Vad gör vi? Del CCIV

I natt var det 2*C har ... oficiellt har vi nu 12:00 mitt pa dagen 12*C och varmast ska det bli 14*C.
I sjalva verket var det 32*C i solen vid utebordet som star pa grasmattan (inte i la) och uppe pa verandan i la fran vinden var det 38*C. Inte konstigt att man aldrig vet hur man ska kla sig har. :p

Var på Nacka forum och köpte kattkalender och steksnöre. Reklamerade en stektermometer på IKEA och köpte laddbara batterier till. Tänkte köpa en plastlåda men locken var slut. Grrr. Så nu måste jag åka tillbaka igen :arghh:

Jag har nu spenderat alldeles för lång tid framför datorn, men blev i alla fall klar med mönster-mallen. Nu är det bara att sätta igång och virka (det är typ som en pixelbild som en kan virka efter och skapa ett mönster)! Det var verkligen på tiden att jag blev klar med detta med tanke på att det ska bli en julklapp och det inte ens är två månader kvar till julafton 🧶🧶

Har även stekt pannkakor och kan väl bara konstatera att det har gått bättre :stop: Alltså, jag tror inte att jag stekt pannkakor sedan vi flyttade till detta huset för 2.5 år sedan. Då hade tidigare ägarna precis renoverat hela köket och satt in en induktionsspis. Och jag hade knappt sett en induktionsspis och än mindre använt en innan vi flyttade hit. Även om det givetvis inte är så att jag aldrig lagat något på spisen under dessa 2.5 åren, har jag liksom aldrig stekt pannkakor. Och som sagt, det har gått bättre… :bag: :rofl:

Men pannkakor blev det i alla fall! En hel hög till och med eftersom jag även glömt bort hur MYCKET pannkakor det blir av så "lite" deg (smet?) :bag: Tänker dock att det inte gör så mycket, ställer in resten i kylen så kan fyraåringen få lite nutellapannkakor imorgon. Tror att han kommer bli glad då :)

Det var min första tanke också. Varför ta om man inte har dokumenterad brist alternativt ligger nära neråt i referensvärdena så att ett tillskott skulle kunna hjälpa ändå.
Jag tar lite extra d-vitamin på vintern utan att egentligen veta om jag faktiskt har någon brist. Det är nog många som tar en multivitamin utan att för den delen har genomgått någon utredning kring ev brister.

Jag är så vansinnigt trött på att frysa! :arghh:
Fryser jämt och ständigt, och värre har det blivit senaste året i och med hormonsvaj... :meh: Nästa sommar MÅSTE jag verkligen försöka fixa en bastu!! :arghh: (om jag inte har hunnit frysa ihjäl innan dess...🥶)
Det tog mig ungefär två veckor från att vi flyttat in i nya huset tills jag började skissa på altandäck med vedeldad badtunna och bastu :D men det blir inte förrän nästa år. Tills dess så gillar jag pannrummet vi har skarpt, alltid minst 40 grader där inne när vi eldar.

Det var min första tanke också. Varför ta om man inte har dokumenterad brist alternativt ligger nära neråt i referensvärdena så att ett tillskott skulle kunna hjälpa ändå.
Sånt där var ju poppis på 70-talet när hälsokostbutikerna stod som spön i backen och försäljarna hade en svada värre än en beg. bilhandlare, jag minns att farsan köpte både det ena och det andra som "skulle vara sååå bra" för allt mellan spik i foten och hjärnblödning. Mig försökte han tvinga att äta "proteintabletter" för att jag växte, jag blåvägrade sätta i mig nåt av tveksamt ursprung och farsan var skitförbannad. :rofl:

Jag är så vansinnigt trött på att frysa! :arghh:
Fryser jämt och ständigt, och värre har det blivit senaste året i och med hormonsvaj... :meh: Nästa sommar MÅSTE jag verkligen försöka fixa en bastu!! :arghh: (om jag inte har hunnit frysa ihjäl innan dess...🥶)
Jag är så evigt tacksam att jag flyttat ur gamla kåken och in i containerhuset, 22+ och golvvärme, hela logen med verkstad välisolerad och 20+ i hela ytan utom maskinverkstan där det är 22+ också. Jag höll på att frysa ihjäl i gamla kåken, 26 grader på kvällen, 5 timmar senare 13+ 🥶 men nu håller den sakta på och vika ihop sig och må den falla, saknad av ingen. :devil:

Fick tillbaka provsvar idag, inte konstigt att jag känner mig lite skum 🤭 Det får tas tag i nästa vecka. Varit trött hela dagen men nu rastlös. Svettas och har öppet balkongdörren till kattens stora glädje! Otroligt röksugen också men det är ingen bra idé 😂

Jag har nu spenderat alldeles för lång tid framför datorn, men blev i alla fall klar med mönster-mallen. Nu är det bara att sätta igång och virka (det är typ som en pixelbild som en kan virka efter och skapa ett mönster)! Det var verkligen på tiden att jag blev klar med detta med tanke på att det ska bli en julklapp och det inte ens är två månader kvar till julafton 🧶🧶

Har även stekt pannkakor och kan väl bara konstatera att det har gått bättre :stop: Alltså, jag tror inte att jag stekt pannkakor sedan vi flyttade till detta huset för 2.5 år sedan. Då hade tidigare ägarna precis renoverat hela köket och satt in en induktionsspis. Och jag hade knappt sett en induktionsspis och än mindre använt en innan vi flyttade hit. Även om det givetvis inte är så att jag aldrig lagat något på spisen under dessa 2.5 åren, har jag liksom aldrig stekt pannkakor. Och som sagt, det har gått bättre… :bag: :rofl:

Men pannkakor blev det i alla fall! En hel hög till och med eftersom jag även glömt bort hur MYCKET pannkakor det blir av så "lite" deg (smet?) :bag: Tänker dock att det inte gör så mycket, ställer in resten i kylen så kan fyraåringen få lite nutellapannkakor imorgon. Tror att han kommer bli glad då :)
Induktion är skit, min kommer med all sannolikhet att åka ut och ersättas med gasol och ska jag steka nåt, pannkakor tex. så måste jag växla mellan 6 och 7 varenda gång jag vänder pannkakan och jag vet inte hur många gånger det blivit bränd yta istället för stekyta, steka ägg funkar inte, antingen blir dom halvråa eller brända.:rage:

Ätit tomatsoppa. Jäkligt gott, måste göra en ny laddning. Tyvärr har jag inga torkade tomater kvar. Plus att min tomatpuré har blivit möglig. Jag blir tokig, den blir jämt det. Man kan inte bara skrapa av möglet och äta det?

Ätit tomatsoppa. Jäkligt gott, måste göra en ny laddning. Tyvärr har jag inga torkade tomater kvar. Plus att min tomatpuré har blivit möglig. Jag blir tokig, den blir jämt det. Man kan inte bara skrapa av möglet och äta det?
Absolut inte skrapa bort mögel och sedan äta tomatpuré, hela purén är full av mögel även om det inte syns med blotta ögat. Köp tomatpuré på tub, det håller bättre än burk.

Det gäller att ta vara på de soliga dagarna i november 😍. I går strålande solsken så jag passade på att köra en härlig sväng och även idag mellan dimman i morse och från tidig eftermiddag redan; ett dressyrpass barbacka som kändes finfint avslutade med avskrittning utanför ridbanan på gården, härligt 😍.

Skickat in sista inlämningsuppgiften med juridik I marknadsföringskursen och påbörjat skriftliga examinationen inför nästa vecka men helg först 😊.

Det gäller att ta vara på de soliga dagarna i november 😍. I går strålande solsken så jag passade på att köra en härlig sväng och även idag mellan dimman i morse och från tidig eftermiddag redan; ett dressyrpass barbacka som kändes finfint avslutade med avskrittning utanför ridbanan på gården, härligt 😍.

Skickat in sista inlämningsuppgiften med juridik I marknadsföringskursen och påbörjat skriftliga examinationen inför nästa vecka men helg först 😊.
Tycker det var så vackert i dag med solen och klarblå himmel. Och så flygplanet i luften. Fick mig att tänka på omvänt stjärnfall när jag såg det!
466045670_10160875451763877_7586120002196976367_n.webp

Googla dig fram till livsmedelsverkets sida, där kan du läsa om vad som gäller med olika livsmedel när det gäller mögel och det är inte mycket som är användbart sen det börjat mögla på ytan. Mögel ska man ha respekt för.

Googla dig fram till livsmedelsverkets sida, där kan du läsa om vad som gäller med olika livsmedel när det gäller mögel och det är inte mycket som är användbart sen det börjat mögla på ytan. Mögel ska man ha respekt för.
Förutom att det är äckligt och sätter en äcklig smak utöver det också.

Förutom att det är äckligt och sätter en äcklig smak utöver det också.
Jo tack, det är jag bittert medveten om sen barndomen, det var bara att ta bort mögelproppen ur saftflaskan och skrapa bort möglet från sylten men så lite som möjligt naturligtvis eftersom min "kära" farsa var toksnål, så snål att det "inte behövdes konserveringsmedel för det användes inte förr" och om bröd börjat mögla skars bara möglet bort för "det fastnar inte i arslet" som han sa. 🤮

Jag syltar och saftar men utesluter ALDRIG Atamon, men så har jag inget mögel heller i några livsmedel.

Liknande trådar

Hemmet Alla dessa "bra att ha" saker som bara samlar damm? Hur ändrar man sig och klarar av att göra sig av med sånt som bara står "utifall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 289
Tjatter Jag ska upp till Sundsvall ett par dagar och kommer spendera en dag på egen hand när sambon jobbar. Vad hittar man på där uppe tro...
Svar
15
· Visningar
574
Senast: Exile
·
  • Låst
Tjatter Jag har ju ingen katt att ha som första bild så det får bli en midsommarfin Gräddbulle :angel: Snart dags att åka till stallet för den...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
62 037
Mat Jag skulle vilja göra konserver med äppelmos, men har tyvärr tidigare misslyckats med att få konserver lufttäta. Måste gummiringen till...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 995
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar