Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blandar forlax/omnilax i mjölken (och innan ersättningen) i kvällsflaskan. Förr när hon var mindre och vi inte visste om hon skulle äta hela flaskan (pga åt jättedåligt till följd av förstoppningen) så blandade vi medicinen i ca 30ml ersättning och sen ytterligare ersättning i en egen flaska, då var det lättare att ha koll på att hon fick i sig hela dosen jämfört med om vi blandat ut i, säg 150ml och hon ratade efter halva.

Så gör vi också med lillasyster när det behövs dvs ger i hennes välling (tidigare i ersättningen).

Citerar alla och ingen samtidigt men ja, barnet i fråga är 4 månader så i detta fall är saft eller läsk inte aktuellt :D Jag gav det på spruta rakt i munnen nu, det gick bra även om han inte tyckte att det var särskilt gott. Kanske ska blanda ut i ersättningen i stället, han dricker alltid hela flaskan.

Citerar alla och ingen samtidigt men ja, barnet i fråga är 4 månader så i detta fall är saft eller läsk inte aktuellt :D Jag gav det på spruta rakt i munnen nu, det gick bra även om han inte tyckte att det var särskilt gott. Kanske ska blanda ut i ersättningen i stället, han dricker alltid hela flaskan.
Tyckte blanda i flaskan fungerade utmärkt för oss så definitivt värt att testa :) tror någon sa att man kunde se det lite som "smörjmedel" för tarmarna, så åt han inte hela flaskan/full dos var det liksom inte hela världen (när han inte var förstoppad alltså).

@Dorinda förstoppning är verkligen hemskt! Ändå viss skillnad när barnet börjar äta mat tycker jag nog, då känns det inte lika noga på något sätt? Med saft eller inte alltså, magen är väl bättre utvecklad? Hade gjort samma val som du mellan saft och förstoppning :heart

Även vi har det lite kämpigt här hemma, lillkillen är sjuk med 40+ i feber och fick idag prova sitt livs första glass. Min man, som är föräldraledig och drar största lasset i Hemmet AB, är på grabbhelg i skärgården. Han ville först inte åka men vi börjar med en natt, så får vi se hur det går för oss i natt..

IMG_4534.webp

Hade gjort samma val som du mellan saft och förstoppning :heart

Ja, men ja! Sonen har ju inte börjat med smakportioner ännu. BVC sa att vi kunde börja nu när han blir 4 månader men jag tänker att vi väntar tills vi får bukt på hans magstrul. Känns dumt att introducera nya saker till den innan vi får lite smörj i maskineriet.

Ja, men ja! Sonen har ju inte börjat med smakportioner ännu. BVC sa att vi kunde börja nu när han blir 4 månader men jag tänker att vi väntar tills vi får bukt på hans magstrul. Känns dumt att introducera nya saker till den innan vi får lite smörj i maskineriet.
Tror vi hade någon matsked rapsolja i gröten sen också när vi började med det, om ni inte redan fått det tipset :) och fruktpuré!

Gah!

Nu har vi bokat vår första resa med barn. Till Sivota i Grekland. Det blev ett litet familjehotell á 16 rum med en vanlig enkel pool, ingen lekplats eller liknande, ingen restaurang på hotellet och en idyllisk strand ett par hundra meter bort. Vi lyckades boka från flygplatsen här i stan, som ligger bara ett par-tre kilometer från vårt hus. Smidigt! Nu hoppas vi att vi kan roa oss här en vecka i slutet på september!

Både jag och min partner känner oss lite nervösa dock 🫣 Känns plötsligt lite läskigt att resa? Med barn också? Så länge sen vi reste, innan barn och corona. Vi reste väldigt mycket förr, men så fort det känns ovant. Då reste vi väldigt sällan på charter, och charter ska väl ändå vara enkelt och tryggt hoppas jag...

Nu måste jag undersöka om vi kan hitta någon enklare resevagn vi kan låna och hur man gör med bilbarnstol etc till transfer?

Gah!

Nu har vi bokat vår första resa med barn. Till Sivota i Grekland. Det blev ett litet familjehotell á 16 rum med en vanlig enkel pool, ingen lekplats eller liknande, ingen restaurang på hotellet och en idyllisk strand ett par hundra meter bort. Vi lyckades boka från flygplatsen här i stan, som ligger bara ett par-tre kilometer från vårt hus. Smidigt! Nu hoppas vi att vi kan roa oss här en vecka i slutet på september!

Både jag och min partner känner oss lite nervösa dock 🫣 Känns plötsligt lite läskigt att resa? Med barn också? Så länge sen vi reste, innan barn och corona. Vi reste väldigt mycket förr, men så fort det känns ovant. Då reste vi väldigt sällan på charter, och charter ska väl ändå vara enkelt och tryggt hoppas jag...

Nu måste jag undersöka om vi kan hitta någon enklare resevagn vi kan låna och hur man gör med bilbarnstol etc till transfer?
Åh, vi håller på med samma. Hoppas på att hitta en charter v.37. Jag har också rest mycket innan barnen men inte varit mer än i Danmark och Tyskland sen 2018 🙈

Vi kommer dock försöka boka halvpension. Våra barn är kvällströtta så tror det blir bäst med mat hemma på hotellet (hade vi rest utan barn hade det inte funnits i vår värld).

Vi kommer nog resa utan vagn faktiskt. Lilla får sitta på sambons axlar och min ischias klarar inte att gå längre sträckor än vad storebror klarar.

Åh, vi håller på med samma. Hoppas på att hitta en charter v.37. Jag har också rest mycket innan barnen men inte varit mer än i Danmark och Tyskland sen 2018 🙈

Vi kommer dock försöka boka halvpension. Våra barn är kvällströtta så tror det blir bäst med mat hemma på hotellet (hade vi rest utan barn hade det inte funnits i vår värld).

Vi kommer nog resa utan vagn faktiskt. Lilla får sitta på sambons axlar och min ischias klarar inte att gå längre sträckor än vad storebror klarar.

Vad roligt! Då är det ju snart ni ska åka! Det känns jättekul att ha något att se fram emot och längta efter nu när semestern är slut.

Det låter klokt med halvpension! Vi kanske ångrar vårt val sen, vi märker 🫣 Jag tycker det kanske hade varit behändigt om hotellet åtminstone haft en restaurang så valet fanns att äta hemma de dagarna det behövdes, men när allt annat stämde så sket vi i det ändå!

Du får uppdatera var ni bokar sen! ☺️

Vi ska till Sunwing Kallithea på Rhodos i mitten av september. Verkligen barnvänligt hotell, vi har köpt något som heter ”Kitchen Inclusive” och då ingår frukost varje dag samt 5 luncher och 5 middagar, så kan man åka in till Rhodos stad/fixa något eget 2 dagar. Just kitchen inklusive var att man beställde från en à la carte meny istället för buffé, vilket vi gärna undviker. Lollo & Bernie hotell hade inte funnits på världskartan för ett par år sen, men känns bra som första resa med barnen.

Jag har för mig att vi inte skulle blanda forlax i ”icke-klar” vätska enligt Bvc, men minns inte varför. Dottern drack det hyfsat med vatten. Minns knappt paniken men förstår hur ni har det. Något jag önskar i efterhand att vi hade gjort var att börja ”baby-potta”. Hennes magproblem försvann runt 1,5 år när hon började bajsa på pottan så mycket enklare såklart, en fyra-månaders är väl inte riktigt där mentalt men jag tyckte vår dotter rätt tidigt började få panik av att vara bajsnödig för att det skulle göra ont och det blev liksom en ond spiral. Så fort hon förstod att det blev lättare att sitta med knäna upphöjda släppte all problematik. Jag kan inte så mycket om det men vet att flera härinne hållt på med det och kanske kan ge tips.

Hennes magproblem försvann runt 1,5 år när hon började bajsa på pottan så mycket enklare såklart, en fyra-månaders är väl inte riktigt där mentalt men jag tyckte vår dotter rätt tidigt började få panik av att vara bajsnödig för att det skulle göra ont och det blev liksom en ond spiral. Så fort hon förstod att det blev lättare att sitta med knäna upphöjda släppte all problematik. Jag kan inte så mycket om det men vet att flera härinne hållt på med det och kanske kan ge tips.

Klipper lite i texten.

Du har bra förslag som absolut kan fungera men tyvärr hjälper det inte för alla barn.

Helst av allt vill jag ligga i soffan idag och inte röra mig för mycket, är så galet trött. Dock barnvecka och min lilla blivande 2 åring vill inte ta det lugnt så vi kommer åka till Borås djurpark om en stund. Ett område som mina barn är typ uppvuxna på så de äldre barnen får gå hyfsat fritt eftersom de ändå bara gillar lekplatserna, och jag kan ta det lugnt med ett barn :up:

Klipper lite i texten.

Du har bra förslag som absolut kan fungera men tyvärr hjälper det inte för alla barn.
Nej det tror jag inte att det gör, som sagt vet jag inte ens om det hjälpt mitt eget eftersom vi aldrig provade. Men med tanke på hur det var hade jag provat allt. Forlax hjälpte men bra blev det inte förrän hon började sitta mer ergonomiskt.

Gah!

Jag tycker det är mycket enklare att resa med barn än jag trodde! Min unge tycker typ allt är roligt.

Det svåraste för oss har varor att ge barnet ro nog för att äta mat. Det som underlättade för oss var faktiskt att äta på rummet någon gång ibland. Nu är han större och då kan vi muta med att titta på något till måltiden ibland. Då sitter han still, börjar andas och kan sen käka 3 portioner mat.

Köp en begagnad resevagn? Finns massor på marketplace.

Jag tycker det är mycket enklare att resa med barn än jag trodde! Min unge tycker typ allt är roligt.

Det svåraste för oss har varor att ge barnet ro nog för att äta mat. Det som underlättade för oss var faktiskt att äta på rummet någon gång ibland. Nu är han större och då kan vi muta med att titta på något till måltiden ibland. Då sitter han still, börjar andas och kan sen käka 3 portioner mat.

Köp en begagnad resevagn? Finns massor på marketplace.

Tack för bra tips!! Checkar man in resevagnar sol bagage eller hur funkar det? Kom på att vi valde bara till varsin väska till mig och min partner, då behöver vi kanske kontakta charterbolaget och boka in ett till för vagn? 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
756
· Visningar
43 236
Senast: Fille
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar