Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har fått hem barnen efter nästan en vecka iväg. Började intensivt med utflykt med en kompisfamilj, skönt när iaf stora också kan hänga på de barnen eller göra något med en av de andra vuxna så att jag också kan ge fokus till lilla som ju annars oftast bara får hänga med. När vi kom hem kollade vi på frost 2 och nu sover båda huliganerna sen en stund :heart

Sonen är verkligen världens gladaste kille. Världens jobbigaste också, för han har slutat med det där tramset att sova. Inatt höll han på att ta knäcken på mig efter 1,5 h vankande och när jag tittar ner på honom i famnen ligger han bara och ler för sig själv. Så sjukt nöjd. Nu på förmiddagen höll jag på att bli skogstokig efter lika lång tids vankande att jag tillslut bara ropar ut ”AAAAAAAAH MEN SNÄLLA SNÄLLA SOOOOOOOOOOOV!” Vem tror ni börjar skratta där i famnen? 😅 Det var tydligen superkul. Vi kommer få se upp med den här killen, med det där leendet tror jag han kommer få precis vad han vill i livet.

Hur gör ni i er familj? Gör ni mycket saker ihop eller delar ni upp er? Vi har ju bara ett barn så det är ju verkligen så enkelt att dela upp sig också!

Vi delar upp oss. Dels för att båda behöver egen tid just nu, det är tufft med två så små så det känns viktigt att få återhämtning. Men ofta delar vi upp barnen också. Det är komplicerat att göra saker med minstingen. Han vill bara bäras, vägrar vagn, flaskor med ersättning ska med och termos med vatten. Sen vad man än gör så står man bara och bär ändå. Så det är enklare hemma med honom där han har sitt babygym, sin babysitter, alla flaskor osv. När han (väl) sover kan man passa på att vila med honom. Samtidigt behöver dottern mycket stimulans och utflykter både förmiddag och eftermiddag annars klättrar hon på väggarna här hemma. Så ofta är maken iväg med henne på fm och jag är hemma med sonen, sen kommer de hem och vi lunchar ihop. Sen sticker jag iväg med henne på em och maken får det lite lugnare med sonen.

Nästa sommar kommer barnen vara mer i fas med varandra och jag tror vi kommer göra saker mest ihop, eller ha båda barnen själv så den andre föräldern får egen tid.

Med barnen på lekplats. Lilla E går mer och mer på hela foten och testar sin balans mer för varje dag. Blir verkligen glad in i hjärteroten vid tanken på att hon i höst kommer kunna härja runt på samma sätt och nivå som sina jämnåriga på förskolan ❤️

En annan sak som glädjer mig är hur tuff hon är. :D hon bangar inte för att fräsa åt en 2-3 år äldre kille på lekplatsen som tränger sig på någon klätterställning :laugh: Sonen som visserligen alltid varit framåt rent motoriskt var mycket mildare samma ålder och backade tyst tillbaka och väntade på sin tur.

Snart två veckor semester ensam med barnen. Känner mig helt slut. Blev utskälld i mataffären idag när min 1,5-åring körde på en äldre kvinna med sin lilla kundvagn. ”Du kan ju inte låta honom springa omkring sådär!” Tro mig, jag gör verkligen mitt bästa från att förhindra det men han är sjukt snabb. Och han är 1,5. Om jag försöker sätta honom i stora vagnen kastar han sig för att komma ner.

Tror han får återgå till att vara portad från affären ett tag, så långt det går i alla fall.

Snart två veckor semester ensam med barnen. Känner mig helt slut. Blev utskälld i mataffären idag när min 1,5-åring körde på en äldre kvinna med sin lilla kundvagn. ”Du kan ju inte låta honom springa omkring sådär!” Tro mig, jag gör verkligen mitt bästa från att förhindra det men han är sjukt snabb. Och han är 1,5. Om jag försöker sätta honom i stora vagnen kastar han sig för att komma ner.

Tror han får återgå till att vara portad från affären ett tag, så långt det går i alla fall.

Men, häxan surtant! :turd:

Men, häxan surtant! :turd:
Alltså jag fattar att det inte är så lätt med vilda 1,5 åringar. Men det är inte särskilt trevligt att bli påkörd av en kundvagn heller, även dom små för barn är hårda.

Alltså jag fattar att det inte är så lätt med vilda 1,5 åringar. Men det är inte särskilt trevligt att bli påkörd av en kundvagn heller, även dom små för barn är hårda.
Jag vet. Jag gör mitt bästa för att det inte ska hända. De flesta brukar dock inte börja häva ur sig ilskna ord och tycka att jag är en värdelös förälder, då ber jag så hemskt mycket om ursäkt och fortsätter springa efter honom. Jag försöker undvika att ta med honom till affären men ibland måste jag.

När man badar och tvättar håret på båda barnen , allt flyter på och barnen är glada. Sen ska dom bara ur vattnet och få på pyjamas, lilla blir oförklarligt skitarg, stora lyckas inte duscha bort allt skum själv utan skvätter mest på oss andra, jag behöver hjälpa och ett tu tre har även lillas enda sovsnutte badat och är plaskblöt. Allt ackompanjerat av barnskrik, mamma-djupandning och theoz på högsta volym 🙈😂 Det är härligt med barn.

Yngsta har börjat skrika argt rakt ut (och jädrar då gäll röst hon har då) när hon inte får som hon vill. Ett jädra otyg, vet knappt hur jag ska hantera det. Prata fungerar inte.

Yngsta har börjat skrika argt rakt ut (och jädrar då gäll röst hon har då) när hon inte får som hon vill. Ett jädra otyg, vet knappt hur jag ska hantera det. Prata fungerar inte.

Samma här. Vi försöker att inte göra en grej av det, försöka klämma in ”jag förstår att du är arg/ledsen” i luckorna när hon hämtar andan men.. inga framsteg 🤷‍♀️

Samma här. Vi försöker att inte göra en grej av det, försöka klämma in ”jag förstår att du är arg/ledsen” i luckorna när hon hämtar andan men.. inga framsteg 🤷‍♀️

Inte för att göra saken värre men vår dotter har varit precis vi likadan, och är fortfarande. Och hon fyller sex i höst 😛😩

Det är ju givetvis inte på exakt samma sätt som när hon var 1,5. Men när hon blir arg eller ledsen så verkligen gallskriker hon och blir som okontaktbar. Helt omöjlig och resonera med och spelar ingen roll vad man säger (eller försöker locka med…)

Och ska väl sägas att hon är helt ”normal och välfungerande” och inga konstigheter med någonting i övrigt. Men hur man blir av med det där skrikandet…

Hur gör ni i er familj? Gör ni mycket saker ihop eller delar ni upp er? Vi har ju bara ett barn så det är ju verkligen så enkelt att dela upp sig också!

Ja..vi gör vad som krävs för att få vardagen att fungera 😅

Vi har tre barn varav ett med diabetes (relevant i sammanhanget eftersom det innebär att vi i princip inte kan lämna honom någonstans). De två äldsta är så stora att de dels har aktiviteter och dels blir bjudna på kalas stup i kvarten.

Vi försöker att planera så att vi kommer iväg på utflykter osv tillsammans hela familjen så mycket som möjligt. Och som tur är i det här sammanhanget (finns ju för- och nackdelar med det annars) så har jag och min man väldigt lika fritidsintressen.

Så svaret är väl att vi ofta delar upp oss men det är för att få ihop logistiken inte för vi nödvändigtvis vill. :)

"Sovmorgon" till 7 idag, båda barnen har sovit som stockar hela natten ❤️ Nu är frukosten avklarad och barnen tittar på film medan jag stökar och tvättar, de är lite småsnoriga och har flängt så mycket i sommar så det känns skönt att kunna ha lite lugna förmiddagar utan måsten.

Maken lagar vodkapasta.
Han: Jag hoppas har kokat den tillräckligt länge nu så E kan äta.
Jag: Skulle kunna tänka mig en kort läggning idag annars :angel:
Vodkapasta?! :jawdrop::jawdrop::jawdrop:

Något jag helt missat hör jag :rofl:

Här har jag kokat risotto med massor av vin i, dottern har ätit typ halva skålen...

(Jag: Vad roligt att dottern vill smaka på den goda maten jag lagar :up::love::D
Också jag: Meeen, vill hon inte ha lite spaghetti istället så att jag kan få äta det goda själv? :cautious:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 320
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar