Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att bara åka och ta ett dopp är ju ett riktigt life-hack. Jag tycker ärligt talat dagar på stranden just nu är mest plågsamma. Det måste ju packas i oändlighet. Blöjor, våtservetter, handdukar, mellis, solskydd, UV-tält, UV-dräkt, badkläder till oss, vatten, filt, solhattar, amningsnapp/ersättning osv. för att det sen mest är sandigt, kladdigt, obekvämt att amma, svårt att hålla sonen nöjd, hitta skugga osv. Att bara åka och ta ett dopp då och då och sen hänga på mer bebisvänlig plats är ju grymt! Tror stranden kommer bli roligare nästa år när även sonen kan gå och kunna bada. Ännu bättre när de blir större. Men just nu? Nä, bökigt som tusan.
Jag håller med! När jag bara hade ett barn gillade jag att hänga på stranden, nu med en sexåring och två (snart) ettåringar, nej tack! Inte ensam i alla fall! Sexåringen vill vara längre ut men är inte tillräckligt simkunnig och tvillingarna vill mest äta sand!

Jag håller med! När jag bara hade ett barn gillade jag att hänga på stranden, nu med en sexåring och två (snart) ettåringar, nej tack! Inte ensam i alla fall! Sexåringen vill vara längre ut men är inte tillräckligt simkunnig och tvillingarna vill mest äta sand!

Visst är det överskattat med små barn 😅 Vi har tagit kvällsdopp nu. Eller ”kväll”, kring 17 kanske. Åkt dit i badkläder och morgonrock, dottern har fått bada naken. Sen kanske vi varit där en kvart och badat, åkt hem nakna under morgonrocken och dottern har bara fått en blöja. Sen dusch hemma, smörj och pyjamas på. Supersmidigt!

Nu åker vi hem ikväll men har strand på 3 minuters avstånd med bil hemma. Kan tänka mig att ta två dopp, både morgon och kväll. Men att hänga på bättre ställen.

Bär sovande barn. Från att avsky bärsele innerligt så är det tydligen det enda stället man kan sova middag på nu? Känns som ett återkommande mönster. Någon vecka ska hon endast sova i vagnen, sen endast i famnen, sen i famnen i mörkt rum och nu bärselen 🤷‍♀️

Att bara åka och ta ett dopp är ju ett riktigt life-hack. Jag tycker ärligt talat dagar på stranden just nu är mest plågsamma. Det måste ju packas i oändlighet. Blöjor, våtservetter, handdukar, mellis, solskydd, UV-tält, UV-dräkt, badkläder till oss, vatten, filt, solhattar, amningsnapp/ersättning osv. för att det sen mest är sandigt, kladdigt, obekvämt att amma, svårt att hålla sonen nöjd, hitta skugga osv. Att bara åka och ta ett dopp då och då och sen hänga på mer bebisvänlig plats är ju grymt! Tror stranden kommer bli roligare nästa år när även sonen kan gå och kunna bada. Ännu bättre när de blir större. Men just nu? Nä, bökigt som tusan.
Så gjorde vi när sonen var liten, varma sommaren -18. På kvällen när det inte var lika hett åkte vi, hade honom i babyskyddet om han sov (med myggnät över) och så ett snabbt dopp för vuxna och hund bara. Svalkande.

Försöker ta oss hem från stugan men sonen skrek hela vägen till Norrtälje. Inget fungerar. Tre olika nappar, snutta på handen, sjunga, white noise, smeka, till och med Babblarna på denna lilla tillslut men nej. Gallskrik. Fick stanna på nåt fält i mitten av ingenstans och vanka. Somnar direkt i famnen. Skriker direkt när vi sätter ner honom igen. Dottern vaknar, hunden börjar pipa. Nej det här går inte, vi måste stanna igen. Maken tar sikte på Biltema parkeringen när sonen precis börjat ge respons på att jag i princip har klättrat in i hans babyskydd, vi får ögonkontakt med någon decimeters avstånd, smeker hans kind och upprepar ssschhhhhh sssschhhhh ssschhh. ” Stannar du nu?! Nej köööööör för fan KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR!” ”Ja ja ja ja ja jag kör. Vart.. kör jag?” ”Heeeem!”

Alltså vilket gäng idioter man måste se ut som 😅

Försöker ta oss hem från stugan men sonen skrek hela vägen till Norrtälje. Inget fungerar. Tre olika nappar, snutta på handen, sjunga, white noise, smeka, till och med Babblarna på denna lilla tillslut men nej. Gallskrik. Fick stanna på nåt fält i mitten av ingenstans och vanka. Somnar direkt i famnen. Skriker direkt när vi sätter ner honom igen. Dottern vaknar, hunden börjar pipa. Nej det här går inte, vi måste stanna igen. Maken tar sikte på Biltema parkeringen när sonen precis börjat ge respons på att jag i princip har klättrat in i hans babyskydd, vi får ögonkontakt med någon decimeters avstånd, smeker hans kind och upprepar ssschhhhhh sssschhhhh ssschhh. ” Stannar du nu?! Nej köööööör för fan KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR!” ”Ja ja ja ja ja jag kör. Vart.. kör jag?” ”Heeeem!”

Hög igenkänning. Förra året när sonen var kring 3-4 mån och hatade att åka bil över allt annat körde vi Norrköping-Öland och de sista 4 milen hade vi baby shark på repeat. Inget intro eller outro för då skrek han. Jag kände att hör jag babyshark så kör jag av bron. Det vet du ju med men det blir bättre och sen efter typ ett år kan man skratta åt det

Igenkänning här också. När lillasyster var två månader körde vi Linköping-göteborg och hon hatade hela resan. Grät och skrek och svettades. Och varje gång hon somnade sa storebror som nyligen slutat med blöja att han var kissnödig 🙈 :crazy: Och så stannade vi, lilla vaknade och cirkusen började om igen.

Av någon anledning slutade hon ogilla babyskyddet när hon vuxit lite så vi kunde ta bort kuddinsatsen och sen dess tycker hon bilåkning är riktigt kul. Hoppas ni slipper fler liknande helvetesturer ❤️😁

Hög igenkänning. Förra året när sonen var kring 3-4 mån och hatade att åka bil över allt annat körde vi Norrköping-Öland och de sista 4 milen hade vi baby shark på repeat. Inget intro eller outro för då skrek han. Jag kände att hör jag babyshark så kör jag av bron. Det vet du ju med men det blir bättre och sen efter typ ett år kan man skratta åt det

Igenkänning här också. När lillasyster var två månader körde vi Linköping-göteborg och hon hatade hela resan. Grät och skrek och svettades. Och varje gång hon somnade sa storebror som nyligen slutat med blöja att han var kissnödig 🙈 :crazy: Och så stannade vi, lilla vaknade och cirkusen började om igen.

Av någon anledning slutade hon ogilla babyskyddet när hon vuxit lite så vi kunde ta bort kuddinsatsen och sen dess tycker hon bilåkning är riktigt kul. Hoppas ni slipper fler liknande helvetesturer ❤️😁

Dottern hatade också att åka bil i början, vilket var frustrerande för vi var runt på husvisningar varje helg. Minns att jag vägrade åka ensam med henne någonstans under en ganska lång tid. Sen gick jag på det där med att ”inte låta barnen styra ens liv” och stålsatte mig och åkte till makens jobb en gång. Hon gallskrek så i baksätet att hon var helt svettig och högröd när jag kom fram, nästan kippade efter andan. Jag blev också så stressad av hennes skrik som nybliven mamma att jag fick redigt ont i magen. Men, det gav med sig med tiden!

Ska nog undvika att åka så mycket med sonen i sommar. Man kan ju prioritera vad som är viktigt. Stugan går faktiskt att åka buss till, så funderar på att göra det nästa gång så kan jag ha honom i selen. Dessutom mer yta att packa på i bilen då om maken tar den!

Dottern hatade också att åka bil i början, vilket var frustrerande för vi var runt på husvisningar varje helg. Minns att jag vägrade åka ensam med henne någonstans under en ganska lång tid. Sen gick jag på det där med att ”inte låta barnen styra ens liv” och stålsatte mig och åkte till makens jobb en gång. Hon gallskrek så i baksätet att hon var helt svettig och högröd när jag kom fram, nästan kippade efter andan. Jag blev också så stressad av hennes skrik som nybliven mamma att jag fick redigt ont i magen. Men, det gav med sig med tiden!

Ska nog undvika att åka så mycket med sonen i sommar. Man kan ju prioritera vad som är viktigt. Stugan går faktiskt att åka buss till, så funderar på att göra det nästa gång så kan jag ha honom i selen. Dessutom mer yta att packa på i bilen då om maken tar den!
Vad skönt att ni ändå har alternativ, även om det är trist att behöva dela upp sig.

Vi körde med bolibompa baby och full ac, vi fick köpa filtar till oss vuxna och sonen satt relativt nöjd i blöja. För oss vände det när vi bytte stol, han valde tydligt vilken han ville ha (gallskrek i den jag ville ha, nöjd i nuvarande. Såklart dyrare). Minns första gången jag körde från stallet själv utan skärm och han var nöjd.

Vi skulle till Gotland när våran var 3 månader. Vi tog bilen till nynäs, men hade så mycket tid att vi kunde stanna och låta mig och lilla ta pendeln om det skulle bli skrik och panik i bilen.
Bara att vi hade en plan då vi kunde slippa gjorde det mycket lättare!

Har sovit ganska kasst i tältet pga otåliga och nervösa barn, men vi fick tillträde till parken redan igårkväll. Nu inväntar vi frukost innan vi går vidare i parken.

Bifogade filer

• 20230629_081631.webp
    20230629_081631.webp
    631,2 KB · Visningar: 80

Min minste är drygt 20 månader och avskyr emellanåt att åka bil. Så vi spelar mycket greta gris, pippi och Vanjas barnsånget. Så lite variation finns det ju numera

Min minste är drygt 20 månader och avskyr emellanåt att åka bil. Så vi spelar mycket greta gris, pippi och Vanjas barnsånget. Så lite variation finns det ju numera
Lite halvt knapplån, vi har skaffat en portabel högtalare som barnet har i bak och lyssnar på så kan vi lyssna på ”vuxenradio” fram. Det är mitt bästa life-hack när man ska köra långt själv 😂. Lättare med ett barn såklart och vårt barn har aldrig varit sådär jättekomplicerad att åka med, vad jag minns iaf😂🙄 man glömmer ju sånt.

Lite halvt knapplån, vi har skaffat en portabel högtalare som barnet har i bak och lyssnar på så kan vi lyssna på ”vuxenradio” fram. Det är mitt bästa life-hack när man ska köra långt själv 😂. Lättare med ett barn såklart och vårt barn har aldrig varit sådär jättekomplicerad att åka med, vad jag minns iaf😂🙄 man glömmer ju sånt.

Ja man glömmer lätt men mina två äldsta har aldrig varit komplicerade att åka iväg med. Sena tider, samsovning på soffa, nya människor osv har aldrig varit några problem. Sen kom nr 3 med bestämda åsikter och sen nr 4 med ännu bestämdare åsikter för hon skriker högt och ilsket om något stör hennes tittande på tv, mobil osv. Man kan lugnt säga att hon försöker styra oss med järnhand :rofl:

Funderar på om det är dags att klippa håret på Ärtan. Hon har extremt mycket hår, det får redan ner i ögonen (6 mån) och börjar bli en duktig hockeyfrilla bak! :D
Ska man bara klippa hockeyfrillan så det kan växa ut jämnt? Och kör tofs i luggen?

Funderar på om det är dags att klippa håret på Ärtan. Hon har extremt mycket hår, det får redan ner i ögonen (6 mån) och börjar bli en duktig hockeyfrilla bak! :D
Ska man bara klippa hockeyfrillan så det kan växa ut jämnt? Och kör tofs i luggen?
Carl klippte sig igår, tredje gången på 11 månader och tre veckor 😅 första gången var vid sex månader 🤪

Vi har en liten bilhatare här med ibland (8 mån) och vi kommer inte åka någonstans i bil med henne som är längre än 30-40 min. Jag tycker det är ren tortyr när de blir så ledsna (hon är ALDRIG så ledsen annars). Undviker även 30-40 min körningar själv men det är på det avståndet vi har farmor/mormor så ibland kommer det ju bli. Bor på landet så man blir lite låst men det får var så denna sommaren :p

Och angående strand.. ÄLSKAR att vara heldagar på stranden med vår stora pojke 4,5 år. Men med bebis, absolut nej. Både packningen som du nämner @Voeux är ju helt sinnessjuk och sen ska man försöka undvika solen samtidigt som det enda bebis kommer vilja göra är att krypa runt och äta sand. Gahahahahahah, nej.

Jaja, precis nattat supertrött bebis i selen och ska gå o lägga ner henne. Sen ska jag nog försöka sova lite själv med då hon vaknade 5 i morse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
760
· Visningar
43 399
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 981
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar