Dag två på förskolan och dottern, som alltid vägrar vagn, sover nu snällt i sin vagn bredvid de andra barnen på vilostunden . Trodde aldrig det skulle gå men nu sover hon här som om hon aldrig gjort nåt annat .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag är jag så ofantligt jäkla bitter. Nästa vecka börjar allvaret, sambon åker och är (med vissa undantag) borta i veckorna fram till årsskiftet. Försöker intala mig själv att det kunde varit värre (jag blir ju tex inte ensamstående för evigt, hoppas jag). Andra bra saker med att detta sker nu är att det i princip bara är nu som det kommer att funka med detta upplägget. Hade aldrig gått om vi båda jobbat. En tredje bra grej är att det helt säkert kommer att stärka mig trots att det blir tufft. Så egentligen inget ont som inte har något gott med sig men idag känner jag mig så sur att jag inte ens kan uppskatta att han är hemma och ledig.
Detta är ju också tidsbegränsat och min tanke är att ta en vecka i taget. Sen är jag beredd på att den första tiden säkert kommer att vara fruktansvärd innan vi har rutiner etc. Tycker att sånt brukar hjälpa. Är lite rädd för att resten av min föräldraledighet bara ska bestå i att överleva måndag till fredag. Vill ju njuta lite också nu när lillen blivit så rolig att umgås med.Min sambo åkte bort mån-tors när vår första var liten. Såhär i efterhand förstår jag inte riktigt hur det gick ihop men det gjorde det ju för det fanns inget alternativ. Han gjorde en studie i en annan stad och det var tidsbegränsat så det gjorde att det gick att härda ut. Minns att jag gick och la mig sjukt tidigt på kvällen (typ 20-20.30) för att dottern vaknade 05 varje morgon
Detta är ju också tidsbegränsat och min tanke är att ta en vecka i taget. Sen är jag beredd på att den första tiden säkert kommer att vara fruktansvärd innan vi har rutiner etc. Tycker att sånt brukar hjälpa. Är lite rädd för att resten av min föräldraledighet bara ska bestå i att överleva måndag till fredag. Vill ju njuta lite också nu när lillen blivit så rolig att umgås med.
Sambon är borta måndag-torsdag här. Det går. Man vänjer sig, hittar sina egna rutiner osv.Idag är jag så ofantligt jäkla bitter. Nästa vecka börjar allvaret, sambon åker och är (med vissa undantag) borta i veckorna fram till årsskiftet. Försöker intala mig själv att det kunde varit värre (jag blir ju tex inte ensamstående för evigt, hoppas jag). Andra bra saker med att detta sker nu är att det i princip bara är nu som det kommer att funka med detta upplägget. Hade aldrig gått om vi båda jobbat. En tredje bra grej är att det helt säkert kommer att stärka mig trots att det blir tufft. Så egentligen inget ont som inte har något gott med sig men idag känner jag mig så sur att jag inte ens kan uppskatta att han är hemma och ledig.
Haha har exakt samma plan för resten av eftermiddagen.Latmorsan har redan satt igång tvn . Är bara så trött idag, ungarna var tjafsiga med varandra och jag orkar inte leka med dom för att roa dom. Och dom fick rester till middag, makaroner och vegonuggets.
Pris för årets mamma?
Absolut! Pyjamasdag kallas det! Vi har såna regelbundet. Vi har sålt in det som särskilda lyxdagar till barnen som ljublar när vi deklarerar pyjamasdag. De är även övertygade om att de tjänar in dessa dagar genom att i vardagen läsa böcker göra sina sysslor och leka självständigt utomhus. Man kan vara en bra förälder trotts att man behöver återhämtning ibland det jag reagerar på med skärmtid är när föräldrar har en vana av +1timme i vardagen. Det är inte vad jag valt för mina barn.Latmorsan har redan satt igång tvn . Är bara så trött idag, ungarna var tjafsiga med varandra och jag orkar inte leka med dom för att roa dom. Och dom fick rester till middag, makaroner och vegonuggets.
Pris för årets mamma?
Detta är ju också tidsbegränsat och min tanke är att ta en vecka i taget. Sen är jag beredd på att den första tiden säkert kommer att vara fruktansvärd innan vi har rutiner etc. Tycker att sånt brukar hjälpa. Är lite rädd för att resten av min föräldraledighet bara ska bestå i att överleva måndag till fredag. Vill ju njuta lite också nu när lillen blivit så rolig att umgås med.
Absolut! Pyjamasdag kallas det! Vi har såna regelbundet. Vi har sålt in det som särskilda lyxdagar till barnen som ljublar när vi deklarerar pyjamasdag. De är även övertygade om att de tjänar in dessa dagar genom att i vardagen läsa böcker göra sina sysslor och leka självständigt utomhus. Man kan vara en bra förälder trotts att man behöver återhämtning ibland det jag reagerar på med skärmtid är när föräldrar har en vana av +1timme i vardagen. Det är inte vad jag valt för mina barn.
Ja jag har i perioder upplevt motsatt problem till inaktivitet, dvs att mitt barn faktiskt behöver vila lite ibland.Och man kan vara en bra förälder trots att man låter barnen kolla på tv/platta en timme + om dagen.
Mina två äldsta barn som går i lågstadiet är superaktiva hela dagen med skola och fritids. De cyklar till och från skolan. De är utomhus och på raster/fritids varje sekund de får enligt lärarna. De går på simskola, fotbollsträning och innebandyträning.
Att vi som föräldrar "har som vana" att låta de kolla på tv/platta en kvart på morgonen när vi fixar frukost och ca en timme efter fritids när vi lagar middag har jag noll dåligt samvete för att jag har valt för mina barn.
De gör det inte varje dag för ibland väljer de att göra annat. Men då FÅR om de vill. Det hade jag också velat efter en sådan dag. Vilket jag också gör någon timme på kvällen innan jag går och lägger mig.
Men lille vänIgår hade vi städdag och H som är livrädd för dammsugaren kom först gråtande springandes till mig när den kom fram, sedan satt han i mitt knä och sa till sig själv ”den inte dammsuga upp mig, jag inte få plats i den!”. Efter detta peptalk hoppade han ner och började leka .
Han är verkligen rädd för orimliga saker, häromdagen försäkrade han sig om att en snigel inte kunde äta upp honom.Men lille vän