Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här väcktes jag kl3 av att lilla E försynt talade om för mig att hon var blöt. Magsjuka :arghh:
Vi har fått sova lite efter det men inga mängder. Vabb för båda barnen och kalaset för blivande 6åringen imorgon blev inställt. Även om det är en vidrig sjukdom och det är synd om lilla E är jag i hemlighet lite lättad över att inte också behöva rodda ihop kalas till imorgon. Den här veckan har varit sjukt hektisk och idag hade jag utöver jobb behövt städa hela huset, handla och laga all mat... :bag: nu kör vi obegränsad skärmtid istället :p
 
Åh fy. Min är också inne i nån sån fas. Extra kul nu när jag börjat jobba :p tänkte på den här scenen när jag var sen ut genom dörren trots att det varit full rulle sedan kl 5
75d3193d0b6164a0cd7d30a7160cc3be8278b64530462d5aabaac1fbfa687e0c.jpg
 
Varit på uppföljning hos barnläkaren med sonen. Vi pratade om konkreta saker som magen, ätandet, andningen. Vi kom in på hans sömn, insomningsproblem, sprattel, slitande och dragande. Hon frågade hur många nätter som är så, och hur länge vi har haft det så. Sen han föddes, svarade jag. ”Och sa du att storasyster nyss fyllde två? Hur mår ni?” Jag kände hur tårarna ville krypa fram, bara av att bli sedd, men jag tog ett djupt andetag och svarade att jag börjar ärligt talat bli väldigt trött. Vi börjar bli väldigt trötta. Vi försöker hitta strategier, att aldrig sätta oss i situationer som kan bli kritiska utan att ha möjligheten att kunna backa undan. Att alltid ha varandra, eller någon annan, på en armlängds avstånd. Vi uppmanar varandra att signalera när det blir för mycket, och bytas av innan frustrationen blir för stor. Hon bedömer sonen som väldigt intensiv, baserat också på vad hon ser av honom när vi träffas, och egentligen spelar det ju ingen roll. Han är ett barn, som barn är. Men det var skönt att någon annan ser det som vi ser. Att någon bekräftar vad vi kämpar med. Vi fick remiss till Melinamottagning. Det känns bra att få extra stöd framöver och jag tänker att vi båda ska gå.

Så kröp han fram till hennes ben, klättrade upp till stående och gav ifrån sig det där varma leendet som blivit hans signatur. ”Men du är väldigt fin, du.”
 
Lilla E sov inte middag idag eftersom jag inte ville lägga henne i vagnen om hon skulle kräkas och hon somnade inte i soffan. Tänkte det var okej eftersom vi gör absolut ingenting idag. Nu lämnade jag henne i två minuter för att hjälpa storebror på toaletten och när jag kom tillbaka sov hon gott 😂 Hon får väl sova en liten stund trots att det är sent, när de är sjuka gäller inte samma regler som annars. :p
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240126_155344_Gallery.jpg
    Screenshot_20240126_155344_Gallery.jpg
    182,8 KB · Visningar: 51
Pratade med Löf igår för kompletterande frågor i mitt ärende. Det går inte ens med ord att beskriva den känslan som kom över mig när jag letade efter svar på de frågor som handläggaren på Löf behövde svar, och som gjorde att jag vaknade med huvudvärk imorse. Vi mår bra idag men denna upplevelse önskar jag inte nån att få uppleva. Och just nu ångrar jag lite att jag ansökt dit för jag behöver gå igenom allt igenom för att kunna svara på Löfs frågor. Vi mår bra idag men det har tagit tid.
 
Min 4,5 åring har blivit så jobbig senaste veckorna, minns inte att hans systrar var så och så fort jag nämner det för ngn få jag bara höra "han är ju pojke, dom är vildare".

Han springer runt, skriker, bråkar, slås och retar sina syskon, använder fula ord osv, hela tiden. Jag njuter av tiden mellan 9 och 12:30 när han är på förskolan så jag får en paus.

Idag var hans kompis här, dom brukar leka jättebra tillsammans men sonen var dum hela tiden, kastade böcker på honom.
Nu i kväll spottade han i sin mat och då fick jag nog. Nu ligger han i sin säng och gråter för att han han inte får vara med på fredagsmyset med film och chips.
Jag ligger i min säng med dåligt samvete och gråter för att jag inte vet hur jag ska hantera situationen och jag vill ha tillbaka min "gamla" son som iof är busig och intensiv men inte som nu.
 
Förskolan ringde 2 h före hämtning idag, lillpluttan hade kräkts. 😖 de hade nån för 3 dagar sen också.. åkte och hämtade, hon var pigg och glad som vanligt. Väl hemma kom det lite till, sen har det varit lugnt än så länge. Ätit en klämmis, en banan, lite makaroner och hamburgare till middag och välling sen dess. Hur brukar det bete sig? Detta är nytt för oss så vet inte vad man ska vänta sig riktigt..
 
Förskolan ringde 2 h före hämtning idag, lillpluttan hade kräkts. 😖 de hade nån för 3 dagar sen också.. åkte och hämtade, hon var pigg och glad som vanligt. Väl hemma kom det lite till, sen har det varit lugnt än så länge. Ätit en klämmis, en banan, lite makaroner och hamburgare till middag och välling sen dess. Hur brukar det bete sig? Detta är nytt för oss så vet inte vad man ska vänta sig riktigt..
Väldigt olika. Har varit med om ett par kräkningar hos dottern en gång (rätt rejäla) men då blev ingen annan smittad (då hade hela familjen varit kräksjuka 5 veckor tidigare). Den gången innan kräktes alla rejält i 3-4 timmar innan det gick över.
Ungarna har dock alltid återhämtat sig fortare än vi vuxna, när kränkningarna varit över har de haft aptit direkt. Vi vuxna har krävt ett par dagar att vara återhämtade.
 
Lilla E sov inte middag idag eftersom jag inte ville lägga henne i vagnen om hon skulle kräkas och hon somnade inte i soffan. Tänkte det var okej eftersom vi gör absolut ingenting idag. Nu lämnade jag henne i två minuter för att hjälpa storebror på toaletten och när jag kom tillbaka sov hon gott 😂 Hon får väl sova en liten stund trots att det är sent, när de är sjuka gäller inte samma regler som annars. :p
Samma här, andra regler när man är sjuk.
Lillasyster är förkyld med feber. Hon behövde inte smaka maten idag då hon hellre ville ha äpple och yoghurt. Hon fick det.
 
Förskolan ringde 2 h före hämtning idag, lillpluttan hade kräkts. 😖 de hade nån för 3 dagar sen också.. åkte och hämtade, hon var pigg och glad som vanligt. Väl hemma kom det lite till, sen har det varit lugnt än så länge. Ätit en klämmis, en banan, lite makaroner och hamburgare till middag och välling sen dess. Hur brukar det bete sig? Detta är nytt för oss så vet inte vad man ska vänta sig riktigt..
Vi har haft lite olika varianter, oftare något som kommer typ 1-2 gånger per dygn men sträcker sig över flera dagar. Det vi har nu är hyfsat brutalt men förhoppningsvis över fort. Barnen har varit ganska utslagna och haft över 39 grader feber idag, lilla dock lite piggare än stora.

Stora hade kräkts i sömnen nu när jag gick och la mig :( Hade ändå babyvakt till rummet men har inte hört något. Lagom lätt och kul att släpa upp en yrvaken unge till duschen, men han tog det bra. Har dock aldrig varit så sugen på att klippa av hans långa fina hår som nu 🙈😐 Att ligga bredvid nu och försöka somna är inte heller det lättaste...
 
Förskolan ringde 2 h före hämtning idag, lillpluttan hade kräkts. 😖 de hade nån för 3 dagar sen också.. åkte och hämtade, hon var pigg och glad som vanligt. Väl hemma kom det lite till, sen har det varit lugnt än så länge. Ätit en klämmis, en banan, lite makaroner och hamburgare till middag och välling sen dess. Hur brukar det bete sig? Detta är nytt för oss så vet inte vad man ska vänta sig riktigt..
Sen brukar min mamma påminna om att barn kan kräkas av en mängd anledningar, allt är inte magsjuka, eller ens någon slags sjukdom alls. Givetvis får man dock behandla alla kräkningar som magsjuka utifrån smittoperspektiv och hålla dem hemma i 48 h.

H har kräkts två gånger i sitt liv, och det vid helt olika tillfällen. Senaste gången var på förskolan och då var han helt som vanligt innan, och helt som vanligt efteråt.

Håller tummarna för er!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
31 32 33
Svar
641
· Visningar
37 524
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 514
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 214
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp