Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för bra tips!! Checkar man in resevagnar sol bagage eller hur funkar det? Kom på att vi valde bara till varsin väska till mig och min partner, då behöver vi kanske kontakta charterbolaget och boka in ett till för vagn? 😅
Ofta är det gratis med barnvagn. Kolla med charterbolaget 😃

Lite less på att det ska vara så förbaskat svårt att få sonen att sova på dagen, även om han behöver det. Idag när jag försökte skallade han mig rakt över näsbenet så jag började gråta. Lämnade över till maken.

Han har alltid varit svår, både på dagen och på natten. Ibland ger vi bara upp och antingen får han kämpa sig igenom dagen eller så somnar han dödstrött vid 17-tiden vilket ju är alldeles för sent.

Min bvc-sköterska sa tvärtom att det var en jättebra idé att blanda i ersättningen. 🙈😁 Vet inte vad som stämmer men som vanligt inga entydiga besked från bvc... Men vi har haft bra resultat i snart 2 år så kan ju inte vara helt dåligt iallafall :)
Nej jag hittar inget som säger att man inte kan göra det nu när jag blev nyfiken. Tur det funkade ändå 😂. Hon var fantastisk så vi litade nog bara blint på henne.

Gah!

Nu har vi bokat vår första resa med barn. Till Sivota i Grekland. Det blev ett litet familjehotell á 16 rum med en vanlig enkel pool, ingen lekplats eller liknande, ingen restaurang på hotellet och en idyllisk strand ett par hundra meter bort. Vi lyckades boka från flygplatsen här i stan, som ligger bara ett par-tre kilometer från vårt hus. Smidigt! Nu hoppas vi att vi kan roa oss här en vecka i slutet på september!

Både jag och min partner känner oss lite nervösa dock 🫣 Känns plötsligt lite läskigt att resa? Med barn också? Så länge sen vi reste, innan barn och corona. Vi reste väldigt mycket förr, men så fort det känns ovant. Då reste vi väldigt sällan på charter, och charter ska väl ändå vara enkelt och tryggt hoppas jag...

Nu måste jag undersöka om vi kan hitta någon enklare resevagn vi kan låna och hur man gör med bilbarnstol etc till transfer?
Vi tänkte åka i början på oktober. Lämnar vagn hemma dock, tänker att pappan och jag får hjälpas åt bära om yngsta (snart 3 år) blir trött. Hon har aldrig gillat bärsele, utom som bebis, men tar nog med en ändå.

Transfer tänkte jag buss, vill bo max 30 min från flygplatsen. Vet inte om man vågar hyra bil och stolar 🤔.

Min bvc-sköterska sa tvärtom att det var en jättebra idé att blanda i ersättningen. 🙈😁 Vet inte vad som stämmer men som vanligt inga entydiga besked från bvc... Men vi har haft bra resultat i snart 2 år så kan ju inte vara helt dåligt iallafall :)

Jag har för mig att vi inte skulle blanda forlax i ”icke-klar” vätska enligt Bvc, men minns inte varför.

Jag TROR att det är samma som varför man inte ”ska” blanda d-droppar i ersättning eller välling. Att det är svårt att få det helt jämnt fördelat i vätskan, så om barnet inte dricker upp allt så vet man inte hur stor dos det har fått. Så inte som att medicinen blir dålig av att blandas med ersättning eller liknande.

Hur stort problem det är beror väl mycket på hur barnet är med maten tänker jag…

De där med jämnställdhet och ”bra nog” funderar jag endel på. Jag tycker de är viktigt att ha ett jämnställt förhållande och får gåshud bara av tanken på att göra ”kvinnogörat” eller vara en hemmafru som servar min man, tycker vi lever jämnställt och bra här hemma, endå inser jag en dag som denna att jag är så tacksam för honom och tycker han är såå bra, samtidigt som om uppgifterna hade varit tvärt om idag hade jag inte tyckt jag hade gjort något extra utöver de ”gamla vanliga”

gick upp tidigt i morse och började trimma plats för höbalar, åkte på tävling som funktionär och på em när jag kom hem vilade jag en stund och gick sedan ut och red.

På samma tid har han tagit upp och fixat barnen, trimmat klart och tagit emot höleverans, tagit med alla tre barnen på barnkalas (1,4 och 7 år) i tre timmar hos barnens kompis, kommit hem börjat med kvällsmat, hängt vid paddocken när jag red unghästen för att sen göra klart kvällsmaten när jag fixade klart stallet så jag kunde komma in till dukat bord och la sen barnen medans jag duschade. Satte mig i soffan med lördagsmys och han är nu på hundpromenad och jag nu dåligt samvete över att jag lämnat över allt till honom idag 🙈

Sambon jobbar ett sånt där jobbigt pass 17-04, dottern snart 2 år är i en sån där nattningsfas när man inte ens får antyda att lämna hennes rum, så efter ca tre timmars nattning gav jag upp och bar in hennes madrass till vårt rum, så nu ligger hon på golvet bredvid vår säng och är SÅ nöjd 😆. Sambon ska iväg på en viktig jobbutbildning en vecka i september och då gör jag nog samma sak… 🙈😇

Är tacksam för att jag natten till igår fick över tolv timmars sömn. (Kände mig nästan som pre-barn när jag under dagen även fick tillbringa lite tid på berget med min cykel.) Sedan kom jag hem, upptäckte att hunden hade en ny skada på tassen som kommer att kräva dagligt fix, skor vid promenad och tratt. Så förutom pyssel med bebis så blir det även vård av hund framöver. Tur att sambon bor hemma även denna veckan och att jag fick den där återhämtningen igår.

Idag är min blivande 5-åring tillbaks på förskolan! 15 h i veckan går han eftersom jag är föräldraledig hela hösten. Upplevde att han var ganska neutralt inställd inför att gå tillbaka. Lämningen lika lätt som vanligt, 2 sek blyghet när man går in genom grinden sen kastar han sig in i leken utan konstigheter 😊

Jag är tillbaka på jobbet efter semestern och barnen lämnades av sin pappa på en ny avdelning men samma förskola. Det hade gått superbra, H blev indragen av en kompis med en gång och S var lite blyg men inte ledsen. Känns skönt att vi landade i att låta dem fortsätta gå tillsammans även om det säkert blivit bra att ha dem på två olika avdelningar också. Just vid lämningen känns det tryggt att de har varandra.

Lite mer än sex månader in på föräldraledigten och jag har fortfarande inte lärt mig att prioritera lunch till mig själv. Idag hände det dock, så låt mig presentera dagens: 😆
20230821_121732.webp

För en tid sedan berättade en bekant att hon slitit upp ett barnlås på sin kökslucka i ren frustration en dag och jag tänkte att ja, det var ju sofistikerat… Låt säga att jag inte dömer längre, för jag har varit bra nära några gånger själv nu när låset inte släpper och jag är inne på min sista nerv 😅 Idag har båda barnen skrikit mig i varsitt öra största delen av dagen. Diskmaskinen är fortfarande trasig och huset ser ut som ett bombnedslag. Hörni, det är tufft det här? Är det bara jag som upplever mödraskapet det (förhoppningsvis) tuffaste man gör i livet?

För en tid sedan berättade en bekant att hon slitit upp ett barnlås på sin kökslucka i ren frustration en dag och jag tänkte att ja, det var ju sofistikerat… Låt säga att jag inte dömer längre, för jag har varit bra nära några gånger själv nu när låset inte släpper och jag är inne på min sista nerv 😅 Idag har båda barnen skrikit mig i varsitt öra största delen av dagen. Diskmaskinen är fortfarande trasig och huset ser ut som ett bombnedslag. Hörni, det är tufft det här? Är det bara jag som upplever mödraskapet det (förhoppningsvis) tuffaste man gör i livet?
Man är liksom världens bästa och världens sämsta människa på samma gång på något sätt O_o:rofl:

Man är liksom världens bästa och världens sämsta människa på samma gång på något sätt O_o:rofl:

Haha precis så. Ens bästa och absolut sämsta ögonblick i livet. Det absolut bästa i livet och ibland fasen absolut värsta. Jag älskar att vara mamma och älskar barnen oändligt. Men kan ju erkänna att höggravid, magsjuk och ta hand om en 1-åring samtidigt var definitivt det absolut värsta jag gjort i hela mitt liv 😅

Haha precis så. Ens bästa och absolut sämsta ögonblick i livet. Det absolut bästa i livet och ibland fasen absolut värsta. Jag älskar att vara mamma och älskar barnen oändligt. Men kan ju erkänna att höggravid, magsjuk och ta hand om en 1-åring samtidigt var definitivt det absolut värsta jag gjort i hela mitt liv 😅
När man smörar mackan fel :rage:
...eller får en spontan "vad fin du är mamma" :love:

Så tufft och samtidigt så härligt. Men ack så tufft. Kan knappt tänka mig att göra det utan diskmaskin, vi kör den typ varannan dag och då är den verkligen full.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
756
· Visningar
43 220
Senast: Fille
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar