Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fredag - lördag tillbringade mina tre hos mormor med två kusiner, lördag på dagen var vi på medeltidsdagar och så på kvällen vidare på fest hela familjen. Åkte hem strax efter midnatt inatt. Ettåringen har sovit massor, sov igenom hela festen igår i en vagn i hallen där alla sockergalna barn var :D sov när vi bytte från bil till säng och sov sen till halv nio i morse.

Strax innan lunch gick jag till stallet med honom i vagnen, både red och sladdade paddock medans han sov 🙈 väckte honom nu för lunch/ kvällsmat. Hur är de möjligt att sova så mycket 😅
IMG_1172.webp

Åh, E slog upp läppen på lekplatsen idag. Plötsligt låg hon bara raklång på backen och hade slagit munnen mot asfalten och oj vad mycket blod det kom. Det var svårt att hålla minen som förälder. Min bror som var där med sina barn bad dem hålla lite avstånd medan hon grät men sa att de kunde hjälpa henne att komma igång och leka sen när hon återhämtat sig, och jag tänkte i mitt stilla sinne att det blir nog ingen mer lek nu. Hon slog sig så illa. Men mycket riktigt, efter tork och vatten, inspektion och en banan kunde vi konstatera att tänderna satt kvar och läppen behövde inte sys. Så efter en kvart var hon uppe och röjde igen. Fröken Fläskläpp :heart
Å! De är så otrevligt med läppar och allt blod som kommer. Sonen bet sig rakt igenom underläppen när han var liten, reste sig och log och tänderna stack ut genom hålet 😳

Första dagen på jobbet efter semestern. Sitter och kollar plöjer igenom (en visserligen väldigt full) mejlkorg med en stor kopp kaffe. Har varit social med kollegorna, uppdaterat mig på vad som hänt under sommaren, fikat på balkongen. Snart lunch med min chef och en kollega.

Lugnaste och mest avkopplande förmiddagen sen....semestern började :D

Första dagen på jobbet efter semestern. Sitter och kollar plöjer igenom (en visserligen väldigt full) mejlkorg med en stor kopp kaffe. Har varit social med kollegorna, uppdaterat mig på vad som hänt under sommaren, fikat på balkongen. Snart lunch med min chef och en kollega.

Jag jobbar hemma idag, betar av en rejäl hög med ärenden, och det är HELT TYST hemma, känner mig nästan obekväm?? 😂

Relaterar! Dottern var på förskolan idag med maken så det var bara jag och sonen hemma. När de gick på morgonen somnade sonen för sin första nap och jag började plocka undan efter frukosten. Hjärnan började direkt snurra kring allt jag skulle hinna med under dagen innan jag bestämde mig för att nej.. det här är första dagen på min ensamma föräldraledighet med sonen så jag ska njuta. Så jag har badat, bebisgosat, kollat dokumentär, sovit. När de var på väg hem kring 14 så började jag tänka på vad vi ska göra på eftermiddagen men kom på att.. vi behöver ju inte göra någonting! Hon har varit på förskolan hela dagen så vi kan bara vara hemma. Befrielsen bara sköljde över mig, för senaste halvåret har det varit press på att komma på saker att göra precis hela tiden sju dagar i veckan. Utflykter, parker, skogen, lekland, kompisar. Iväg på förmiddagen, vila kring lunch och sen iväg på nåt igen. Fantasin har verkligen tagit slut på sistone och ärligt talat, om jag måste promenera de här kvarteren i regnet och inspektera fler dagvattenbrunnar och kratta i fler sandlådor så kräks jag 😅 Det känns så sjukt lyxigt att hon blir underhållen, utbildad, får i sig lunch och vilar av någon annan 🙈

Relaterar! Dottern var på förskolan idag med maken så det var bara jag och sonen hemma. När de gick på morgonen somnade sonen för sin första nap och jag började plocka undan efter frukosten. Hjärnan började direkt snurra kring allt jag skulle hinna med under dagen innan jag bestämde mig för att nej.. det här är första dagen på min ensamma föräldraledighet med sonen så jag ska njuta. Så jag har badat, bebisgosat, kollat dokumentär, sovit. När de var på väg hem kring 14 så började jag tänka på vad vi ska göra på eftermiddagen men kom på att.. vi behöver ju inte göra någonting! Hon har varit på förskolan hela dagen så vi kan bara vara hemma. Befrielsen bara sköljde över mig, för senaste halvåret har det varit press på att komma på saker att göra precis hela tiden sju dagar i veckan. Utflykter, parker, skogen, lekland, kompisar. Iväg på förmiddagen, vila kring lunch och sen iväg på nåt igen. Fantasin har verkligen tagit slut på sistone och ärligt talat, om jag måste promenera de här kvarteren i regnet och inspektera fler dagvattenbrunnar och kratta i fler sandlådor så kräks jag 😅 Det känns så sjukt lyxigt att hon blir underhållen, utbildad, får i sig lunch och vilar av någon annan 🙈
Ja alltså förskolan är ju fantastisk har jag insett 😅. Vad tycker hon såhär långt?

Ja alltså förskolan är ju fantastisk har jag insett 😅. Vad tycker hon såhär långt?

Visst är den. Förskolan känns dessutom väldigt bra, hon har en liten grupp och 3 pedagoger som verkar toppen 🥰

Vi hade ett första möte i torsdags enbart med pedagogerna. Då gick hon glatt in men när de stängde dörren, satte sig på golvet i en ring och all uppmärksamhet var på henne så tyckte hon att det var läskigt. Hon satt i mitt knä hela mötet och trygghetspillade på min hand tills hon tillslut gick till dörren och ville gå. På fredagen verkade hon minnas detta för hon tvärvände i dörren och vägrade gå in. I 40 minuter stod hon utanför tröskeln och spanade, lekte för sig själv i hallen. Jag satte mig precis innanför och började läsa ur en bok och hon spanade nyfiket på håll men gick inte över tröskeln.. Efter ett tag kom min bror och brorson ut (de har börjat i samma grupp och har hyllorna bredvid varandra, hur gulligt 🥰) och de började leka i hallen. När hon kändes tillräckligt varm i kläderna bar jag in henne och började direkt läsa för att distrahera, och då tog det inte lång tid innan hon började känna sig bekväm. Sen röjde hon med kusinen, hämtade prylar till pedagogerna, tröck 3 pannkakor och vägrade gå hem så hon satt kvar i en liten koja och plockade med leksaker när alla andra gått hem och pedagogerna sopade golvet 😄 Idag hade det inte varit några osäkerheter alls enligt maken!

Visst är den. Förskolan känns dessutom väldigt bra, hon har en liten grupp och 3 pedagoger som verkar toppen 🥰

Vi hade ett första möte i torsdags enbart med pedagogerna. Då gick hon glatt in men när de stängde dörren, satte sig på golvet i en ring och all uppmärksamhet var på henne så tyckte hon att det var läskigt. Hon satt i mitt knä hela mötet och trygghetspillade på min hand tills hon tillslut gick till dörren och ville gå. På fredagen verkade hon minnas detta för hon tvärvände i dörren och vägrade gå in. I 40 minuter stod hon utanför tröskeln och spanade, lekte för sig själv i hallen. Jag satte mig precis innanför och började läsa ur en bok och hon spanade nyfiket på håll men gick inte över tröskeln.. Efter ett tag kom min bror och brorson ut (de har börjat i samma grupp och har hyllorna bredvid varandra, hur gulligt 🥰) och de började leka i hallen. När hon kändes tillräckligt varm i kläderna bar jag in henne och började direkt läsa för att distrahera, och då tog det inte lång tid innan hon började känna sig bekväm. Sen röjde hon med kusinen, hämtade prylar till pedagogerna, tröck 3 pannkakor och vägrade gå hem så hon satt kvar i en liten koja och plockade med leksaker när alla andra gått hem och pedagogerna sopade golvet 😄 Idag hade det inte varit några osäkerheter alls enligt maken!
Åh vad skönt! Och så roligt med kusinen på samma avdelning! Våra barn har sin kusin på samma förskola men annan avdelning och det känns så tryggt tycker jag.

Åh vad skönt! Och så roligt med kusinen på samma avdelning! Våra barn har sin kusin på samma förskola men annan avdelning och det känns så tryggt tycker jag.

Verkligen! Alltid tryggt med familjen nära. Kusinen har även sin storebror 3 år på förskolan, han har tränat in att säga ”Hej småttingar!” till lillebror och dottern när de stöter på varandra på förskolegården 😆 Nästa år kommer även vår minsting, men han får växa till sig lite först 🥰

Hade glömt vilken lång väntan det kan vara på trolldegsfigurer. Es sniglar är färdiga och målade men de äldre syskonen gjorde större figurer- längre torktid.

Varning för gnäll! Dottern har fått mässlingsvaccinet och igår kom febern. Igår och idag ville hon bara vara med farfar (och lite med farmor), varken jag eller hennes pappa dög. Men så ikväll när farfar och farmor åkt så var det BARA pappa som dög. Att bli buren av mig var det värsta straffet i världen tydligen och hon började hulkgråta (!) när hennes pappa gick på toa.

Jag tycker det är jättejobbigt och försöker att vara rationell kring det men mitt hjärta gick i bitar alltså. Hur överlever man pappighet? Hon har tidigare haft perioder då hon föredrar en av oss men hon brukar alltid vara mer mammig när hon är sjuk.

Varning för gnäll! Dottern har fått mässlingsvaccinet och igår kom febern. Igår och idag ville hon bara vara med farfar (och lite med farmor), varken jag eller hennes pappa dög. Men så ikväll när farfar och farmor åkt så var det BARA pappa som dög. Att bli buren av mig var det värsta straffet i världen tydligen och hon började hulkgråta (!) när hennes pappa gick på toa.

Jag tycker det är jättejobbigt och försöker att vara rationell kring det men mitt hjärta gick i bitar alltså. Hur överlever man pappighet? Hon har tidigare haft perioder då hon föredrar en av oss men hon brukar alltid vara mer mammig när hon är sjuk.
Min unge (1,5 år) har varit klart pappig sen typ 4-5 månaders ålder. Jag har fått höra att det ska gå i perioder men tja, än så länge är det bara en lång pappa-period.

Det ÄR tufft. Min unge kan även när han är frisk börja panikgråta när pappan lämnar rummet, och föredrar sin pappa framför mig i alla situationer. Svårt att inte ta det personligt... Jag försöker peppa mig själv med att det för barnet är fantastiskt att redan nu ha en så nära relation med sin pappa, det är ju inte alla barn som har den turen. Jag vet också att det kan vara tufft att vara den föredragna föräldern, här får ju pappan bära mer, leka mer, trösta mer etc eftersom det är det som funkar bäst. Sen ser jag till att umgås mycket ensam med mitt barn när pappan inte alls är i närheten, så jag får tanka lite kärlek från ungen (som ju tycker jag funkar utmärkt om de lägena när ingen pappa finns).

@Human Tack för ditt svar och för att du delade med dig. Det låter helt klart tufft men du verkar tänka riktigt vettigt och klart ❤️. Jag tycker att det är lätt att rationellt se att såklart ens barn älskar en ändå men att det rent emotionellt är jättesvårt att känna. När hon väljer bort mig och väljer sin pappa så känns det verkligen som att hon inte älskar mig alls och att det kommer vara så för evigt.

Det låter helt klart vettigt att tanka kärlek när du är själv med sonen ❤️. Jag hade gjort samma om vi inte hade besök just den här veckan.

Nattar mini och konstaterar att det är verkligen inte lätt att ha en diskussion med en miniatyrversion av sig själv O_o😵‍💫 Sova var onödigt tyckte hon, mycket roligare att leka virvelvind i soffan. Hon är som Taz i Looney Tunes när hon drar igång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 312
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar