Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det är någon tröst så minns jag att min mamma (barnläkare) skrattade när jag berättade att bvc tyckte att vi behövde träna bebisens nacke mer. Hon sa lugnt att det där är inget man faktiskt behöver träna uppstyrt, barnet tränar nacken ändå och styrkan kommer. Och bvc-läkare är som jag förstod det ofta allmänläkare och inte barnläkare och går mer på inlärda råd än eget kunnande.

Jag hade absolut resonerat som du och varit försiktig med livlig brukshund och liten bebis på golvet samtidigt!
Ja egentligen, hur många folk finns det inte som bär ungarna större delen av tiden när de är små? Tänker nomader och liknande, eller i det gamla bondesamhället? Obs! Helt baserat på typ bilder jag sett, men du fick mig att börja fundera lite. Hur länge har barn fått leka på golvet egentligen?

Ja egentligen, hur många folk finns det inte som bär ungarna större delen av tiden när de är små? Tänker nomader och liknande, eller i det gamla bondesamhället? Obs! Helt baserat på typ bilder jag sett, men du fick mig att börja fundera lite. Hur länge har barn fått leka på golvet egentligen?
Ja, jag tänker också lite så, det här med att väldigt små barn har tillgång till en ren och säker yta att ligga och sprattla på känns ändå ganska modernt/västerländskt och det lär inte vara en förutsättning för normal utveckling. Sen kan ju småbarn gilla att vara på golvet, men det är ju en annan sak :)

Ja, jag tänker också lite så, det här med att väldigt små barn har tillgång till en ren och säker yta att ligga och sprattla på känns ändå ganska modernt/västerländskt och det lär inte vara en förutsättning för normal utveckling. Sen kan ju småbarn gilla att vara på golvet, men det är ju en annan sak :)

Maria Borda har skrivit om just detta på Instagram, väldigt intressant! Precis som ni resonerar så lägger man ju inte alls små barn på golvet i många kulturer, men då bär man kanske istället ofta på de mer eller mindre konstant. Rekommendationen om magläge i vår västerländska kultur är ju pga att våra bebisar generellt ligger väldigt mycket på rygg, sover på rygg, barnvagn, babysitter, babygym etc.
Självklart kan bebisar bli starka i nacken utan just ”magläge på golv”. 😊

Och @Nordthor, jag har en väninna som alltid hade dåligt samvete/mådde dåligt efter BVC pga exakt såna saker du beskriver. Hon bytte BVC när vi andra berättade att vi inte alls känt så. Så om du har möjlighet och du tycker det känns värt (vet inte hur stort barn du har), byt bvc/bvc-sköterska. Självklart är man mer känslig än vanligt post partum och när det gäller ens barn! Tycker ärligt talat bvc ska ta hänsyn till det när de kommer med ”råd”.

Hämtar mig från dagens bvc-besök. Tycker alltid att det lämnar en lite besk eftersmak... Idag fick vi backning på att Lilleman inte är på golvet tillräckligt mycket. Försökte förklara att vi ogärna blandar snabb brukshund med bebis på golvet men att vi tränar vid tillfälle. Fick till oss att vi inte får hindra bebis utveckling pga hunden (vilket är sant) men jag slår vad om att bvc-doktorn inte träffat lika många "småbarn vs hund"-skador som jag. Har liksom varit med och sytt ihop skador orsakade av mindre sällskapshundar. Well well, det är väl bara att hacka i sig. Men jag är så himla känslig nu och blir typ ledsen för minsta lilla.
Åh. ”Hindra bebis utveckling pga hunden”, som om föräldrar inte har tillräckligt mycket dåligt samvete, gnid in det lite extra bara. Jag förstår att du blev ledsen, det hade jag också blivit.

Jag ger inte mycket för BVC-läkare. Det är stor omsättning på dem på vår BVC så jag har träffat några stycken, och ingen av dem har gjort intryck av att vara särskilt kunnig.

Är du orolig - vilket jag inte tror att du behöver vara - så är här några golvfria tips från min första BVC-sköterska: bebis kan ligga på mage i ditt knä när du sitter i soffan, antingen tvärs över eller om du sätter upp benen så det blir en backe, på skötbordet ism blöjbyte. Nacken tränas också av att vara i upprätt läge, tex i en bärsele.

Har inte gett mycket för bvc heller. Går dit på de obligatoriska mätningarna osv bara.
Vi blev skickade till läkare på bum 7 mil bort med sonen, han kröp inte som han skulle tyckte hon. Att han hasade på rumpan och tog sig fram så tycktes inte räknas :meh:. Läkare som kollade på honom där undrade vad vi gjorde där, särskilt som sonen är född v.33. Det räknade inte bvc med.

Har inte gett mycket för bvc heller. Går dit på de obligatoriska mätningarna osv bara.
Vi blev skickade till läkare på bum 7 mil bort med sonen, han kröp inte som han skulle tyckte hon. Att han hasade på rumpan och tog sig fram så tycktes inte räknas :meh:. Läkare som kollade på honom där undrade vad vi gjorde där, särskilt som sonen är född v.33. Det räknade inte bvc med.
Undra vad de sagt om dottern. Hon började "typ åla fast på rygg".

Varning för bajs-rant!

För mig känns det som att allt just nu handlar om bajs. Jag är så djävulskt trött på bajs. 1,5-åringen bajsar en vanlig dag minst fyra gånger. Minst en gång blir det läckage och klädbyte. Och man ser sällan på honom att han bajsar så han hinner sätta sig ner och då hamnar bajset i varenda liten hudflik i hela underredet. Då krävs förstås en ordentlig rengöring, vilket tar tid. 1,5-åringen har absolut inte tid att stå still för detta. Lägg till att det periodvis blir så mycket rengöring att han blir röd och irriterad och det då förstås gör ont när vi ska göra rent, det gör liksom inte att han står stilla mer. Salva går åt i mängder, men det är egentligen bara på natten den hinner göra någon skillnad när det blir några timmar mellan blöjbyten. Och jag tycker verkligen bajs är äckligt. Idag kände jag mig extra bajsuppgiven och kände att det här med att det kommer en till unge i höst, vilket innebär flera år till av bajsblöjor, är en så himla dålig idé.

Och sen var jag tvungen att duscha hunden eftersom han stank och tro fan att det satt något ihoptorkad i rumpan på honom som jag fick lösa upp med varmt vatten.

Slut på bajs-rant. :turd:

Jag vågade åka iväg ensam med barnen, ca 2,5 timmar enkel väg med bilen. Fick hjälp av skärmar i bilen men ändå, det gick mycket mycket bättre än förväntat! :) Vi åkte till min mormors stuga i skärgården där min mamma också var, så jag fick hjälp med barnen när vi väl var där. Det var så härligt att få byta miljö och umgås med familj. Barnen var utomhus konstant och lekte massor, inga frågor om skärmar. Intensivt för mig men härligt, och stärkande för självförtroendet att jag fixade det :)

Hämtar mig från dagens bvc-besök. Tycker alltid att det lämnar en lite besk eftersmak... Idag fick vi backning på att Lilleman inte är på golvet tillräckligt mycket. Försökte förklara att vi ogärna blandar snabb brukshund med bebis på golvet men att vi tränar vid tillfälle. Fick till oss att vi inte får hindra bebis utveckling pga hunden (vilket är sant) men jag slår vad om att bvc-doktorn inte träffat lika många "småbarn vs hund"-skador som jag. Har liksom varit med och sytt ihop skador orsakade av mindre sällskapshundar. Well well, det är väl bara att hacka i sig. Men jag är så himla känslig nu och blir typ ledsen för minsta lilla.

Man är känslig, och det var en onödig sak att anmärka på. Inte för att det är en tröst men vi fick höra liknande sak när vår dotter var mindre och vi var på barnmottagningen. Dit vi åkte för att ta blodprover och ibland även blodtransfusion då hon föddes med anemi. Vår prioritering var att få i henne mat så vi slapp bli inlagda igen samt tillbringa tid med henne de få tillfällen som hon var vaken.

I höst fyller hon 2 och klättrar överallt. Hon klarade sig fint utan speciellt mycket golvträning.

Urs va tråkigt!! Vår BVC slutade nu i juni 😔 haft henne med alla tre barnen, hon är så cool när man känner henne. När ettåringen var på ett besök frågade hon om han lyfter huvudet, jag hade så dålig koll då han pga galna hundar och en miljon små leksaker från brorsorna så han hade knappt varit på golvet då skrattade hon bara och sa att vi får testa där istället då! En sån skulle alla ha!

Tycker du låter förnuftig 😊

Skåne - Stockholm med småbarn (2,5 år och 9 mån) går väl sällan helt smärtfritt men idag har det varit lite kämpigt… Kom iväg lite sent, för hungriga barn, och sen 21.00 har de sovit men oroligt (läs: gallskriker var 10:e minut) så jag sitter inklämd mellan deras två gigantiska stolar i bak. Men vilken fin semester vi haft, trots lite halvdant väder ☺️

Jag har inte heller varit särskilt förtjust i BVC tyvärr. Pappan till mitt barn brukade få ta henne för han blev inte lika irriterad som jag. I vårat fall handlade det om att vårat barn går på mååånga läkarbesök pga ätstörningar och vikt- och längduppföljningar. BVC sitter samtidigt och säger att det är heeelt normalt att barn är lite kräsna. 🙃

Jag längtar till barnet börjar gå 🙈 tvättade upp gårdagens husvagnskläder i handfatet nu på morgonen 😂
F808CEB3-50B4-4E3E-8807-AFC694C5EF39.webp

Jag längtar till barnet börjar gå 🙈 tvättade upp gårdagens husvagnskläder i handfatet nu på morgonen 😂Visa bifogad fil 124183
Igenkänning! Här hemma har det skiftat så 5åringen (som förr var en riktig lortgris) kan nästan alltid ha kläderna (rena) hela dagen men 2åringen som fortfarande kryper en del är smutsig på en halvtimme.
Förutom om dom är på förskolan på sommaren, 5 minuter på gården och dom ser ut som om de jobbat i en kolgruva 🫣😁

Heldag på Skansen idag med barnen! Eller halvdag är kanske mer sant, för först var vi tvungna att köpa ett par sandaler :D Sen få plats på spårvagnen med vagnen och tillslut kom vi ut på Djurgården. Barnen gillade karusellen bäst, lilla sov när vi var vid djuren och stora tyckte det var trist att dom gömde sig :p men lekplatserna var bra också. Ikväll gör vi det enkelt för oss och äter på hotellet, kanske tom på rummet. Den vuxna sidan av mig tänker "trist att vi missar en restaurangupplevelse" men mamman i mig inser hur spännande det kommer vara för barnen :p

Maken och dottern var också där i tisdags :love: Om du såg en 1,5 åring som mest var intresserad av fåglarna i dammen och att klättra upp och ner i trappor så var det hon :angel:

Dottern feber från vaccin så hon har sovit dåligt och var uppe 5, så tog henne på promenad i vagnen och nu ligger hon och sover bredvid mig nere vid friluftsområdet. Morgonsol, fågelkvitter och diverse morgonmänniskor har varit igång här nere. Löpare, hundägare, morgonbadare. Vilken livskvalitet vi har ändå. Jag vill verkligen vara utomhus mycket med mina barn och röra på oss under deras uppväxt, och jag är glad över att de redan nu tvingar ut mig i tid och otid. Annars hade jag missat morgonsolen många gånger denna sommar och att hoppa i vattenpölar i spöregn. Ibland tror jag barnen påminner oss lite om vad som faktiskt är roligt och nyttigt i livet.

Dottern feber från vaccin så hon har sovit dåligt och var uppe 5, så tog henne på promenad i vagnen och nu ligger hon och sover bredvid mig nere vid friluftsområdet. Morgonsol, fågelkvitter och diverse morgonmänniskor har varit igång här nere. Löpare, hundägare, morgonbadare. Vilken livskvalitet vi har ändå. Jag vill verkligen vara utomhus mycket med mina barn och röra på oss under deras uppväxt, och jag är glad över att de redan nu tvingar ut mig i tid och otid. Annars hade jag missat morgonsolen många gånger denna sommar och att hoppa i vattenpölar i spöregn. Ibland tror jag barnen påminner oss lite om vad som faktiskt är roligt och nyttigt i livet.
Visst är de underbart 😍 Molte, hunden och jag var vid havet halv sju igår morse och stora killen cyklade sen 1,5 mil med mig för att köpa lördagsgodis här i Danmark, han ville cykla för att få titta lite på omgivningarna då känner man att man iallafall lyckats med något 😁

Så är det verkligen ❤️ och det allra allra bästa med barn tycker jag är att få uppleva äkta lycka och glädje, det hjälper de verkligen till med. Det kan vara helt obegripligt jobbigt men så händer något som gör att man skrattar med hela kroppen och hela själen tillsammans med sitt barn 😍

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 338
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar