Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skrämde slag på förskolepedagogerna idag. Har varit i princip sängliggandes i 2 månader pga graviditetsillamående, men idag skulle maken med katterna till veterinären så jag behövde lämna på förskolan. Är 800m att gå, dit gick bra, sen satte jag mig för att vila ett tag. När jag sen reste mig för att gå fick jag blodtrycksfall, så högg tag i nått, vilket var tur för jag tappade medvetandet och nästa sak jag vet är att en av pedagogerna står och håller i mig och frågar om jag är okej.

Blev ledd till en bänk och fick vatten och sen var det knappt de vågade släppa iväg mig att gå hem :o

(Är tryggt hemma nu, men helt slut)

Vad läskigt! Både för dig och personalen. Skönt att du blev ompysslad och att du kom hem ordentligt.

Har lämnat sexåringen på första skoldagen någonsin, varför går tiden så fort? Skönt dock att han kommer att bli aktiverad fem h per dag, det var en utmaning under sommaren att både få ettåriga tvillingar och en sexåring nöjda!

Lämnade också till skolan första gången igår, det kändes väldigt stort måste jag säga! Och dottern var så nöjd med dagen. Idag gick hon beslutsamt in i klassrummet helt själv medan jag stod utanför, vad hände med min lilla tjej?

Tack hörni! Ni har stärkt mig i min upplevelse att vi nog ska köra som vi tänkt (och vad vi brukar gilla), dvs lite mer småskaligt, upptäcka nya restauranger i området och göra ett par utflykter.

Klart vi tänker på att poolområdet ska vara hyfsad anpassat så det även funkar för henne, dvs inte farligt eller bara en pytteliten djup "pöl" osv.

Vår dotter är väldigt framåt och kavat, men tycker också att vi föräldrar är de absolut roligaste och bästa att vara med, så någon barnklubb tror jag inte hon skulle gå på självständigt som ni säger (och vi skulle nog inte heller våga släppa henne pga just för modig och kavat för sitt eget bästa). Hon gillar iof att hitta någon kompis, men det kan väl finnas var som. Hon skulle säkert vara nöjd med att hoppa 10000 ggr från poolkanten i vår famn och jag tänker att det duger gott!

Tack för alla input! Bra inflikning om att det även gynnar lokalbefolkningen att äta på restauranger i området. Det har jag inte ens tänkt på, såklart att det är så.

Ligger med febrig unge i knät. Jag myser alltid i smyg när hon är sjuk för det är enda gången hon är stilla och gosar.

Vi funderar också på att åka ut och resa för första gången med lillan som fyller 4 år i januari. Jag avskyr allt som har med all inclusive att göra utan gillar pittoreska, orörda pärlor och brukar söka upp olika wild swimming-platser när jag reser. Meeeen, jag inser att jag inte orkar göra den research som krävs för att boka separat flyg, hotell, transfer/bil och undersöka platser.

Så vi ska nog satsa på en charter. Det finns ju lite mindre hotell på lite mindre platser även då märker jag. Men alla barnfamiljer i vår närheter LOVORDAR barnvänliga hotell, all inclusive, gärna barnklubb osv. Menar att det blir bara jobbigt att resa på sol&bad utan det.

Vad är er erfarenhet, vad föredrar ni, ni som reser med barn?

Vi reser ju liksom mest för vår skull, inte för dottern, men vi förstår ju också att hon behöver såklart tycka det är trevligt för att vi ska tycka det.
Jag gillar små enkla hotell!
Mitt barn gillar det, lika väl som han älskar mini disco!
Så han än nog på både resorna.

Har fått vaska två knappt använda blöjor idag. Första var för att han satte sig ner i plaskpoolen innan jag hunnit ta av honom kläderna. Andra var för att de satt i sandlådan och storasyster hällde sand rakt ner i blöjan och på huvudet 😬

Lilla E har varit så galet trött hela eftermiddagen, skrikit och slagits och kastade all sin mat och övrigt hon nådde på köksbordet all världens väg. Sen skulle vi duscha och få bort intorkad tomatsås ur håret - mer skrik. Men med en flaska mjölk och lite gos i sängen så somnade ungen på två röda sen. Hoppas hon sover bra inatt :cautious:

Dag 7 på inskolningen på förskolan idag. Vi kom dit kl 9 och jag var med en liten stund och sa sen hejdå och gick till personalens kontor. Lillfia ville gå efter och blev ledsen, vet ju att hon släpper det snabbt sen men känns så taskigt att bara gå iväg! 😭

Satt kvar på deras kontor med lite jobb tills de kom vid 12.40 (fick lite rapporter då och då också att hon var lite orolig och frågat efter mig ibland, men fick nappen). De har hittills inte fått byta blöja (för L då alltså) och sova har varit kört, vilket vi visste skulle bli svårt. Men idag kunde de byta blöja efter att jag gjorde det med pedagogen bredvid på morgonen! Och sen hade hon somnat till typ 10 min i hennes famn på vilan (i eget rum), framsteg!! Även om det känns långt bort att hon ska kunna sova på en madrass med de andra..

Men blir ju jobbigt när hon inte sover där.. sov hemma sen typ 14-14.50, behöver jag säga att pappan nu kämpat med nattningen i typ 40 min och jag hör henne babbla konstant i skrivande stund..? 🥲🥴

Ligger med febrig unge i knät. Jag myser alltid i smyg när hon är sjuk för det är enda gången hon är stilla och gosar.

Vi funderar också på att åka ut och resa för första gången med lillan som fyller 4 år i januari. Jag avskyr allt som har med all inclusive att göra utan gillar pittoreska, orörda pärlor och brukar söka upp olika wild swimming-platser när jag reser. Meeeen, jag inser att jag inte orkar göra den research som krävs för att boka separat flyg, hotell, transfer/bil och undersöka platser.

Så vi ska nog satsa på en charter. Det finns ju lite mindre hotell på lite mindre platser även då märker jag. Men alla barnfamiljer i vår närheter LOVORDAR barnvänliga hotell, all inclusive, gärna barnklubb osv. Menar att det blir bara jobbigt att resa på sol&bad utan det.

Vad är er erfarenhet, vad föredrar ni, ni som reser med barn?

Vi reser ju liksom mest för vår skull, inte för dottern, men vi förstår ju också att hon behöver såklart tycka det är trevligt för att vi ska tycka det.
Vi funderar på halvpension eller all inclusive för att det ska vara enklare - att inte behöva fundera på vart vi ska äta, vad vi ska äta etc. Barnklubb behöver inte våra ungar dock, tror de är nöjda om det finns en lekplats och är nära stranden.

Har nattat i tre timmar, dottern gallskrikit (”vill inte sova!!”), har tappat humöret och skrikit tillbaka, ringt sambon och krävt att han ska komma hemifrån jobbet fastän det inte går, och ligger nu och gråter en liten skvätt i sängen. Dottern har iallafall somnat nu. Känner mig som världens uslaste mamma.

Känns som om vi är många som haft en tuff eftermiddag/kväll. Imorgon (eller nästa dag) blir det bättre :heart

Kan det vara så att skolstarter och förskolestarter rör om det lite i huvudet på våra små? Dottern vaknade vid 21 och somnade inte om på en timme, så vid 22 fick maken ta natt själv och se om det gick om han somnade med henne.

Sonen fortsätter med sitt magstrul så han vaknar och sprattlar någon gång i halvtimmen. BVC rekommenderade Laktulos så det fick han i morse första gången. Fortfarande förstoppad. Så vi lär hålla på i natt han och jag, som vanligt. Byta positioner, vanka, samsova, få panik över hans förbaskade sprattlande.

Men ja ni vet ju.. man kan ju alltid sova efter småbarnsåren. Eller nåt 🙃 Det är tur att de är så goa i varje fall.

Har nattat i tre timmar, dottern gallskrikit (”vill inte sova!!”), har tappat humöret och skrikit tillbaka, ringt sambon och krävt att han ska komma hemifrån jobbet fastän det inte går, och ligger nu och gråter en liten skvätt i sängen. Dottern har iallafall somnat nu. Känner mig som världens uslaste mamma.

Känner med dig :heart Det är det allra värsta, när en situation blir så påfrestande att man tappar greppet. Det suger all must ur mig när det händer. Dels blir man ju helt matt av situationen i sig, men sen alla skuldkänslor i efterhand kring hur man kunde ha hanterat det bättre.

Om det är någon tröst så tänker jag ibland att såhär har vi hållit på sen människan skapades. Barn är intensiva, föräldrar är människor. Vi nöts och blöts. Även den mest tålmodiga förälder kommer då och då att tappa humöret. Det viktiga är sammantaget av vårt föräldraskap. Låt inte dina sämsta ögonblick definiera dig :heart

Känner med dig :heart Det är det allra värsta, när en situation blir så påfrestande att man tappar greppet. Det suger all must ur mig när det händer. Dels blir man ju helt matt av situationen i sig, men sen alla skuldkänslor i efterhand kring hur man kunde ha hanterat det bättre.

Om det är någon tröst så tänker jag ibland att såhär har vi hållit på sen människan skapades. Barn är intensiva, föräldrar är människor. Vi nöts och blöts. Även den mest tålmodiga förälder kommer då och då att tappa humöret. Det viktiga är sammantaget av vårt föräldraskap. Låt inte dina sämsta ögonblick definiera dig :heart
Ja det är verkligen det värsta jag vet, när det brister så man skriker. Fick dessutom böta henne tillbaka till sängen flera gånger och kände mig bara så himla genomdålig. Inget hjälpte, inte läsa böcker, eller ligga bredvid, inget. Så fort man gick därifrån vaknade hon igen och så var hela cirkusen igång igen.

Sambon slutade iallafall vid halv elva och kom hem och hade ”jour” under natten så jag fick sova, i ett mörkt nedsläckt sovrum, sambon låg på soffan och tog alla uppvak. Så nu känns det ändå bättre, tacksam att jag har honom. Det är liksom ännu jobbigare när vi normalt har det så enkelt med nattningar, man blir helt ställd.

Imorse gick jag upp 04.20 med lillkillen. Lämnade en vääääldigt trött kille på förskolan halv 8.
När vänder det med tidiga morgnar egentligen?

Imorse gick jag upp 04.20 med lillkillen. Lämnade en vääääldigt trött kille på förskolan halv 8.
När vänder det med tidiga morgnar egentligen?
Hur gammal är han? Jag minns inte riktigt när det blev bättre men kan säga att nu vid 4 sover min bättre än någonsin på morgonen! Kan sova till 7.30 om det vill sig och vaknar i princip aldrig innan 6.30. Sover också längre på morgonen om det blir en sen kväll vilket han ju aldrig gjorde som liten pluttis.

Kan det vara så att skolstarter och förskolestarter rör om det lite i huvudet på våra små? Dottern vaknade vid 21 och somnade inte om på en timme, så vid 22 fick maken ta natt själv och se om det gick om han somnade med henne.

Sonen fortsätter med sitt magstrul så han vaknar och sprattlar någon gång i halvtimmen. BVC rekommenderade Laktulos så det fick han i morse första gången. Fortfarande förstoppad. Så vi lär hålla på i natt han och jag, som vanligt. Byta positioner, vanka, samsova, få panik över hans förbaskade sprattlande.

Men ja ni vet ju.. man kan ju alltid sova efter småbarnsåren. Eller nåt 🙃 Det är tur att de är så goa i varje fall.
Tror absolut du har en poäng i att skol- och förskolestarter rör till det för många små just nu!
Så jobbigt med förstoppning, det enda jag kan tänka på när man lilla inte bajsat på några dagar. Hur gammal är han nu? Äter han någon mat eller bara ersättning/amning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 279
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar