Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, känner igen mig så mycket i andras tyckanden. Min äldsta vaknar innan 05 varje dag och har typ alltid gjort. Oavsett när han lägger sig. Vi kan inte vara borta på kvällen. Våra nära vänner har äldre barn och för dem är det okej att vi är här hemma oftast så att vi kan lägga barnen i tid, men min familj pikar alltid om hur ”vi låter barnen styra vårt liv”.

För det första är jag så trött att jag ändå inte orkar vara iväg hela kvällen och för det andra mår barnet inte bra om han inte sover. Det är väl mitt ansvar som förälder att han har det bra?
Åh den där favoriten "låta barnen styra era liv", den har jag också fått höra varianter av. Eller typ "men så kan ni ju inte ha det", med andemeningen att vi ska ändra på något. Tro mig, det hade vi gjort om det hade varit möjligt utan att det gick ut över barnet eller bara blev ännu jobbigare för oss.

Känner lite hopp i att det blir lättare med större barn. Vi firade midsommar med vänner, vi är de enda med barn. 4åringen och 3åringen hade knappt tid att prata med oss på hela tiden (ca 13-20) de hade så himla kul med våra vänner. 1åringen röjde järnet så där hade vi lite mer att göra 😅 men vi hann att sitta och prata med varandra, och andra för första gången på evigheter typ? Så kan inte låta bli att längta till om ett par år när minsting är större också, även att han är det gulligaste som finns när han tultar runt och klappar händer åt sig själv i stolthet. Resten av helgen har dock mest varit trötta barn i värmen med utbrott och bråk.

Nu är 2 av 3 barn jätteförkylda och hostar hela nätterna, och jag hoppas det blir någon timma sömn åtminstone. Kommande 2 dagar har vi 2 begravningar att orka med.

Angående trådens tema så var det en del i vår omgivning som tryckte på om egen säng och eget rum osv när vi fick första barnet. 3 barn senare har vi precis börjat planera för att fixa ett barnrum i höst iaf, jag samsover med de 2 största och minstingen i spjälsäng halva natten, sen jämte pappan resten. Var stressad förr men har helt släppt det nu och vi kör vårt egna race.

Inatt sov 4 åringen första hela natten i egen säng. De senaste 14 åren har det alltid varit minst ett barn i vår säng. Känns lite konstigt.

Tre av dom andra barnen sover tillsammans, äldsta ( 14år) sov med dom till för ett år sen ungefär, först då flyttade hon till egen säng. 4åringen få välja själv och fram till nu har han somnat i egen säng och sen kommit till oss på natten men idag sov han alltså hela natten själv och var väldigt förvånad när han vaknade.

På tal om diskussionen om samsovning har mina barn alltid sovit i egen säng (eller ja, det första halvåret delade de säng med varandra). Nu har de dock börjat vilja komma in till oss under natten ibland vilket är så mysigt ❤️. I natt låg H intill mig och gastade NEJ JAG KÖRA DEN!!! i sömnen och det var härligt att få en liten inblick i hans drömvärld som uppenbarligen är ungefär likadan som hans vakenvärld 😅. Frågade honom i morse vad han drömt och det var precis som man kunnat ana att han ville köra en liten bil som S lekte med.

På tal om diskussionen om samsovning har mina barn alltid sovit i egen säng (eller ja, det första halvåret delade de säng med varandra). Nu har de dock börjat vilja komma in till oss under natten ibland vilket är så mysigt ❤️. I natt låg H intill mig och gastade NEJ JAG KÖRA DEN!!! i sömnen och det var härligt att få en liten inblick i hans drömvärld som uppenbarligen är ungefär likadan som hans vakenvärld 😅. Frågade honom i morse vad han drömt och det var precis som man kunnat ana att han ville köra en liten bil som S lekte med.
Åh vi hade också drömmar i natt, dottern satte sig upp och var ledsen och nånstans mittemellan sovande och vaken. Till slut kom det fram: ”Jag vill att Arvid ska sluta”. ”Vad vill du att han ska sluta med?” frågade vi fundersamt eftersom lillebror låg och sov lugnt en meter ifrån henne.

”Jag vill att Arvid ska sluta hälla vatten”

😅 så pappan lugnade henne och sa att han har slutat med det, du kan lägga dig här igen. Så somnade hon om 🥰

5,5-åringen kommer fortfarande in varje natt och samsover 🙋 Tänker att han slutar när han känner sig redo. Han behöver mycket trygghet och är det samsovning han behöver så får det vara så.
Samma här. Jag skulle gärna sova själv, men kan liksom inte tvinga honom sova i sin säng. Vi skulle må sämre av det bägge två. Ibland sover pappan i soffan och lyckas stoppa honom där så jag får sova lite ifred dock :).

Nattat en motvillig 2åring och en trött 5åring. Vi har haft en fin dag med bara några mindre konflikter, men det är intensivt att vara själv med barnen och det slog mig plötsligt hur ensam jag är. Vi har aldrig haft familjen nära men vi har ju ändå varit två föräldrar hela tiden, och barnens pappa har alltid dragit ett stort lass med dom.

Nu har jag ingen att luta mig mot när jag har barnen. Egentligen inte ens nu hos mina föräldrar. Min mamma är så så skruttig att hon inte orkar lyfta lättviktaren till dotter i och ur gungan eller sitta med på bryggan en längre stund. Min pappa var aldrig speciellt närvarande när jag var liten och även om han försöker nu så kan han liksom inte ens borsta barnens tänder, eller begriper för den delen inte att man inte knallar rakt in i sovrummet när jag nattar... 🙄 :cautious: Lite trött nu, och ledsen.

det kommer bli en tuff omställning tror jag, men det måste gå...
Jag skulle vilja skriva ett svar till det här, men det blir bara krystat. Men jag hör dig :heart

Nattar barn vilket är ett helvetiskt kaos som vanligt. 😵😵🤯🤯 Men om sambon skulle skärpa till sig och ta del av lasset på dagarna också så skulle det jufinnas ork kvar till kvällarna. Men nej, hans idé av att umgås med dottern är att sätta henne med plattan i soffan och sitta bredvid med telefonen. 😑 Han visar inget intresse av att leka med henne eller överhuvudtaget göra saker med henne, bara när jag blir arg och i princip tvingar honom. Sedan gnälls det över att hon inte vill krama honom utan bara mig och bara vill att jag gör allting med henne. Vilket också leder till att enda chansen för att få 5 min ifred någon gång, är att vara uppe på nätterna när alla andra sover. Nu är killarna hemma också och de är ju uppe lika länge som vi (11 och 15 år) och vill såklart umgås dem också. Skulle sambon steppa upp och agera förälder och partner och inte bara vilja ha det så jädra bekvämt jämt, då tror jag allt skulle gå betydligt bättre.

Senast ändrad:
Idag fick ettåringens farmor äntligen, äntligen passa henne en stund (farmor har varit pepp, dottern har vägrat) och det gick så bra! Vi höll oss inom ett avstånd där vi lätt kunde ropas dit, men det behövdes ju inte. Så maken och jag fick första ensamma halvtimmen tillsammans sedan förra sommaren, avnjöt den med bastu och bad ❤️ Så himla roligt om hon äntligen kan våga bygga en relation med farföräldrar och övrig släkt!

Sambon åkte till Frankrike tidigare idag och jag är själv med barnen igen.
Jag är så dålig på att hålla ställningarna 🙈 sambon har nästan alltid alla tre sovandes senast nio (alltid han som nattar) nu är 1 av 2 barn fortfarande vakna och huset ser ut som att vi skulle haft fest sen han åkte 😅 äldsta barnet sover borta så antar han sover iallafall och bebis fick precis lite mer välling och däckade

Väckt av dottern som vägrar sova i sin säng, vägrar åtminstone flytta sig så jag kan ligga i min egen säng, vägrar låta mig ha minsta cm av mitt eget täcke samtidigt som hon såklart är jättetrött. Kl 3 på natten :meh::arghh:
Så nu sitter jag i hennes rum och överväger om det ens är någon idé att försöka få någon mer sömn eller om jag ska gå ut med kameran och leta djur istället. Men det förutsätter ju att dottern sover och jag kan gå ut själv. Lär inte hända.

Dottern tyckte att 4.30 var en bra tid att gå upp och riva halva huset. Har en visdomstand som strular så i morse kändes det som om halva ansiktet skulle spricka, men det hindrade inte dottern från att klättra upp i sängen och leka ”torka munnen” dvs. slå en servett i mitt ansikte. Tog en promenad med henne vid 8 så fick hon somna om och jag passade på att gå förbi släktings stuga någon gata bort och städa ur huset efter att vi sov där några dagar över midsommar. Kom hem, ammat, vankat på grinig son, lagat lunch, lägger henne för nap igen vid 13 och kommer ut till ett kök som ser ut som ett bombnedslag. Tagit en fästing som satt i analöppningen på huden. Maken: ”Ligga?” 😅 Karlar alltså, jag är rätt flexibel men pleeeeeeez.. fråga mig inte när jag precis varit och grävt i hundens rumpa. Jag sa absolut, om du lyckas lägga ifrån dig sonen 🤷‍♀️:devil: Efter några försök har han gett upp och sonen sover nu på hans bröstkorg.

Småbarnsåren. Sexigaste tiden i livet. Själv kanske jag ska byta den här kräk-tröjan snart..

Jag vill hinna göra massa saker på semestern/FL - besöka min bror, åka till ungarnas kusiner, åka på fjällvandring med en kompis, vara ute på sommarstället med min mor, göra dagsutflykter. Utöver att vara hemma, ta dagen som den kommer med bad och promenader, hästpyssel, fixa saker som måste fixas (renovera fönster tex). Osv.

Ja ni hör ju själva. En omöjlig ekvation om jag faktiskt ska kunna vila med.
Besöka min bror har jag strukit. Supertrist, men kommer ändå träffa honom (med ungarna) när han kommer ner till vår mamma. Men sen...

Att bara åka och ta ett dopp är ju ett riktigt life-hack. Jag tycker ärligt talat dagar på stranden just nu är mest plågsamma. Det måste ju packas i oändlighet. Blöjor, våtservetter, handdukar, mellis, solskydd, UV-tält, UV-dräkt, badkläder till oss, vatten, filt, solhattar, amningsnapp/ersättning osv. för att det sen mest är sandigt, kladdigt, obekvämt att amma, svårt att hålla sonen nöjd, hitta skugga osv. Att bara åka och ta ett dopp då och då och sen hänga på mer bebisvänlig plats är ju grymt! Tror stranden kommer bli roligare nästa år när även sonen kan gå och kunna bada. Ännu bättre när de blir större. Men just nu? Nä, bökigt som tusan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
760
· Visningar
43 458
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 981
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 305
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar