Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varning för gnäll! Dottern har fått mässlingsvaccinet och igår kom febern. Igår och idag ville hon bara vara med farfar (och lite med farmor), varken jag eller hennes pappa dög. Men så ikväll när farfar och farmor åkt så var det BARA pappa som dög. Att bli buren av mig var det värsta straffet i världen tydligen och hon började hulkgråta (!) när hennes pappa gick på toa.

Jag tycker det är jättejobbigt och försöker att vara rationell kring det men mitt hjärta gick i bitar alltså. Hur överlever man pappighet? Hon har tidigare haft perioder då hon föredrar en av oss men hon brukar alltid vara mer mammig när hon är sjuk.
Pappa var bäst i 1.5 år och nu igen när han varit hemma 7 v. Det svider men det är också jättejobbigt att vara bäst tycker jag.

Apropå pappighet så har det inte varit så mycket sånt, snarare mycket mammighet. Men i veckan började jag jobba igen efter semestern och barnen är hemma med pappan om dagarna. Efter det har jag både fått höra ”jag vill inte vara med dig”, förtvivlade rop efter pappa och ”då vill jag inte att du kommer hem så pappa kan natta”.

Jag är inte van vid det och det har känts lite tufft att höra. Men det känns verkligen som en reaktion på att jag varit borta mycket plus faktumet att pappa har varit nummer ett på hemmaplan.

Nu har jag kanske lite större barn men tycker det @zassoo skriver stämt så himla bra - om någon varit hemma mycket blir den lätt favorit.
Fast här har det också ibland gått över till "jag saknar".
Annars är det nog 60-40 till fördel (?) för mig. Vi delade föräldraledigheten 50-50 från ett halvår (alltså varje vecka) så ingen var hemma en längre tid på heltid. Kanske spelar in?

Nu har jag kanske lite större barn men tycker det @zassoo skriver stämt så himla bra - om någon varit hemma mycket blir den lätt favorit.
Fast här har det också ibland gått över till "jag saknar".
Annars är det nog 60-40 till fördel (?) för mig. Vi delade föräldraledigheten 50-50 från ett halvår (alltså varje vecka) så ingen var hemma en längre tid på heltid. Kanske spelar in?
Ja, min man har varit hemma tre veckor nu medan jag jobbat, han menar att det är därför hon blev pappig idag. Vi har delat 50-50 på föräldraledigheten och varit hemma tillsammans väldigt länge, utöver det kortare perioder var. Och hon har aldrig varit mer fäst vid någon av oss egentligen, förutom enstaka perioder eller när hon är sjuk. Jag får bara ta mig igenom den här pappigheten även om jag mest vill gråta av att hon väljer bort mig just nu 🙈.

Ja, min man har varit hemma tre veckor nu medan jag jobbat, han menar att det är därför hon blev pappig idag. Vi har delat 50-50 på föräldraledigheten och varit hemma tillsammans väldigt länge, utöver det kortare perioder var. Och hon har aldrig varit mer fäst vid någon av oss egentligen, förutom enstaka perioder eller när hon är sjuk. Jag får bara ta mig igenom den här pappigheten även om jag mest vill gråta av att hon väljer bort mig just nu 🙈.
Jag tror din man har helt rätt :heart

Varning för gnäll! Dottern har fått mässlingsvaccinet och igår kom febern. Igår och idag ville hon bara vara med farfar (och lite med farmor), varken jag eller hennes pappa dög. Men så ikväll när farfar och farmor åkt så var det BARA pappa som dög. Att bli buren av mig var det värsta straffet i världen tydligen och hon började hulkgråta (!) när hennes pappa gick på toa.

Jag tycker det är jättejobbigt och försöker att vara rationell kring det men mitt hjärta gick i bitar alltså. Hur överlever man pappighet? Hon har tidigare haft perioder då hon föredrar en av oss men hon brukar alltid vara mer mammig när hon är sjuk.
Vi har lite samma här. Jag var hemma första 11 månaderna, och nu har pappan varit hemma 7 månader. Och det var väl nånstans där i skiftet som hon ens började förstå vem som är vem typ känns det som...haha så hon är/har varit väldigt pappig ett bra tag. Men sen härom helgen var han borta 4 dagar och då blev jag plötsligt favorit ett tag.

Men imorse kom jag hem efter att de ätit frukost. Hon var jätteledsen för att hon halkat lite i duschen precis innan jag kom och när hon hörde mig i hallen ropade hon "mammaaaa!" Genom tårarna. Mitt hjärta hoppade som bara den, men när jag sen skulle krama och trösta henne vägrade hon, det var bara pappa som dög..:meh:

Så håller helt med om att det där nog svänger lite hit och dit beroende på vem som varit hemma mest osv. :heart

Storebror har ibland valt att ligga i sängen medan jag läst bok för dom - sen gått till pappa i soffan för att somna där. Känt mig så dissad som.bara duger för att läsa.
Och ja, jag vet det är bra dom är trygga med pappa med osv. Men det tar inte bort min känsla.

Vi har lite samma här. Jag var hemma första 11 månaderna, och nu har pappan varit hemma 7 månader. Och det var väl nånstans där i skiftet som hon ens började förstå vem som är vem typ känns det som...haha så hon är/har varit väldigt pappig ett bra tag. Men sen härom helgen var han borta 4 dagar och då blev jag plötsligt favorit ett tag.

Men imorse kom jag hem efter att de ätit frukost. Hon var jätteledsen för att hon halkat lite i duschen precis innan jag kom och när hon hörde mig i hallen ropade hon "mammaaaa!" Genom tårarna. Mitt hjärta hoppade som bara den, men när jag sen skulle krama och trösta henne vägrade hon, det var bara pappa som dög..:meh:

Så håller helt med om att det där nog svänger lite hit och dit beroende på vem som varit hemma mest osv. :heart
Haha åh, jag förstår! Det verkar ju helt klart vanligt att det är så! ❤️

Idag har min dotters pappighet släppt vad det verkar och jag har maxat myset med henne nu på morgonen. Man får verkligen ta vara på de stunder man får alltså!

Skrämde slag på förskolepedagogerna idag. Har varit i princip sängliggandes i 2 månader pga graviditetsillamående, men idag skulle maken med katterna till veterinären så jag behövde lämna på förskolan. Är 800m att gå, dit gick bra, sen satte jag mig för att vila ett tag. När jag sen reste mig för att gå fick jag blodtrycksfall, så högg tag i nått, vilket var tur för jag tappade medvetandet och nästa sak jag vet är att en av pedagogerna står och håller i mig och frågar om jag är okej.

Blev ledd till en bänk och fick vatten och sen var det knappt de vågade släppa iväg mig att gå hem :o

(Är tryggt hemma nu, men helt slut)

Skrämde slag på förskolepedagogerna idag. Har varit i princip sängliggandes i 2 månader pga graviditetsillamående, men idag skulle maken med katterna till veterinären så jag behövde lämna på förskolan. Är 800m att gå, dit gick bra, sen satte jag mig för att vila ett tag. När jag sen reste mig för att gå fick jag blodtrycksfall, så högg tag i nått, vilket var tur för jag tappade medvetandet och nästa sak jag vet är att en av pedagogerna står och håller i mig och frågar om jag är okej.

Blev ledd till en bänk och fick vatten och sen var det knappt de vågade släppa iväg mig att gå hem :o

(Är tryggt hemma nu, men helt slut)
Jag har 700 m till förskolan, men sista tiden av min tvillinggraviditet valde jag att ta bilen, hur dumt det än känns att starta bilen för den korta sträckan, men klarade inte att gå 🙈

Småbarnslivet i en mening, hört inifrån toaletten där sambon är med dottern:
”Nej du måste kissa klart INNAN du ställer dig upp!”
Stog i kön på Coop för någon vecka sedan. Hundra grader varmt och en sån där lång kö som aldrig går framåt och där det känns som varenda kund ska strula med betalningen. Bakom mig stog en stress-svettig mamma med två barn. Det ena barnet utbrister då "mamma jag måste bajsa, jag måste bajsa nu!". Jag kände så med henne samtidigt som jag höll på att explodera av skratt. Fick börja fejkhosta för att dölja. 🙈😂

Stog i kön på Coop för någon vecka sedan. Hundra grader varmt och en sån där lång kö som aldrig går framåt och där det känns som varenda kund ska strula med betalningen. Bakom mig stog en stress-svettig mamma med två barn. Det ena barnet utbrister då "mamma jag måste bajsa, jag måste bajsa nu!". Jag kände så med henne samtidigt som jag höll på att explodera av skratt. Fick börja fejkhosta för att dölja. 🙈😂
Åh igenkänningen!

Ligger med febrig unge i knät. Jag myser alltid i smyg när hon är sjuk för det är enda gången hon är stilla och gosar.

Vi funderar också på att åka ut och resa för första gången med lillan som fyller 4 år i januari. Jag avskyr allt som har med all inclusive att göra utan gillar pittoreska, orörda pärlor och brukar söka upp olika wild swimming-platser när jag reser. Meeeen, jag inser att jag inte orkar göra den research som krävs för att boka separat flyg, hotell, transfer/bil och undersöka platser.

Så vi ska nog satsa på en charter. Det finns ju lite mindre hotell på lite mindre platser även då märker jag. Men alla barnfamiljer i vår närheter LOVORDAR barnvänliga hotell, all inclusive, gärna barnklubb osv. Menar att det blir bara jobbigt att resa på sol&bad utan det.

Vad är er erfarenhet, vad föredrar ni, ni som reser med barn?

Vi reser ju liksom mest för vår skull, inte för dottern, men vi förstår ju också att hon behöver såklart tycka det är trevligt för att vi ska tycka det.

Ligger med febrig unge i knät. Jag myser alltid i smyg när hon är sjuk för det är enda gången hon är stilla och gosar.

Vi funderar också på att åka ut och resa för första gången med lillan som fyller 4 år i januari. Jag avskyr allt som har med all inclusive att göra utan gillar pittoreska, orörda pärlor och brukar söka upp olika wild swimming-platser när jag reser. Meeeen, jag inser att jag inte orkar göra den research som krävs för att boka separat flyg, hotell, transfer/bil och undersöka platser.

Så vi ska nog satsa på en charter. Det finns ju lite mindre hotell på lite mindre platser även då märker jag. Men alla barnfamiljer i vår närheter LOVORDAR barnvänliga hotell, all inclusive, gärna barnklubb osv. Menar att det blir bara jobbigt att resa på sol&bad utan det.

Vi reser ju liksom mest för vår skull, inte för dottern, men vi förstår ju också att hon behöver såklart tycka det är trevligt för att vi ska tycka det.
Jag har aldrig rest all inclusive varken som barn eller med mitt barn. Tror det beror mer på föräldrarna :)

När vi var iväg sist på något liknande (sol och bad en vecka typ) var brorsans grabb 3-4 kanske, då åkte vi charter men bodde på ett litet familjeägt hotell. Håller med om att flyg + transfer var gött att ha, men det tyckte även jag :D

Är lilltjejen så kavat att hon liksom är sugen på att gå själv på barnklubb och ni känner att ni vill släppa iväg henne att kunna förse sig i resturangen själv?

Och är ert främsta mål som vuxna att få sol och bad i lugn och ro utan barn?

I så fall tycker jag ni ska satsa på den sortens barnvänliga hotell, annars inte ;)

Vi gjorde vår första campingupplevelse på organiserad familjecamping nu i helgen med vår som är drygt fyra, försökte skicka iväg henne på någon slags "barnkalas" men hon var noll och intet intresserad av det. Stod och tittade på en stund, gick sedan därifrån och kom tillbaka lagom till fiskdammen och tyckte att det var roligt i två minuter. Kan tänka mig att det är lite roligare när de blir ett par år äldre? Sen är det väl såklart skönt om området är barnvänligt, liksom inte bara vråldjupa pooler, mitt på en golfbana eller högt uppe på en klippa med små glasräcken runt, så att man kan ge barnen lite slack.

Men charter på nivån flyg, transfer och hotell känns väl smidigt. Kanske någon organiserad utflykt, båttur eller så?

Charter är smidigt så om du inte orkar planera en massa är väl det jättebra. Däremot hade jag inte valt all inclusive dels för att det känns tråkigt och dels för att det verkligen är en katastrof för lokalbefolkningen och ekonomin. Så det vill jag personligen inte stödja, alls. Jag hade kört på charter för att lätt kunna välja ett bra hotell och få flyg och transfer fixat men inte helpension, utan att vi hade testat lite olika restauranger på plats. Det är ju himla trevlig också 😊.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 288
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar