Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur lyckas ni Samsova med en sisådär 11 månader gammal bebis 🥵 heldag på Kolmården med barnen, jag är jätte trött och bebis är rabiat. Delar dubbelsäng med 7 åringen och honom men han kan inte varva ner. Insåg att brorsan var i samma säng så ligger och ropar hej Alfred till honom och kryper dit och klappar på honom 🤯 glömde resesängar hemma….. tack och lov är 7 åringen helt slut så han har inte vaknat…..än!

Bifogade filer

• 55994DAF-1FD9-4115-B145-2D38E95BBA1F.webp
    55994DAF-1FD9-4115-B145-2D38E95BBA1F.webp
    191 KB · Visningar: 54
Tog tre av barnen förut till exmannens hus så två av dem kunde cykla till skogen. Vi hittade både smultron och blåbär till alla barnens glädje eftersom det inte riktigt är dags för det än i denna skog. Barnen upptäckte även ett nytt blåbärsställe trots att jag gått i denna skog i snart 8 år :laugh:

Nu har jag lovat filmmys om lillasyster somnar i vettig tid. Mer aktiv i nuet är ett av mina sommarmål, oavsett om det är med barnen eller när jag är själv.

Ännu en mardrömskväll 😑
Även kallat nattning av omöjlig 4 åring.
Varenda kväll är det samma sak. Det skriks, springs runt, ska bli plötsligt törstig (fast hon nyss fått vatten), hungrig, ska ha ett gosedjur hon inte lekt med på månader eller någonting annat. Vad som helst utom att ligga still och SOVA. Alla hatar kvällarna just nu för att hela förbannade kvällen går åt till att natta dottern. 🤯🤯🤯🤯

Vi hade en period då läggningen var ett helvete. Vi började läsa en spännande saga för dem innan läggdags. Det blev en så mysig stund att allt bråk om annat försvann. Tror det kan ha hjälpt att vi läste tillsammans och om man höll på med annat missade man sagan gemenskapen. Det krävdes dock att både jag och min man engagerade oss i läggningen under några månader. Nu har ni säkert provat allt men ville dela med mig vad som funkade för oss. Skapa en lugn mysig ritual att se fram emot.

Vi hade en period då läggningen var ett helvete. Vi började läsa en spännande saga för dem innan läggdags. Det blev en så mysig stund att allt bråk om annat försvann. Tror det kan ha hjälpt att vi läste tillsammans och om man höll på med annat missade man sagan gemenskapen. Det krävdes dock att både jag och min man engagerade oss i läggningen under några månader. Nu har ni säkert provat allt men ville dela med mig vad som funkade för oss. Skapa en lugn mysig ritual att se fram emot.
Vad läste ni för bok?

Ännu en mardrömskväll 😑
Varenda kväll är det samma sak. Det skriks, springs runt, ska bli plötsligt törstig (fast hon nyss fått vatten), hungrig, ska ha ett gosedjur hon inte lekt med på månader eller någonting annat. Vad som helst utom att ligga still och SOVA. Alla hatar kvällarna just nu för att hela förbannade kvällen går åt till att natta dottern. 🤯🤯🤯🤯

Lite samma här med 4-åringen. Vi har inte fått till mörkläggningen i rummet helt hundra än så när det började bli ljusa kvällar var det inga roliga nattningar. Men nu går det åtminstone något bättre. Vi läser saga, sen låter jag honom springa och dricka vatten och pinka max en gång, sen brukar jag muta med "om vi ska orka göra det där roliga imorgon så måste vi sova nu så vi orkar". Sen brukar han ligga och "läsa" lite själv och babbla en halvtimme innan han kommer till ro och somnar. Så brukar sluta med att jag somnar och vaknar efter nån timme och då sover han jämte🤣 så hela kvällen är typ körd då.
Innan skulle han bara springa ner och göra massa olika grejer men mutorna har funkat, även om det inte är något jag är stolt över.

Han har även 2 småsyskon som tack och lov går snabbare att natta, annars hade jag inte överlevt 🥵

Lämnade på förskolan 7:25, åkte hem för att jobba. Startade datorn, kollade mejlen och skulle precis göra frukost när det ringde från förskolan vid 8:05. Dottern dålig i magen och klagade på ont i magen… Bara att slå igen datorn och åka tillbaka till förskolan.

Kan ni snälla hålla tummarna att det inte blir lika långdraget som sist… 🙈😬

Vi läser saga vid läggdags, dock olika varje gång 🤔 Kanske skulle hitta en som sträcker sig över fler dagar.

Lite samma här med 4-åringen. Vi har inte fått till mörkläggningen i rummet helt hundra än så när det började bli ljusa kvällar var det inga roliga nattningar. Men nu går det åtminstone något bättre. Vi läser saga, sen låter jag honom springa och dricka vatten och pinka max en gång, sen brukar jag muta med "om vi ska orka göra det där roliga imorgon så måste vi sova nu så vi orkar". Sen brukar han ligga och "läsa" lite själv och babbla en halvtimme innan han kommer till ro och somnar. Så brukar sluta med att jag somnar och vaknar efter nån timme och då sover han jämte🤣 så hela kvällen är typ körd då.
Innan skulle han bara springa ner och göra massa olika grejer men mutorna har funkat, även om det inte är något jag är stolt över.

Han har även 2 småsyskon som tack och lov går snabbare att natta, annars hade jag inte överlevt 🥵
Köpte mörkläggningsgardiner som funkar ganska bra alla fall. Det blir inte helt mörkt men klart mycket bättre. Försöker säga så, att hon behöver sova för att få energi till nästa dag. Funkar sådär dock.

Ännu en mardrömskväll 😑
En tanke som slår mig är att ni kanske har hamnat i en ond cirkel, där nattningarna krånglar, ni blir stressade/frustrerade över att det är så krångligt och tar sån tid, barnet krånglar ännu mer för att hen känner av er sinnesstämning, ni blir ännu mer frustrerade etc. Jag vet såklart inte om det är så, men jag kom bara att tänka på det när jag läste ditt inlägg. Känner själv av med mina barn att nattningarna blir mycket krångligare om jag på minsta lilla vis uppvisar något beteende som antyder att jag inte har all tid i världen att natta dem.

Jobbigt är det hur som helst, hoppas det bara är en fas för er ❤️

En tanke som slår mig är att ni kanske har hamnat i en ond cirkel, där nattningarna krånglar, ni blir stressade/frustrerade över att det är så krångligt och tar sån tid, barnet krånglar ännu mer för att hen känner av er sinnesstämning, ni blir ännu mer frustrerade etc. Jag vet såklart inte om det är så, men jag kom bara att tänka på det när jag läste ditt inlägg. Känner själv av med mina barn att nattningarna blir mycket krångligare om jag på minsta lilla vis uppvisar något beteende som antyder att jag inte har all tid i världen att natta dem.

Jobbigt är det hur som helst, hoppas det bara är en fas för er ❤️
Så är det garanterat. Men vet inte hur vi ska lyckas bryta det 😔 Idag lär vi inte lyckas alla fall, det har varit utbrott efter utbrott efter utbrott hela dagen. För precis allt.

Jag och barnen har varit hos mina föräldrar sen i söndags, även min lillasyster var där och det har varit så roligt! Min sambo har varit hemma och jobbat så det kändes skönt att komma iväg och få lite hjälp dagtid. Både mina föräldrar och min syster har tagit barnen massor och jag känner att fyra vuxna på två barn är rätt perfekt! Jag och min syster tog också en kajaktur på Vänern vilket gav mig väldigt mycket energi.
Nu är vi hemkomna igen och imorgon går min sambo på semester.

Ännu en mardrömskväll 😑
Jag är kanske hård, men jag kör mycket på saker man kan förhandla med och saker man inte kan förhandla med. Sitta med vid matbordet (oavsett matintag) och inte stök vid läggdags är saker man inte kan förhandla. Inte heller gå upp innan klockan 6 eller ha cykelhjälm eller sitta fast i bilen. Allt annat är förhandlingsbart.

Jag är kanske hård, men jag kör mycket på saker man kan förhandla med och saker man inte kan förhandla med. Sitta med vid matbordet (oavsett matintag) och inte stök vid läggdags är saker man inte kan förhandla. Inte heller gå upp innan klockan 6 eller ha cykelhjälm eller sitta fast i bilen. Allt annat är förhandlingsbart.

Men hur gör du då, för att få till att tex stök vid läggdags "inte förhandlingsbart"? Mvh en annan som har ett barn som i väldigt tydliga/avgränsade perioder, blir väldigt svårnattad (men sen blåser det över lika snabbt som det kom). Eller, en del av stöket kan vi få bort (typ kissa, prata, slåss, rymma från sängen dvs mer "medvetet" stök) men kvar är ändå ett barn med en kropp som absolut inte kan ligga stilla och jag vet inte hur jag ska få hennes kropp som besatt att sluta böka/röra sig på alla möjliga sätt... Vilket fördröjer sömnen säkert någon timma då kroppen inte kan somna när den är igång 😅 Men jag/vi är väl dåliga överlag på att få saker att bli icke förhandlingsbara för vår dotter, även att sitta still när man äter har vi försökt få på den listan i hela hennes liv men.det.går.inte. Men förskolan lyckas inte heller, så vet inte om det är vårt fel rakt igenom eller om vi ställer för höga krav på stillasittande utifrån förmåga 🤷

Men jag, till skillnad från min man, har också accepterat läget med åren och har nu lärt mig med tiden att This to shall pass. Så @Mirre, om det är likadant med ditt barn att det väldigt tydligt blir såhär i perioder, så skulle jag försöka härda ut och göra det bästa av situationen. Jag brukar t.ex. låta lillan vara uppe lite längre och gör myskväll typ tar promenad eller ser film, "förhandlar" med henne om att om hon ska vara uppe längre får hon leka själv (påverkar inte mig så mycket då att hon är vaken). Obs, detta bestämmer jag såklart innan vi börjar natta el ens pratat om sömn så det inte blir positivt förstärkt att stöka. Och om jag tänker at hon faktiskt behöver sova och somna i hyfsad tid så brukar jag stoppa in en intressant podd/ljudbok i lurarna och ligga bredvid och så känns det som att jag iaf får ut nåt trevligt av stunden även om den tar lååååååång tid. Sen nattar vi varannan kväll och då vet man att man har sin lugna egentid på kvällen iaf varannan kväll, och snart har man den tillsammans igen när perioden har gått över. Så brukar jag tänka 😊

Senast ändrad:

Obs, vill också säga att jag inte tycker du låter hård, jag tänker att barn behöver tydliga gränser och det är schysst som förälder att sätta såna. Bestämt, men vänligt 😊 Det tror jag stenhårt på i föräldraskap. Säg vad du menar och mena vad du säger.

Så mycket funderingar och tankar en liten 3,5-åring har. Fantastiskt. Man märker allt mer att tänkandet blir allt mer "vuxet". Hur dottern gör kopplingar mellan saker och förstår saker mellan raderna. Har humor och kan mentalisera; luras, skoja, busa, räkna ut saker. Så inkännande och omtänksam och duktig. Sätter ord på varenda känsla när de upplevs: "AHHH! *stampandes i golvet* Jag är SÅ ARG mamma!" eller "*snyftandes med tårarna rinnande* Jag blir ledsen...." eller "Jag är så förvånad!!! 😮" (Psykologmamman mycket nöjd 😁 men man fattar också att gud så adaptivt det är att sätta ord på sina känslor, särskilt framför andra - för när hon gör det, även fast jag SER hennes känsla, så kan jag också bemöta henne bättre för när hon säger sin känsla reglerar hon liksom ner min egen på nåt sätt som man komma som en reaktion på hennes annars om jag tex är lite stressad eller frustrerad).

Fantastisk rolig ålder! När liksom vänder det, och man känner att Nä, nu var det roligare förr? Tonåren? 🙈 Hittills stämmer det som många säger, det blir bara roligare och roligare...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 372
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 981
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar