Denna unge alltså. När vi var ute i regnet igår skulle hon stoppa allt i munnen. Fallna körsbär, äpplen, kottar och pinnar. Dricka vatten ur varje vattenpöl. Det spelar ingen roll hur många gånger och på hur många olika sätt jag säger nej, hon fortsätter. Tillslut fick jag sätta henne ner, se henne i ögonen och förklara ÖVERTYDLIGT att hon INTE får dricka vatten ur vattenpölen. Det är smutsigt. Du kan bli sjuk. Vad tror ni hon gör så fort jag släpper ner henne från bänken? Jag lessnar och bär henne en bra bit, bort från fallen frukt och vattenpölar. När jag släpper ner henne går hon direkt till en buske och slickar på bladen. Tittar efter min reaktion.
Idag har hon ställt sig upp i sin matstol 47864346 ggr, hällt ut hundens vatten och druckit badvatten 58886 ggr. Allt saker som jag sagt om och om och om och om igen att hon inte får. Förklarar. Snälla, du blir sjuk, du kommer få ont i magen. Fortsätter. Nej men då blir det inget mer bad då, släpper ut vattnet. Då lägger hon sig på mage och slickar på halkmattan. ”E, sluta nu!” ryter jag till. Hon börjar skratta. Sonen börjar OCKSÅ skratta för han tycker, tydligen, att det är superkul när jag bli arg. Sen springer hon runt i pyjamas över hela huset och skrattar helt hysteriskt innan jag lyckas brotta ner henne för nap.
Alltså, mina barn kommer skicka mig till hispan