Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Energilös morgon idag. Matning vid 22:30, hundkissning vid 00, ett barn till vår säng vid 00:30, andra barnet till vår säng 02:00, matning av båda 02:30, väckarklocka 05:00 med flytt av båda tbx till sin säng och bonusmatning för att somna om. Hann till jobbet till 06:05 och har med få avbrott stirrat tomt framför mig sedan dess.
Vad gör man för att ladda energi? Vad gör ni? Allt jag brukat göra som ger energi är borta, av tidsbrist.
Ni har ju två vilket gör att det känns förmätet att komma med verktyg för mig som som bara har en bebid men generellt i livet har jag och min sambo efter att ha varit in i några väggar (han) och generella rejäla dippar i mående (jag) pratat ihop oss om att vi över tid behöver hålla uppe de här tre aktiviteterna för att ha en chans att stå i balans: vi (och folk flest tror jag) behöver äta, sova och röra på oss på något sätt. Allt annat är valbart men det där är liksom inte det.Energilös morgon idag. Matning vid 22:30, hundkissning vid 00, ett barn till vår säng vid 00:30, andra barnet till vår säng 02:00, matning av båda 02:30, väckarklocka 05:00 med flytt av båda tbx till sin säng och bonusmatning för att somna om. Hann till jobbet till 06:05 och har med få avbrott stirrat tomt framför mig sedan dess.
Vad gör man för att ladda energi? Vad gör ni? Allt jag brukat göra som ger energi är borta, av tidsbrist.
Jag tänker som @Voeux att det kanske är dags att börja öva på att en är ensam med båda barnen så att en förälder kan vila eller utföra nåt som ger energi nån timme då och då. Jag tyckte det gjorde mycket att bara kunna komma iväg på en promenad eller ta en öl med en vän.Energilös morgon idag. Matning vid 22:30, hundkissning vid 00, ett barn till vår säng vid 00:30, andra barnet till vår säng 02:00, matning av båda 02:30, väckarklocka 05:00 med flytt av båda tbx till sin säng och bonusmatning för att somna om. Hann till jobbet till 06:05 och har med få avbrott stirrat tomt framför mig sedan dess.
Jag tänker som @Voeux att det kanske är dags att börja öva på att en är ensam med båda barnen så att en förälder kan vila eller utföra nåt som ger energi nån timme då och då. Jag tyckte det gjorde mycket att bara kunna komma iväg på en promenad eller ta en öl med en vän.
Att ha båda barnen en stund märker vi också ger en välbehövlig andningspaus för den som blir själv. Sen blir det ju inte nödvändigtvis, och strängt taget väldigt sällan, någon energiåterhämtning men man kan åtminstone vara mer effektiv när man betar av den släpande tvätten, disken, räkningarna, bokföringen, dammsugningen etc etc...Så är det här hemma också, man hinner inte med det som ger energi. Vi håller på att träna på att ha båda barnen själva just nu, för att kunna släppa iväg den andra föräldern. Maken har kunnat golfa lite och han känns genast piggare och gladare, och jag har kunnat träna lite och ta promenader ensam med hunden. Det är tufft, just nu när sonen är så liten samt att det är nytt för oss, att ha båda samtidigt. Dottern är ju dessutom en vilding. Men det är värt det. Sova, kan man ju också göra om det är vad som behövs. Jag vet inte hur ert liv ser ut och vad som skulle fungera för er, men det är så vi gjort i varje fall. Rivit av plåstret att börja vara ensamma med barnen för att ge varandra återhämtning. Men.. det förutsätter ju också att man från början har lite marginal att orka det. Vi har tur som får ganska bra nattsömn, två små till trots.
Ja, det är framför allt det där med sömnen. Jag märker att jag blir piggare när jag cyklar till jobbet oftare, men det blir lätt Moment 22 - är man redan trött så funkar det inte för mig att cykla flera mil. Sen känner jag väl att det inte räcker hela vägen att bara just precis orka, ha näsan över vattenytan, utan för att kunna vara en fungerande kollega, äkta hälft och förälder skulle jag behöva ha litet mental energi också s a s. Fungerande äkta hälft kan man ju iofs tänka bort, och kollega kommer jag snart inte att behöva vara på ett bra tag (FL) så det är väl främst att hitta nåt slags raketbränsle för att inte bara bli barnpassare...Ni har ju två vilket gör att det känns förmätet att komma med verktyg för mig som som bara har en bebid men generellt i livet har jag och min sambo efter att ha varit in i några väggar (han) och generella rejäla dippar i mående (jag) pratat ihop oss om att vi över tid behöver hålla uppe de här tre aktiviteterna för att ha en chans att stå i balans: vi (och folk flest tror jag) behöver äta, sova och röra på oss på något sätt. Allt annat är valbart men det där är liksom inte det.
I den här situationen med en sexmånaders tjej ser det ut så här för mig. Jag har ett vagnbarn så att röra på mig spikar jag. Sömnen är det sämre med. En bra natt vaknar mitt barn fyra gånger. Standard är snarare 7+ vilket ger mig en timmes sammanhållen sömn I stöten. Jag drar fler nätter eftersom min sambo både blir tröttare och jobbar nu. Ett par nätter per vecka går han iväg med ungen till ett annat rum i några timmar eftersom jag vaknar innan han gör det om hon gnyr. Att jag får några fler timmars sömn då jag vet att jag inte är första linjens svarande gör att jag tar mig upp över vattenytan. För mig som ammar är maten ett förbättringsområde. Jag mår bra, men har gått ner 7kg mot vad jag vägde innan jag var gravid så det är inte direkt hållbart i längden antar jag. Vi tar oblygt alla genvägar med halv- eller helfabrikat när det inte går ihop på annat sätt. Huvudsaken är att vi lyckas dra ihop något.
Det är tufft - min natt i natt var vidrig med många uppvak och en bebis som ålar omkring, sparkar, nyps, klöser och slåss nör hon ska försöka somna om - men returpolicyn på just bebisleveransen är ju under all kritik så man måste ju bara få det att funka på något vis.
Vi samsover, eg pga paltsbrist, men det gör ju att man slipper hämta barn på natten, de är alltid där. Valde att minska med nattmaten när de var runt 8-9 månader, det gjorde att det blev mindre nattuppvak. Cajsa sover hela nätter. Carl får en flaska, som vi håller på att fasa ut nu. Carl är dock stundtals jobbig på nätterna men blir bättre och bättre.Energilös morgon idag. Matning vid 22:30, hundkissning vid 00, ett barn till vår säng vid 00:30, andra barnet till vår säng 02:00, matning av båda 02:30, väckarklocka 05:00 med flytt av båda tbx till sin säng och bonusmatning för att somna om. Hann till jobbet till 06:05 och har med få avbrott stirrat tomt framför mig sedan dess.
Så var det när dottern var på fritids också. Jag har i stort sett alltid haft v29-32 och den sista eller de två sista veckorna har det varit sammanslagna det brukade bara vara några andra barn från deras fritids fler från det andra...Det är i stort sett tomt på förskolan när jag hämtar just nu, bara ett fåtal barn som går de här veckorna verkar det som. Ett litet sting av dåligt samvete men samtidigt vet jag att jag inte borde ha det, barnen verkar ha det jättekul på förskolan och det är lugnt och skönt. De kommer få 6 veckors sommarlov från mitten av juli och förmodligen är de lediga när många andra barn kommer tillbaka.
Här med. Vårt barn kommer vara ledig v.28-35 sen, och tror hon tycker det är lite mysigt med så få barn denna veckaDet är i stort sett tomt på förskolan när jag hämtar just nu, bara ett fåtal barn som går de här veckorna verkar det som. Ett litet sting av dåligt samvete men samtidigt vet jag att jag inte borde ha det, barnen verkar ha det jättekul på förskolan och det är lugnt och skönt. De kommer få 6 veckors sommarlov från mitten av juli och förmodligen är de lediga när många andra barn kommer tillbaka.