Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gammal är han? Jag minns inte riktigt när det blev bättre men kan säga att nu vid 4 sover min bättre än någonsin på morgonen! Kan sova till 7.30 om det vill sig och vaknar i princip aldrig innan 6.30. Sover också längre på morgonen om det blir en sen kväll vilket han ju aldrig gjorde som liten pluttis.

Han är 22 månader :)

Tror absolut du har en poäng i att skol- och förskolestarter rör till det för många små just nu!
Så jobbigt med förstoppning, det enda jag kan tänka på när man lilla inte bajsat på några dagar. Hur gammal är han nu? Äter han någon mat eller bara ersättning/amning?

Han är 4 månader i morgon och äter bara Semper SensiPro. Så på BVC säger de att han bör bajsa cirka varannan dag, men det är ungefär var femte nu och kan krampar och sprattlar hela nätterna så ingen utav oss får någon sömn. Hoppas på att det laxerande vi köpt ska ge lite resultat snart för jag börjar bli trött av sömnbristen 😵‍💫

Han är 4 månader i morgon och äter bara Semper SensiPro. Så på BVC säger de att han bör bajsa cirka varannan dag, men det är ungefär var femte nu och kan krampar och sprattlar hela nätterna så ingen utav oss får någon sömn. Hoppas på att det laxerande vi köpt ska ge lite resultat snart för jag börjar bli trött av sömnbristen 😵‍💫
Laktulos funkade toppen när vi fick ordning på det, sen hade vi lite i varje flaska liksom :)

Dottern (6,5 år) är lite förkyld så hon är hemma Idag. Jag sitter uppe vid datorn, hon kom ut ur sitt rum och meddelade ”jag vill ha en koja”. Jag sa ”okej, då får du fixa en” och nu hör jag oroväckande ljud av möbler som flyttas i vardagsrummet…. Trodde hon skulle greja inne på sitt rum. Vågar jag gå ner??

Igår var vi på Liseberg hela dagen med vår 4,5-åring och 10 mån bebis. Lilla L fick ju bara hänga i vagnen o selen och på höften eller olika parkbänkar hela dagen men 4,5-åringen som nu är över 110 cm får ju åka massa kul 🤩 Vi hade SÄ roligt och var knappt någon kö till någonting så helt perfekt dag.
Bilresan med vår 10-månaders var vårt största orosmoment inför, vi har 2 h enkel väg och vi har haft några riktiga mardrömskörningar med henne tidigare. Men det gick bra! Konstant underhållning med leksaker o böcker o frukt på vägen upp och sen SOV hon hela vägen hem. Sövde henne i selen i parkeringsgaraget och la över henne i bilstolen. Sen vaknade hon av en igenstängd bildörr när vi var tvungna att tanka men somnade om i bilstolen när jag ammade henne halvt hängande in genom dörren på en burger king-parkering 😅
Var sen hemma vid 23 och bar in barnen som båda fortsatte att sova 👏 Idag är vi alla lite trötta men nöjda!

Nu står jag och söver i selen igen här hemma samtidigt som storebror leker för sig själv ute på altanen ❤️

Har varit på ridskolan i Kristinehamn, med alla tre barn i bilen. Och så är det olycka på e18 så vi är helt stillastående. Tur i oturen så köpte vi kvällens fredagsmys påvägen till ridskolan, så att framförallt de små barnen får mutor. De blir riktigt rastlösa av att sitta stilla i bilen, så hellre ostbågemutor än skrik och panik 🙈

Har ni tömt ut proppen som sitter "söder ut"? Tycker att BVC brukar missa att det är en lämplig åtgärd att börja med nämligen. Ge Resulax/Microlax så att stoppet försvinner och underhåll därefter (håll bajset fortsatt mjukt) med lactulos.
Mvh/Bajsfén

Har ni tömt ut proppen som sitter "söder ut"? Tycker att BVC brukar missa att det är en lämplig åtgärd att börja med nämligen. Ge Resulax/Microlax så att stoppet försvinner och underhåll därefter (håll bajset fortsatt mjukt) med lactulos.
Mvh/Bajsfén
@Voeux Håller med, det kan bli en oanat stor propp som sätter stopp även om man börjar ge lactulos etc. Min lilla var ju superförstoppad som bebis, det krävdes dubbla lavemang av sjukvården med två dagars mellanrum för att få bort det när det upptäcktes. Sen har vi använt resulax när det trots medicinering inte kommit ut regelbundet. Det funkar klockrent, får ut allt på ett par minuter och är lätt att använda. Microlax tror jag (?) kan svida lite men resulax är snällare.

Får ni inte bukt med bajset kan ni prata med vården om omnilax/forlax som är ett långtidsverkande medel som hjälper till att mjuka upp bajset. Lilla E har ätit det sen hon var 2-3 månader i fyller 2 i dagarna. Vi håller på att trappa ner dosen nu för magen funkar bättre och bättre, men utan det tror jag vi hade haft betydligt mer krångel.

@Voeux Håller med, det kan bli en oanat stor propp som sätter stopp även om man börjar ge lactulos etc. Min lilla var ju superförstoppad som bebis, det krävdes dubbla lavemang av sjukvården med två dagars mellanrum för att få bort det när det upptäcktes. Sen har vi använt resulax när det trots medicinering inte kommit ut regelbundet. Det funkar klockrent, får ut allt på ett par minuter och är lätt att använda. Microlax tror jag (?) kan svida lite men resulax är snällare.

Får ni inte bukt med bajset kan ni prata med vården om omnilax/forlax som är ett långtidsverkande medel som hjälper till att mjuka upp bajset. Lilla E har ätit det sen hon var 2-3 månader i fyller 2 i dagarna. Vi håller på att trappa ner dosen nu för magen funkar bättre och bättre, men utan det tror jag vi hade haft betydligt mer krångel.

Håller helt med om resulax när det väl är förstoppat. Och sen måste jag säga att jag upplever forlax mycket bättre än laktulos. För det första lättare att få i sig, i alla fall för vårt barn. Men också bättre effekt. Tycker laktulos mest ger gaser och ont i magen.

Vi blandar forlax i lite lightsaft på grund av skeptisk unge men det funkar jättebra!

Mvh/Bajsfén

Bra tips! Vi kanske får införskaffa det i morgon om inget sker under natten. Är inne på dag 6 snart och 2 dagar med Laktulos. De senaste blöjorna har haft två olika konsistenser i sig varav ena lik lera och en vanlig, så det känns rimligt att det varit propp och sen vanligt bajs bakom. Ska hålla vidare kontakt med BVC om detta, dotterns mage har alltid varit okomplicerad och sonen känslig från start. Som nyfödd och första tiden mycket gaser och nu förstoppningar. Känns bra att få så bra koll som möjligt, tidigt. Tycker så synd om honom när han vaknar och kvider runt :(

Håller helt med om resulax när det väl är förstoppat. Och sen måste jag säga att jag upplever forlax mycket bättre än laktulos. För det första lättare att få i sig, i alla fall för vårt barn. Men också bättre effekt. Tycker laktulos mest ger gaser och ont i magen.

Vi blandar forlax i lite lightsaft på grund av skeptisk unge men det funkar jättebra!
Hur gammalt barn pratar vi om då?

Känns konstigt att ge spädbarn saft.

Hehe, sant 😉 mitt barn började få det när hon var 2,5 år så skillnad såklart.
Sen så gillar jag inte att ge saft egentligen varken vanlig eller med sötningsmedel. Men jag tycker målet helgar medlen i detta fall.
Har man något mindre kräset kan man ge som det är. Det är nog samma sorts sötning som laktulos.
Vi gav inte laxermedel förrän ganska sent.

Jag blandar forlax/omnilax i mjölken (och innan ersättningen) i kvällsflaskan. Förr när hon var mindre och vi inte visste om hon skulle äta hela flaskan (pga åt jättedåligt till följd av förstoppningen) så blandade vi medicinen i ca 30ml ersättning och sen ytterligare ersättning i en egen flaska, då var det lättare att ha koll på att hon fick i sig hela dosen jämfört med om vi blandat ut i, säg 150ml och hon ratade efter halva.

Men vad är alternativet? Fortsatt förstoppad?

Vi hade jätteproblem när vi introducerade mat. Fick faktisk usel hjälp av BVC.
Men sedan fantastiska barnläkare. Vårat barn har nu ätit forlax i 1,5år. Det innehåller ju oxå sötningsmedel så känns ungefär som att ge saft….. även om han just nu dricker det utan att blanda med något.

Men sedan fantastiska barnläkare. Vårat barn har nu ätit forlax i 1,5år. Det innehåller ju oxå sötningsmedel så känns ungefär som att ge saft….. även om han just nu dricker det utan att blanda med något.
Nej absolut inte så jag menade, bara att blanda i saft kan vara olämpligt om man pratar spädbarn och att det kanske var lämpligt att flika in ålder när man gav tips :) har för mig att @Voeux barn (som började fråga) är litet.
Mitt barn får också saft att dricka ibland (nu när han är äldre alltså, och äter helt vanlig mat) så det ser jag inte alls som konstigt heller.

Tråkigt att ni inte fick så bra hjälp från BVC ♥️

Håller med. Vi började ge det i läsk för sonen vägrade dricka det annars, och nu sen ett bra tag tillbaka dricker han det med vatten. Fått så mycket skäll av tandläkare som berättat att jag måste överväga att sluta ge det i läsk och istället låta sonen vara förstoppad. Ja läsk var knappast mitt första eller andra val men fick väga nackdelarna mot varandra.

Håller med. Vi började ge det i läsk för sonen vägrade dricka det annars, och nu sen ett bra tag tillbaka dricker han det med vatten. Fått så mycket skäll av tandläkare som berättat att jag måste överväga att sluta ge det i läsk och istället låta sonen vara förstoppad. Ja läsk var knappast mitt första eller andra val men fick väga nackdelarna mot varandra.
Fast vi pratar väl fortfarande inte om spädbarn som bara får ersättning som enda mat? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
756
· Visningar
43 236
Senast: Fille
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar