Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh! Gud vilken bra tråd, jag hakar på. Recept med bilder är verkligen så mycket bättre än recept utan bilder, man blir mycket mer inspirerad och får bättre uppfattningen om hur maten är.
Jag kom på att jag tog ett kort på Chachoukan vi lagade i veckan. Vi hade Linas veggo-matkasse för att få mer veggo-inspiration och denna maträtt tyckte både jag och sambon var en stor hit, en keeper.
Chakcouka med saffran, ägg och pitabröd - 4 port
1 gul lök
2 röda paprikor
1 gul paprika
3 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1 tsk spiskummin
1/2 tsk paprikapulver
1 pkt saffran
1 konservburk plommontomater
1 dl vatten
1 tsk salt
1 tsk sambal oelek
1 msk honung
4 ägg
1 pkt pitabröd
Skär gul lök, paprika och i tunna skivor. Fräs löken i olivoljan i en ugnssäker stekpanna eller gryta, tillsätt pressad vitlök och paprika. Fräs på låg värme i ca 15 min. Ha i kryddorna + sambal, fräs lite till, tillsätt sedan plommontomaterna, vattnet och honungen. Låt pannan puttra i ca 10 minuter, gör sedan 4 gropar på ytan och knäck ner ett ägg i vardera gropp.
Ugnsbaka i 200 grader varm ugn i 4-10 min (beroende på hur väl gräddade ägg man vill ha). Servera med varmt pitabröd och en sallad (vi gjorde en på grön paprika + gurka med citron, salt och peppar - passade jättebra).
Skulle gärna också haft vegetariska dagar, förr var jag väldigt mycket för kött, men det har ändrats en del av olika anledningar, vet dock inte om min sambo diggar idén Kommer följa tråden i alla fall, kul initiativ!
Lagar mestadels vegetariskt, men tillhör kategorin "mat som smakar bättre än den ser ut" så några inspirerande bilder vet jag inte om jag kan bidra med
Gjorde precis ett hopkok för att inviga min nya crock pot. Blev asgött! Går säkert att göra i vanlig kastrull också men man får hitta på egen koktid tänker jag!
Vad är en crock pot?
En.. eh... ja... vad kan det heta på svenska? Slow cooker.. Långsamkokare enligt wiki! En elgryta typ. Går att köra utan att man behöver "passa" den osv. Har bara använt den en gång så inte vågat testa, men man ska kunna köra den utan att vara hemma.
Är det bara min man som snällt äter allt jag ställer fram utan ett minsta pip?
Är det bara min man som snällt äter allt jag ställer fram utan ett minsta pip?