
Här får man ingen medicin om man är under 50.Stämmer att medicinen ska sättas in så snart som möjligt, inom 72 timmar sa de åt mig.
Jag har som ”tur” är ”bara” utslag under bröstvårtan och lite på sidan (mot ryggen). Har som tur är inte spridit sig. Det är utslagen som gör ont. Djävulskt ont stundtals och stundtals känns det nästan ingenting.
Jag hoppas kunna börja jobba på måndag. Är less på att vara hemma. Jobbar gärna julen och nyåret (som planerat).
Samma här (egentligen).Här får man ingen medicin om man är under 50.
Vet du varför de har bestämt så? Jag vet faktiskt inte hur det är här i Närke. Jag har passerat de 50 så det var inget snack om det. Snarare att det blev en jäkla fart på vården när de bedömde det som misstänkt bältros. Jag blev tillsagd att komma in direkt och fick träffa läkare på studs. Dessutom skickad till ögonkliniken på usö direkt efter VC besöket. Jag hade verkligen ingen aning om att det kunde vara bältros men hade sån märklig smärta i halva huvudet och ansiktet. Det kändes att nått var fel.Här får man ingen medicin om man är under 50.
Minns det där så mysigt, när de var små och pysslade omkring med sina leksaker. Saknar det ibland. Nu är alla "vuxna". Sorgligt och lättnad på samma gång. Tiden går alldeles för fort!Sitter i väntrummet på BVC och kollar på när Marodören tar fram alla leksaker ur spisen.
Inser att jag skrivit fel dagAha läste tis em som julafton men fattar. Hoppas allt går i lås
Ja, det är lite mysigt. Marodören är precis i fas med drt mesta. Lite kort i rocken och lite tunnare än 'normala' 18 månaders barn men när mamman och pappan med familjer är korta och inte jättetunga så var det inte någon fara.Minns det där så mysigt, när de var små och pysslade omkring med sina leksaker. Saknar det ibland. Nu är alla "vuxna". Sorgligt och lättnad på samma gång. Tiden går alldeles för fort!
Det här med perspektiv.
”Bilen är på service så vi kan inte åka någonstans i jul.”
”Bilen är på service så vi kan inte åka någonstans i jul.”
Visa bifogad fil 159058
Så... TRAGISKT att bilen är på service
Alltså SÅ HIMLA TRÅKIGT. Nu KAN VI JU INTE komma! Nu måste vi ju vara... hemma hela julen!!!
Är väl en allmän rekommendation.Vet du varför de har bestämt så? Jag vet faktiskt inte hur det är här i Närke. Jag har passerat de 50 så det var inget snack om det. Snarare att det blev en jäkla fart på vården när de bedömde det som misstänkt bältros. Jag blev tillsagd att komma in direkt och fick träffa läkare på studs. Dessutom skickad till ögonkliniken på usö direkt efter VC besöket. Jag hade verkligen ingen aning om att det kunde vara bältros men hade sån märklig smärta i halva huvudet och ansiktet. Det kändes att nått var fel.
Alltså SÅ HIMLA TRÅKIGT. Nu KAN VI JU INTE komma! Nu måste vi ju vara... hemma hela julen!!!