Vad gör vi? Del CCV

För många år sen var det en bekant som fick höra sin lilla trasselsudd ge hals bakom stallet men bara ett par gläfs och där försökte det lilla trollet leka älghund och studsade runt benen på ko och kalv, som gav blanka fasen i "denne där" och bara helt lugnt fortsatte käka ensilage. Det hade kunnat gå hur illa som helst men tydligen hade dom träffat på varann tidigare utan mattes vetskap när hunden glad i hågen kom skuttande skitlycklig när matte ropade. :D

En grannes schäferbuse kom jag på med att se var han var när han rymt upp i skogsbrynet och struntade i matte, han hade hittat en alldeles egen råbock och dom hade skitkul och busade helt kontrollerat så djur av olika slag kan skaffa sig kompisar av dom mest udda slag.:)
Jag är lite rädd för att mitt lilla skägg ska bli kaxig och få stryk av fru älg. Hon är nämligen inte alltid så trevlig och är totalt orädd. Älgen alltså. Hon kommer hit varje höst och visar sina kalvar var de godaste äpplena finns. 🤪
Förrförra året vaknade vi en tidig morgon av en rabiat hund som vrålade som besatt.
Jag hörde konstiga ljud utanför fönstret.
Öppnade dörren och möttes av det här:
1000014683.webp

Den där stackars resten av en buske hon står vid, var bara flisor och lera när hon gick därifrån. :rofl:

Under förhören inte rättegången.

Men förhören är ju en del av rättegången? Eller hur menar du?

Offentlig försvarare förordnas om det behövs med hänsyn till utredningen (ofta pga förnekat brott dvs argument kring bevisningen eller knepiga rubriceringar som kräver en utbildad jurist för att kunna argumentera). Eller om det finns olika påföljder som kan bli aktuella vilket också kräver lite argumentation. Eller om det är någon där personliga förhållanden gör att det behövs en advokat som ombud (ålder, diagnoser etc). Förutom att det alltid är offentlig försvarare när någon är häktad.

Nu har jag väl har mina sorger för det här året, och nästa med..
Först min fina ponny och nu min underbara kisse.

Jag är helt slut. Stortjöt hela vägen till veterinärkliniken när jag skulle hämta buren. Vrålgrät hela vägen hem igen.
Gick rätt bra när vi var på babysimmet, skönt att tänka på annat.
Men nu när jag kom hem och såg att de andra tre katterna letade... Nope. Det bara gick inte och nu ligger jag i sängen med en dyngsur kudde.

Jag visste ju att det började bli dags, hon var gammal och hade artros. Men att det skulle bli ett benbrott och så akut var jag inte beredd på.

Men förhören är ju en del av rättegången? Eller hur menar du?

Offentlig försvarare förordnas om det behövs med hänsyn till utredningen (ofta pga förnekat brott dvs argument kring bevisningen eller knepiga rubriceringar som kräver en utbildad jurist för att kunna argumentera). Eller om det finns olika påföljder som kan bli aktuella vilket också kräver lite argumentation. Eller om det är någon där personliga förhållanden gör att det behövs en advokat som ombud (ålder, diagnoser etc). Förutom att det alltid är offentlig försvarare när någon är häktad.

Det var vad jag trodde. Men tilltalade uppgav att hen inte fått något biträde under förhören vilket hen väntat sig och därför sagt ingen kommentar. Vilket togs upp vid huvudförhandlingen. Det var dessutom pengatvätt så fängelse i straffskalan. Blev lite förvånad eftersom jag trodde det förordnades en försvarare automatiskt som deltog vid alla förhören inte bara huvudförhandlingen.

Jag är helt slut. Stortjöt hela vägen till veterinärkliniken när jag skulle hämta buren. Vrålgrät hela vägen hem igen.
Men nu när jag kom hem och såg att de andra tre katterna letade... Nope. Det bara gick inte och nu ligger jag i sängen med en dyngsur kudde.

Jag visste ju att det började bli dags, hon var gammal och hade artros. Men att det skulle bli ett benbrott och så akut var jag inte beredd på.
Beklagar förlusten ❤️❤️

Så hemskt! Beklagar verkligen. 😓❤️

Jag beklagar och forstar :cry:
Jag har bokat veterinar att komma hem "for the last kindness" i dag. Princess Diva, den mycket, mycket hungriga Rottweilern orkar inte lyfta pa huvudet for att ta en levergodis ... Jag vet att det ar dags och har vantat sedan i varas pa att den har dagen skulle komma, men det ar tufft. Det blir tomt utan "den lilla svarta".

Det var vad jag trodde. Men tilltalade uppgav att hen inte fått något biträde under förhören vilket hen väntat sig och därför sagt ingen kommentar. Vilket togs upp vid huvudförhandlingen. Det var dessutom pengatvätt så fängelse i straffskalan. Blev lite förvånad eftersom jag trodde det förordnades en försvarare automatiskt som deltog vid alla förhören inte bara huvudförhandlingen.

Aha, då fattar jag! Nej det händer då och då att man avvaktar till åtalsbeslut med att begära försvarare i enklare ärenden. Och den misstänkte underrättas ju också om sin rättighet att vara tyst eller att svara inga kommentarer när det är förhör under förundersökningen.

Snart läggdags.
Jag har inte gjort något alls idag. Jättetrött så det är bara lite ved och eldning som stått på schemat. Pissväder ute så det har inte lockat att gå nån längre promenad heller.

Nåväl. Nya tag. Det är mer måsten imorgon. T.ex måste jag åka och handla. :) Och baka.

Jag är lite rädd för att mitt lilla skägg ska bli kaxig och få stryk av fru älg. Hon är nämligen inte alltid så trevlig och är totalt orädd. Älgen alltså. Hon kommer hit varje höst och visar sina kalvar var de godaste äpplena finns. 🤪
Förrförra året vaknade vi en tidig morgon av en rabiat hund som vrålade som besatt.
Jag hörde konstiga ljud utanför fönstret.
Öppnade dörren och möttes av det här:
Visa bifogad fil 156718
Den där stackars resten av en buske hon står vid, var bara flisor och lera när hon gick därifrån. :rofl:
Min bekants älgtant var inte det minsta aggressiv utan stod bara och tittade på trasselsudden som for runt, sen nosade dom på varann och sen var det bra. Den älgkon var ursnäll och 100% pålitlig och som en snäll gammal kossa i psyket så hon var mer än välkommen till ensilagebalen, kalvarna blev också snälla och trevliga och ett mysigt inslag i vardagen på gården. Det hela började med att älgkon började gå ihop med korna, när hösten kom hängde hon med först till ladugårdens utsida innan hon en dag stod och åt vid foderbordet tillsammans med korna. Hon hade stenkoll på vad som hände i ladugården, var lite spänd ett par dar men sen slappnade hon av och kunde ligga och sova i ett halmat hörn när dom andra mjölkades. Ibland övergår verkligheten dikten.:heart

Beklagar sorgen ❤️

Konstaterar bara att nu går min bil som den ska, ryckningar på halvgas är borta, startar snällt också både halvvarm och varm och felen var glapp spjällaxel i förgasaren, för tjock packning i blandningskammaren på förgasaren så den blivit skev när nåt snille drog åt skruvarna för kung och fosterland och så var fördelaraxelns lagerbussning mer än lovligt sliten så axeln lekte gräddvisp och flyttade tändtidpunkten lite hur som helst. Nu är allt åtgärdat så nu går den som en dröm, inga konstigheter och startar hur fint som helst. Tur jag har egen verkstad för såna här jobb kan ingen modern verkstad göra och några reservdelar finns inte längre, dåligt, bilen är ju bara 63 år gammal.:meh:

Det är underbart lätt att begära utdrag ur brottsregistret nuförtiden. Bara mobilt-id, fylla i uppgifterna och få hem det på posten.

Det är underbart lätt att begära utdrag ur brottsregistret nuförtiden. Bara mobilt-id, fylla i uppgifterna och få hem det på posten.
Lexbase är inte dumt det heller men vill man ha ut allt om en person kostar det, jag får mail om nåt förändras i den del av världen jag lagt sökning på och det är gratis, oftast behövs inget mera när man känner sin omgivning, då vet man om nån nyinflyttad är "medlem" av brottsregistret.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 132
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
76 656
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
235
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
57 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka