Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det enda som är värre än ett barn som inte somnar är två barn som inte somnar :cautious:
Lite för varmt i sovrummet och barnen har bara varit hemma idag så de var inte så trötta. Lilla slocknade väl efter en timme och stora sover kanske nu. Orkar inte riktigt vända mig om och titta 🙈😁

Tänker att jag borde styra upp nattningarna nu när jag behöver lägga båda samtidigt. Stora vill ju läsa bok och lilla är öht inte intresserad utan röjer istället. Sen sover hon som en stock hela natten. Kanske skulle de få dela rum och lilla få tillbaka långsidan på sin spjälsäng så kan jag sitta mellan dom... Eller så får det vara lite stökigt, det är ju lite rörigt överlag i livet just nu ❤️

Vodkapasta?! :jawdrop::jawdrop::jawdrop:

Något jag helt missat hör jag :rofl:

Här har jag kokat risotto med massor av vin i, dottern har ätit typ halva skålen...

(Jag: Vad roligt att dottern vill smaka på den goda maten jag lagar :up::love::D
Också jag: Meeen, vill hon inte ha lite spaghetti istället så att jag kan få äta det goda själv? :cautious:)

Det är väl ett fancy namn för vad som egentligen är en tomatsås :D En skvätt vodka i bara. Lite som whiskeysås, 97% andra ingredienser men det låter ju roligare med spriten i namnet sas!

Det enda som är värre än ett barn som inte somnar är två barn som inte somnar :cautious:
Lite för varmt i sovrummet och barnen har bara varit hemma idag så de var inte så trötta. Lilla slocknade väl efter en timme och stora sover kanske nu. Orkar inte riktigt vända mig om och titta 🙈😁

Tänker att jag borde styra upp nattningarna nu när jag behöver lägga båda samtidigt. Stora vill ju läsa bok och lilla är öht inte intresserad utan röjer istället. Sen sover hon som en stock hela natten. Kanske skulle de få dela rum och lilla få tillbaka långsidan på sin spjälsäng så kan jag sitta mellan dom... Eller så får det vara lite stökigt, det är ju lite rörigt överlag i livet just nu ❤️
Båda barnen sover :up:
Tur i oturen att jag städade köket innan läggdags, och att jag köpte glass idag 😁

Jag vet något som är värre, två barn som inte somnar och storgråter i kör 😅 Men vi var iaf två vuxna!

Haft en fantastisk dag på Utö med familjen! Lunch på stranden, bada, glass, kolla båtar och middag på restaurang. Sista båten hem (20.35), ska natta lillebror i bärselen. Den är borta. Kvarglömd på restaurangen. Vi som bor norr om stan, man har aldrig vägarna förbi liksom… Men att dessutom kör bil 45 min, ta färja, hämta sele, färja igen, bil 45 min. Såg katastrofer framför mig. Nåväl, restaurangen kan posta den till oss (fantastiska!!). Hur mkt väger bara bärselen, 1 kg? 1kg? Det är en Ergobaby omni 360.

Önskar att jag var mer strukturerad och hade koll och inte tappade bort saker!!! Men livet vore väl mindre kreativt då, i guess. Jag är rätt bra på problemlösning vid det här laget. NÖJD över att vi maxade dagen, åt middag ute trots att det kanske hade varit smidigare att ta en tidigare båt hem, äta hemma, lägga barnen i sina sängar, osv osv. Men vill verkligen också ge dom en äventyrlig barndom! En mamma som säger ja, busar och är kul!

Maken börjar jobba i morgon och jag har 3 veckor ensam (dagtid) med barnen framför mig innan dottern börjar på förskolan. Så vi försöker röja undan lite projekt. Klippt häcken och gräsmattan, städat undan efter veckans målningsarbeten. Ikväll ska jag till Willys och storhandla och göra matlådor för hela veckan. Vet inte hur vi planerade eller varför jag tänkte att jag skulle klara detta. Jesus take the wheels 😅 Någon som har några ta-hand-om-bebis-och-1,5-åring-hela-dagarna-samtidigt tips?

Maken börjar jobba i morgon och jag har 3 veckor ensam (dagtid) med barnen framför mig innan dottern börjar på förskolan. Så vi försöker röja undan lite projekt. Klippt häcken och gräsmattan, städat undan efter veckans målningsarbeten. Ikväll ska jag till Willys och storhandla och göra matlådor för hela veckan. Vet inte hur vi planerade eller varför jag tänkte att jag skulle klara detta. Jesus take the wheels 😅 Någon som har några ta-hand-om-bebis-och-1,5-åring-hela-dagarna-samtidigt tips?

Mina bästa tips från den tiden var att planera så att båda barnen vilade en gång per dag samtidigt. Jag lät 1,5 åringen se på tv samtidigt som jag sövde lilla i vagnen i hallen (tog oftast bara ett par minuter). Sen gick jag och vilade ihop med stora.

Laga alltid för mycket mat så det går att få fram rester snabbt de dagar man inte orkar laga mat.

Lämna över barnen till pappan när han kommer hem från jobb för att andas innan kvällsbestyren är igång 😁

Se över om pappan kan gå ner i tid och vara ledig en dag extra i veckan. Min sambo tjänar mer än mig och får således högre fp. Så istället för att jag skulle ta ut några dagar i veckan så har han jobbat 80% och tagit ut fp fre-sön. Guld värt att ha långhelg varje vecka!

1000007129.jpg

Live-tips från promenaden just nu! Har snart varit ute i två timmar, fyllt tre hundbajspåsar med kantareller och nu går vi förbi KORNA!!! :love::love::love::love::p:rofl:

Edit: tipset är såklart: skaffa en dubbel- cykelvagn! :o

Senast ändrad:
Appropå bärselar å slarvig mamma! Vi är i danmark med ergon kvar hemma….de är sand precis överallt här så gick till en babyaffär och köpte mig en sjal att bära i… danska kronan ligger på 1,62 svensk tror jag så blev ett dyrt slarv! Lillen börjar vilja hålla handen och gå lite därimellan och givetvis var inga skor med heller så köpte ett par för 650 danska på samma affär men tänkte att stora killarna får en hel massa grejer på semestern så lillen ska väll få skämmas bort ibland han också 🤷🏼‍♀️

Varning för skryt, men jag tror jag har jordens gulligaste unge. Han är 1,5 år och har idag åkt bil i totalt fyra timmar, plus en lunchpaus på mitten. Han har suttit i sin stol i baksätet och vi föräldrar där fram. Han har ägnat tiden åt att sova lite, bläddra i sina böcker och pilla på en väska bredvid honom. Inte ett missnöjt knyst på hela resan. Och på kvällen klarade han, trots mindre och tidigare sovstund på dagen än vanligt, ett restaurangbesök med väldigt lite stök. Värdens gladaste unge :love:

Vinkade av barnen igår kväll efter att ha varit iväg alla fyra (dvs även mitt ex) och firat min pappas födelsedag. Det var en superfin dag och barnen lekte med sin kusin, vi åkte traditionsenligt till en älgpark (lilla var så himla fascinerad, hon älskar verkligen djur!) och sen fick de hälsa på hönsen som kusinen m familj precis skaffat ❤️

Nu har jag tagit sovmorgon men ligger jag istället och oroar mig. Exet har som sagt barnen men ska jobba, men anmälde inte behov till fsk förrän i förra veckan fast han vetat om hela sommaren att han jobbar, kommer vara separerad vid det här laget samt vilket schema vi har. Och det är fortfarande sommarförskola på annan plats...

Så jag ligger här och är orolig att sommarfsk inte sett att barnen kommer, att de ska vara otrygga på en förskola de inte känner till och att det ska vara kaos i allmänhet, men jag fattar också att jag inte kan hålla på och fortsätta bädda för och försöka lösa exets dåliga framförhållning. Det är hans problem, men det kniper lite i hjärtat för barnens skull 💔 (men förhoppningsvis oroar jag mig i onödan)

Startar mina ensamveckor med blixtar, dunder och skyfall. Var ute ett tag och dottern var helt orädd, sprang och lekte i sin regnjacka och när det åskade pekade mot himlen och såg frågande ut. Sen lekte hon vidare. Men när ovädret var rakt över oss fick vi gå in. Vi såg blixtarna på himlen och eftersom jag och sonen sökte skydd under ett träd så kändes det inte helt säkert. Så vi gick in, har ritat med fingerfärg i badkaret, som sen fick bli ett skumbad. Nu tittar hon lite barnprogram innan lunch och vila! Håller tummarna för att lyckas söva båda ihop men det kan verkligen köra ihop sig, så hoppas hoppas!

Idag ska W leka själv hos en kompis medan jag åker till stallet! Han har lekt själv hos en annan kompis flera gånger nu och det har gått kanonbra (han vill typ aldrig gå hem igen) och detta är en av hans äldsta vänner som han ska vara hos idag så det kommer garanterat gå bra, men känns ändå lite spännande (!) att inte sitta redo att störta iväg om det skulle komma ett sms.

För övrigt har det hänt så himla mycket med sonen det senaste halvåret. Han har blivit väldigt mycket mera självständig och trygg i sig själv, även om han fortfarande har sina dippar så upplever jag att han repar sig och kommer igen väldigt snabbt. Han har fått nya intressen, nya kompisar, har börjat fråga om att få sova över… alltså sånt som han fick fullständig panik inför för bara ett år sen. Igår var vi ute och gick i skogen runt hans skola i över en timme och han visade alla sina hemliga platser ❤️

Bifogade filer

• IMG_5639.webp
    IMG_5639.webp
    347 KB · Visningar: 34
Vinkade av barnen igår kväll efter att ha varit iväg alla fyra (dvs även mitt ex) och firat min pappas födelsedag. Det var en superfin dag och barnen lekte med sin kusin, vi åkte traditionsenligt till en älgpark (lilla var så himla fascinerad, hon älskar verkligen djur!) och sen fick de hälsa på hönsen som kusinen m familj precis skaffat ❤️

Nu har jag tagit sovmorgon men ligger jag istället och oroar mig. Exet har som sagt barnen men ska jobba, men anmälde inte behov till fsk förrän i förra veckan fast han vetat om hela sommaren att han jobbar, kommer vara separerad vid det här laget samt vilket schema vi har. Och det är fortfarande sommarförskola på annan plats...

Så jag ligger här och är orolig att sommarfsk inte sett att barnen kommer, att de ska vara otrygga på en förskola de inte känner till och att det ska vara kaos i allmänhet, men jag fattar också att jag inte kan hålla på och fortsätta bädda för och försöka lösa exets dåliga framförhållning. Det är hans problem, men det kniper lite i hjärtat för barnens skull 💔 (men förhoppningsvis oroar jag mig i onödan)

Hoppas det löste sig. Vilken jobbig känsla att ha, känner med dig ❤️

Brukar det inte vara minst en pedagog med från barnens vanliga förskola till sommarförskolan?

Idag har min man tagit samtliga (3 st) nattningar av lillan (9 mån). Första gången! 😄 Funkar väldigt bra just nu för honom att lägga. Storebror ammade till sömns tills han var 1,5 ungefär så var alltid jag som la om jag var hemma, men lilla L somnar i princip aldrig av amningen och nu när min man har semester och de fått lite mer tid ihop har de hittat ett sätt som funkar toppen 😊

Hoppas det löste sig. Vilken jobbig känsla att ha, känner med dig ❤️

Brukar det inte vara minst en pedagog med från barnens vanliga förskola till sommarförskolan?
Det löste sig :) tack för omtanken!
Jo det visade sig att båda barnen hade en pedagog där de kände, jag hoppades på det men vi har aldrig haft barnen på sommarfsk så var inte säker. Det hade dock ändå tagit en timme att få in barnen och kunna lämna, men tillslut gick det tydligen bra.

Det löste sig :) tack för omtanken!
Jo det visade sig att båda barnen hade en pedagog där de kände, jag hoppades på det men vi har aldrig haft barnen på sommarfsk så var inte säker. Det hade dock ändå tagit en timme att få in barnen och kunna lämna, men tillslut gick det tydligen bra.

Vad skönt! Skulle kännas hemsk att lämna dem till ett nytt ställe med helt nya pedagoger, bra att de hade pedagoger där som de kände 😊

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 316
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar