Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog med barnen för att fiska kräftor i ån ikväll. Var lite orolig över att de skulle balla ur för läggningen blev förskjuten några timmar, men oj vad roligt vi har haft 😍 de kunde inte sluta prata om vilken lyckad kväll de haft.

Har även testat på knodd-appen för första gången. 1-åringens finger har svullnat gradvis och var rejält stort och rött idag, med var som vi klämde ut. Förmodligen har bakterier tagit sig in i ett sår som blev när han klämde fingret i en låda. Tog 3 minuter att komma i kontakt med ssk, som hänvisade till läkare som ringde upp en timma senare och skrev ut antibiotika. Så himla smidigt!

Usch, idag hade min lilla E nog änglavakt.
Vi var på en restaurang i eftermiddag och åt glass. E lekte omkring lite medan vi väntade på att glassen skulle komma ut, klättrade upp och satte sig i en speciell fåtölj ett par gånger bland annat. Sen kom glassen och jag hämtade henne till bordet, och vi hinner äta i kanske 5 minuter innan det hörs ett jättebrak. Då har en taklampa rasat ner precis där lilla E klättrade och lekte alldeles nyss. :eek:

Hade det hänt 10 minuter tidigare hade hon fått en tung metallampa rakt i huvudet och blivit helt full av glassplitter 🙈😬
Men usch vad läskigt!

Vi hade tänkt åka till Borås djurpark idag men eftersom det såg ut att regna hela dagen hamnade vi på naturhistoriska istället. Vid varenda uppstoppat djur stannade mina barn upp, tittade på mig och sa ”den inte äta upp mig?” 😅. Var ju skönt att kunna garantera att en uppstoppad plattfisk inte skulle äta upp dem, kanske lika bra att vi inte hamnade bland levande lejon.

Har haft en bra ensamvecka och känner mig som en riktig supermamma som har hittat på massor med barnen trots regn och rusk. Varit ute och hoppat i vattenpölar, målat med fingerfärg, lekt med såpbubblor, ritat och pysslat, läst böcker, byggt koja. Även väldigt stolt över att ha lärt mig lägga båda barnen samtidigt på olika kreativa sätt. Avslutade såklart med en riktig mardrömsläggning nu när båda fortfarande var igång och skrek efter 1 h 😵‍💫 Men annars har vi haft det toppen. Idag tog jag en nap och samsov med båda två i 2 h, hur mysigt?! Nu ska jag lämna de här små busfröna och smyga ner på nedervåningen och ta ett glas vin och en skål glass. Ensamkväll!

Idag har jag och barnen varit på utflykt hela dagen för att min sambo skulle kunna greja lite hemma. Vi tog tåget till Alingsås och hängde på lekplats efter lekplats, åt medhavda plättar och bananer och sedan köpte vi glass, såg på lite djur och lekte lite till. Jag har verkligen ansträngt mig för att ta så få konflikter som möjligt idag och det har funkat så bra eftersom vi inte haft några tider att passa och dessutom befunnit oss på så barnvänliga ställen att jag inte behövt ta konflikter om att hålla handen osv. Det slutade naturligtvis med gråt för att vi var tvungna att åka hem någon gång men vi har haft en så mysig dag! ❤️

Gnö. Vidrig pms och har känt mig överstimulerad och touched out exakt hela dagen medan barnen har hängt mig i hasorna, hört exakt noll saker jag bett dom om samt främst lekt med munspel O_o och andra musikinstrument.

Höll ändå ihop fram till läggning men då tappade jag det på mina stackars barn. Så nu har jag superdåligt samvete eftersom jag vägrade läsa godnattsaga utan släckte direkt... 🙈

Det där samvetet alltså. Jag har haft fantastiska dagar med mina barn och kunde aldrig tro att det skulle vara så mysigt att ha båda barnen samtidigt. Men minst en gång om dagen har jag använt maken som ventil i någon situation som blivit tuff och då säger han flera gånger sen att han kan ta mer ledigt om det blir för mycket. Nej nej nej, vi har haft det fantastiskt men just den här situationen blev kritisk och jag behövde få kräkas ur någon frustrerad mening för att lyckas skaka av mig det. Låt det bara få vara. Nu med vår tuffa läggning hann jag bli arg och övertrött dotter började gråta. Så nu känner jag att allt de kommer komma ihåg från den här veckan är mina sämsta ögonblick trots att jag tycker att vi haft det så fantastiskt mysigt 😔

Gnö. Vidrig pms och har känt mig överstimulerad och touched out exakt hela dagen medan barnen har hängt mig i hasorna, hört exakt noll saker jag bett dom om samt främst lekt med munspel O_o och andra musikinstrument.

Höll ändå ihop fram till läggning men då tappade jag det på mina stackars barn. Så nu har jag superdåligt samvete eftersom jag vägrade läsa godnattsaga utan släckte direkt... 🙈
Dom klarar sig utan godnattsaga med och kanske, men troligen inte, kommer de ihåg att om man gör si så blir mamma faktiskt så arg att det inte blir saga.

Å andra sidan kommer se förmodligen inte se sambandet (beroende på ålder) men det blir folk av dom ändå.

Men visst är det tufft när de kan driva en så till vansinnets rand. Du har mina sympatier.

Idag har jag och barnen varit på utflykt hela dagen för att min sambo skulle kunna greja lite hemma. Vi tog tåget till Alingsås och hängde på lekplats efter lekplats, åt medhavda plättar och bananer och sedan köpte vi glass, såg på lite djur och lekte lite till. Jag har verkligen ansträngt mig för att ta så få konflikter som möjligt idag och det har funkat så bra eftersom vi inte haft några tider att passa och dessutom befunnit oss på så barnvänliga ställen att jag inte behövt ta konflikter om att hålla handen osv. Det slutade naturligtvis med gråt för att vi var tvungna att åka hem någon gång men vi har haft en så mysig dag! ❤️
Åka iväg och besöka lekplats efter lekplats låter fantastiskt!

Vi har haft en riktigt bra dag här också. Tror faktiskt inte jag behövt tjata sådär riktigt mycket idag, har i alla fall inget minne av det - vilket känns bra.
Dom har lekt på bra tillsammans, lillasyster lekte doktor och gav mitt finger sprutor och bandage när storebror var ute med pappa och potträningen har gått suveränt idag! Lägger mig med en bra känsla.

Dessvärre, eller nåt, kom storebror in till sovrummet medan jag skriver detta - jag och pappan som tänkt kolla Youtube eller nåt och somna tillsammans. Men icke då...med en 5-åring i vägen.
Dom är bara små en gång, dom är bara små en gång.....

Dottern firade sin 18 månadersdag idag med att bajsa i pottan för första gången, både på morgonen och kvällen?! Fattar ingenting! Vi har inte övat nånting men ibland vill hon sitta på den i badrummet.

"Måste" man fortsätta nån slags träning nu, eller kan man bara "go with the flow" när det råkar synka? Inte satt mig in nåt i pott-träning då jag tänkt att det är nåt år bort. 😅

Dottern firade sin 18 månadersdag idag med att bajsa i pottan för första gången, både på morgonen och kvällen?! Fattar ingenting! Vi har inte övat nånting men ibland vill hon sitta på den i badrummet.

"Måste" man fortsätta nån slags träning nu, eller kan man bara "go with the flow" när det råkar synka? Inte satt mig in nåt i pott-träning då jag tänkt att det är nåt år bort. 😅
Min stora bajsade på potta från den åldern men var inte torr för kiss förrän något år senare. Så passa på att smida medan järnet är varmt så att säga, att slippa bajsblöjorna är ju mkt värt tycker jag 😄 Alltså uppmuntra/erbjud potta vid bajs och ta det som det kommer. Så hade jag gjort iaf!

Min stora bajsade på potta från den åldern men var inte torr för kiss förrän något år senare. Så passa på att smida medan järnet är varmt så att säga, att slippa bajsblöjorna är ju mkt värt tycker jag 😄 Alltså uppmuntra/erbjud potta vid bajs och ta det som det kommer. Så hade jag gjort iaf!
Låter bra! Ja det var ju sjukt smidigt att slippa det insmetat i rumpan 😁

Funderar på att gå till badhuset med barnen om det ska regna- då är innebadet öppet. Och på tal om regn så finns det röd varning på måndag och tisdag. Så jag funderar även på vilken dag jag ska jobba hemifrån.

Är sä otroligt tacksam för att våra katter är så snälla, känns inte självklart med tanke på att de knappt träffat barn innan dottern föddes. Hennes nya hobby är att försöka lyfta upp dem (inte att rekommendera när man är drygt ett år) eller att "klä på dem" hennes kläder, och ändå protesterar de inte alls. Förstås får jag hela tiden vara med och stoppa henne, men det är fint att se att hon lyser upp varje gång det kommer en katt och att katterna glatt går fram till henne för att bli klappade ❤️

H är väldigt pappig, pappa är liksom alltid alltid bäst. Just nu är han dessutom inne i en fas där han vill bli buren i famnen mycket. Idag när H och jag skulle hänga några timmar medan pappan gjorde annat kom han fram till att jag definitivt skulle bära honom, men jag fick absolut inte röra honom eftersom jag inte var pappan. Åh ljuva småbarnslogik :banghead:

H är väldigt pappig, pappa är liksom alltid alltid bäst. Just nu är han dessutom inne i en fas där han vill bli buren i famnen mycket. Idag när H och jag skulle hänga några timmar medan pappan gjorde annat kom han fram till att jag definitivt skulle bära honom, men jag fick absolut inte röra honom eftersom jag inte var pappan. Åh ljuva småbarnslogik :banghead:
Det är verkligen enkelt att göra rätt som förälder 😅

Min lilla E gör liknande, brukar vilja sitta i knät eller bli buren samtidigt som hon slår på mig eller trycker mitt huvud bort för att jag är för nära 🙈 Det är inte lätt att göra rätt var orden 😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 315
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar