Vad gör vi? Del CCV

Gör det verkligen det? Av det traditionella fläktarna som sitter ovanför spisen inbillar jag mig att man antingen har en fläkt som är kopplad till t.ex. murstocken eller en fläkt med kolfilter? Men jag har kanske fel.
Det är ett uns mer komplicerat.
I en villa så är det i princip som du säger. En fläkt som suger ut matos via en egen imkanal, eller som filtrerar genom ett kolfilter och släpper tillbaka lufte i rummet.

I de fallen är det bara att byta till en ny fläkt av samma typ som passar med måtten på platsen.

i moderna/nybygda villor kan det vara så att fläkten hänger ihop med ventilationssystemet och värmeåetervinningen. Då behövs en flält som fungerar ihop med ventilationssystemet.

I lägenheter/flerfamiljshus är det allra oftast så att "fläkten" är en viktig integrerad del av hela fastighetens fläktsystem, och att byta till fel sorts fläkt, kan åstadkomma stora problem.

Tja, läser jag på olika fläktar finns det ett antal olika sätt. Dessutom är de uppbyggda olika, har olika ljudnivå mm. Så nej, jag tänker inte bara ta första träffen på Google och vara nöjd med det. Ska jag lägga ett par tusenlappar på en jävla fläkt ska den passa, passa köket och vara hyfsat tyst.
Alltså jag mätte fläkten, gick in på elons sida, hittade en med samma mått (60 cm), ringde och bokade. Tog 10 min. Man behöver inte göra det svårare än vad det är. Jag brydde mig inte om ljudet precis, även om det säkert finns olika. Jag lagar mat 10 min om dagen med fläkten på.

Men det finns ju olika sorter, olika typer av cirkulering, olika typer av upphängning. Vi har liksom ingen lust att göra om halva köket för en jäkla fläkt
Ooops.
Så krångligt är det inte.
Första valet är om det är kolfilter (bör duha koll på för kolen behöver bytas så et har dui gjort i så fall). Eller om det är frånluft.

Upphängning - mot vägg eller fritt över spisen?

Finns det en fläkt är det enklelt att ersätta meden ny. Fota och visa i affären så ser de rätt snabbt vad du behöver. :up:

Köpa på nätet anser jag inte är ett val. Prata med nån på butiken som vet vad den talar om.

Säg ut att vara några dm snö där.
Ts verkar bo långt norrut. Så tror inte snömängden är orsaken utan just ofruset under.
Tror inte man kan kalla det skadad mark i en myr på det viset heller. Allt som stannar på en myr sjunker ju? inkl älgar.
Så misstaget var väl att stanna.
Älgar går inte under terrängkörningslagen, som motorfordon gör.

Köp en likadan som den gamla.
Ha ha. Den är från typ sextiotalet, tror inte ens märket finns längre.
Alltså jag mätte fläkten, gick in på elons sida, hittade en med samma mått (60 cm), ringde och bokade. Tog 10 min. Man behöver inte göra det svårare än vad det är. Jag brydde mig inte om ljudet precis, även om det säkert finns olika. Jag lagar mat 10 min om dagen med fläkten på.
Som jag skrev är ljudet viktigt för mig.
Ooops.
Så krångligt är det inte.
Första valet är om det är kolfilter (bör duha koll på för kolen behöver bytas så et har dui gjort i så fall). Eller om det är frånluft.

Upphängning - mot vägg eller fritt över spisen?

Finns det en fläkt är det enklelt att ersätta meden ny. Fota och visa i affären så ser de rätt snabbt vad du behöver. :up:

Köpa på nätet anser jag inte är ett val. Prata med nån på butiken som vet vad den talar om.
Tja, jag har ingen butik i närheten som kan sånt. Och som jag sagt flera gånger nu, jag har ingen aning om vad det är för nåt som passar.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 248
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
76 740
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
267
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
57 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka