Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sidospår: En gång i simhallen när jag bytte om med min lilla var det en ~3-4-åring som högt frågade sin mamma om varför det fanns såna tjocka mammor (dvs som jag, hon pekade); och mamman hyssjade ner henne (för sånt pratar man ju inte om, underförstått det är dåligt att vara tjock och elakt att säga det). Jag önskar att jag hade vågat/orkat svara även det barnet neutralt och avdramatisera det istället för att det blev förstärkt av mamman att tjock=dåligt, även om hon nog bara menade väl...

Jag tillhör av en de som hyssjar när mina barn pratar vikt eller undrar varför någon är mörkhyad offentligt. För mig är det inte underförstått med att det är något fult utan snarare inget man ifrågasätter hos andra.

Mina barn är uppvuxna med att alla är olika, och jag kommer aldrig tillåta att de kallar någon för tjock, mager, brun, vit eller svart.

Jag tillhör av en de som hyssjar när mina barn pratar vikt eller undrar varför någon är mörkhyad offentligt. För mig är det inte underförstått med att det är något fult utan snarare inget man ifrågasätter hos andra.

Mina barn är uppvuxna med att alla är olika, och jag kommer aldrig tillåta att de kallar någon för tjock, mager, brun, vit eller svart.
Jo, jag förstår hur du menar och håller med. Jag brukar själv förklara för mina (utöver att alla ser olika ut) att man inte behöver kommentera andras utseende alls. Den här mammans sätt gjorde det dock mer underförstått att "nej, säg inte att någon är tjock för det är elakt" snarare än "vi pratar inte om utseende". :)

Jo, jag förstår hur du menar och håller med. Jag brukar själv förklara för mina (utöver att alla ser olika ut) att man inte behöver kommentera andras utseende alls. Den här mammans sätt gjorde det dock mer underförstått att "nej, säg inte att någon är tjock för det är elakt" snarare än "vi pratar inte om utseende". :)

Då missuppfattade jag ditt inlägg för jag tolkade det som att hyssja automatiskt blir underförstått att det är dåligt att vara tjock. Jag som själv varit underviktig med ätstörningar i min ungdom vet hur lätt ord kan såra :heart

Sitter på tåget mot Stockholm med barnen. Exet flyttar ut när vi är borta, vi hade ett bra samtal igår kväll där vi nog ändå kunde enas om att vi haft en spännande resa ihop som vi är tacksamma över men att det är något nytt som väntar. Sorgligt men fint.

Känner mig både vemodig och pirrig, men ser fram emot resan, även om det säkert bara är en tidsfråga innan det blir kaos 🙈😁

Känner mig både vemodig och pirrig, men ser fram emot resan, även om det säkert bara är en tidsfråga innan det blir kaos 🙈😁
Så otippat att det nästan bara är jag - inte barnen! - som stått för allt kaos.

Vi glömde lillas skor på tåget, har bara gummistövlar med utöver, som visade sig vara för stora, höll även på att glömma dom på lekplatsen... Gick åt fel håll när vi skulle till hotellet vilket gjorde att vi inte hann fram innan himlen fullständigt öppnade sig. Regnkläderna låg såklart allra underst 😅 Fick för mig att vi skulle gå och fika men tror ni man hinner äta upp eller dricka klart kaffet när man är själv med två barn? Svar nej. 😁 Sen lekplats, middag på Pinchos med enda incidenten att lilla öste ner alla popcorn på golvet... och nu sover äntligen huliganbarnen och jag ska ta paddan och kolla på en serie. Trots kaos är det faktiskt väldigt kul att resa själv med barnen :heart

Vi glömde lillas skor på tåget, har bara gummistövlar med utöver, som visade sig vara för stora, höll även på att glömma dom på lekplatsen... Gick åt fel håll när vi skulle till hotellet vilket gjorde att vi inte hann fram innan himlen fullständigt öppnade sig. Regnkläderna låg såklart allra underst 😅 Fick för mig att vi skulle gå och fika men tror ni man hinner äta upp eller dricka klart kaffet när man är själv med två barn? Svar nej. 😁 Sen lekplats, middag på Pinchos med enda incidenten att lilla öste ner alla popcorn på golvet... och nu sover äntligen huliganbarnen och jag ska ta paddan och kolla på en serie. Trots kaos är det faktiskt väldigt kul att resa själv med barnen :heart
Heja dig!
Har man bara visakortet med löser sig allt brukade min pappa säga :)

Heja dig!
Har man bara visakortet med löser sig allt brukade min pappa säga :)
Ja lite så faktiskt :p
vi är ju inte direkt i bushen så borde hitta ett par skor att köpa.
En annan grej som är fantastisk är hur snälla folk är när man reser själv med barn! Hjälp att bära barnvagn, hålla dörrar, visa vägen och peka ut skötrum. Man blir nästan lite rörd 😁

En annan grej som är fantastisk är hur snälla folk är när man reser själv med barn! Hjälp att bära barnvagn, hålla dörrar, visa vägen och peka ut skötrum. Man blir nästan lite rörd 😁
Håller med! Åkt tåg rätt många gånger själv med dottern, alltid någon som erbjuder sig att hjälpa, hålla ett öga, bära saker osv. Jag är även ett fan av morgondopp och vet inte hur många gånger sen dottern var liten som (oftast) kvinnor som också morgonbadar har erbjudit sig att hålla, vakta, hålla ett öga på (beroende på ålder) på barnet när jag ska doppa mig. Försöker själv alltid erbjuda mig då jag reser mycket ensam också.

Gud så bra gjort! Men förstår dig lite också, på ett sätt skönt att få göra allt på ditt eget sätt!

Ett tips om ni åker sj och inte märkte det på vägen upp är att det brukar finnas massa roliga barnsäker i bistron (tatueringar, tågbingo, kortspel) gratis.

Ärtan har fått svinkoppor på hälen, där hon haft en envis torrspricka som vägrat ge sig :( Tvätt och microsid har hjälpt *peppar peppar*, det verkar inte sprida sig och håller på att torka ut. Men hon är tydligt påverkad 💔 Nu sitter jag här och vaggar henne så hon får sova lugnt.

Tillägg: Tack [infoga valfri högre makt] och Britax för Vyssanlull-tassar!

Heldag på Skansen idag med barnen! Eller halvdag är kanske mer sant, för först var vi tvungna att köpa ett par sandaler :D Sen få plats på spårvagnen med vagnen och tillslut kom vi ut på Djurgården. Barnen gillade karusellen bäst, lilla sov när vi var vid djuren och stora tyckte det var trist att dom gömde sig :p men lekplatserna var bra också. Ikväll gör vi det enkelt för oss och äter på hotellet, kanske tom på rummet. Den vuxna sidan av mig tänker "trist att vi missar en restaurangupplevelse" men mamman i mig inser hur spännande det kommer vara för barnen :p

...men mamman i mig inser hur spännande det kommer vara för barnen :p
... och för mamman! Bara ett pucko beställer upp spagetti och köttfärssås till 2åringen att äta på hotellrummet med - som typ alla hotell - vita textilier. :eek: 🙈 Vi fick sitta på golvet. Det var kaos. Jag har varit mamma i över fem år men uppenbarligen kan man komma till nya insikter fortfarande :laugh:

... och för mamman! Bara ett pucko beställer upp spagetti och köttfärssås till 2åringen att äta på hotellrummet med - som typ alla hotell - vita textilier. :eek: 🙈 Vi fick sitta på golvet. Det var kaos. Jag har varit mamma i över fem år men uppenbarligen kan man komma till nya insikter fortfarande :laugh:
Tycker du är grym som varit iväg så långt och löst massa praktiska grejer de här dagarna! Bra jobbat! Hoppas det blir en lugn natt för er och strunt i köttfärssåsen, du betalar för att få äta på rummet inklusive spill och söl ❤️

Vi är i Malmö, har varit iväg hemifrån sen i torsdags och bott tre nätter i stuga i Varberg och nu inne på tredje natten på hotell i Malmö. Imorgon bär det av hemåt men vi har haft en helt otrolig vecka. Barnen har varit på strålande humör och hela tiden säkerställt att vi inte ska åka hem än. Vädret har varit mestadels lite mulet men med soliga stunder och det har passat oss rätt bra. Idag har vi besökt fyra olika lekplatser men lika roligt har det varit att springa runt på hotellrummet och kasta små påsar med socker och ropa ”jag tappade socker! Jag fiskar upp det!” Eller att vara på min systers innergård och lägga grus på kepsskärmen 😅.

Jag blir så ledsen på vissa i min omgivning. Sonen, 4 år gillar rosa, klänningar, naglack osv. Häromdagen hade han en fin klänning med fjärilar. Svärfar: Men varför har du en klänning på dig. Du är ju inte en flicka.

Dagen efter träffade vi svärmor, sonen har samma klänning (Sonen heter Leo)
Svärmor: Nej, men hej Leonie, är du en flicka idag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 350
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar