Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

20210103_123215.jpg
 
IMG_20210104_181651.jpg

Kimchi jjigae, fast utan sidfläsk som receptet sa. Barnen gillade! Fast han som i normalfallet älskar allt med tofu i klagade över att jag inte stekt den separat först, nu var den visst för mjuk...

Nu har jag sjuka mängder misopasta över, för mataffären hade bara ett stort paket. Hjälp, vad lagar jag på den så den går åt?
 
Visa bifogad fil 62749
Kimchi jjigae, fast utan sidfläsk som receptet sa. Barnen gillade! Fast han som i normalfallet älskar allt med tofu i klagade över att jag inte stekt den separat först, nu var den visst för mjuk...

Nu har jag sjuka mängder misopasta över, för mataffären hade bara ett stort paket. Hjälp, vad lagar jag på den så den går åt?
Du kan använda den som smaksättare i alla möjliga såser och grytor. Det ger umamismak så ger ett bra djup i smaken. Du kan tillexempel byta ut en del buljong mot miso, eller bara tillsätta det utöver.
Jag använder det mycket som smakförhöjare i vegetarisk matlagning, särskilt i rätter som ”egentligen” ska vara med kött. Plus att pastan håller i en evighet i kylen, enligt min erfarenhet.
 
Du kan använda den som smaksättare i alla möjliga såser och grytor. Det ger umamismak så ger ett bra djup i smaken. Du kan tillexempel byta ut en del buljong mot miso, eller bara tillsätta det utöver.
Jag använder det mycket som smakförhöjare i vegetarisk matlagning, särskilt i rätter som ”egentligen” ska vara med kött. Plus att pastan håller i en evighet i kylen, enligt min erfarenhet.
Tack! Lång hållbarhet låter utmärkt. Umamismaken var rätt maffig när jag smakade lite på den, så det här blir intressant att testa!
 
Har ni några tips på recept med mycket fiber (aka grönsaker) som inte tar mer än max 30 minuter totalt? Brukar äta mycket rotfruktsgrytor, sallad etc, så min mage är van vid massor med fibrer, fungerar inte riktigt med pasta med lite spenat på eller en bönsås till potatisen. Samtidigt är jag inne i en period där jag inte har 2-3 timmar till att stå och skala och koka och så. Känner mig lite handfallen, min hjärna hamnar på typ färdig pyttipanna och wok och sen stannar den där.
 
Har ni några tips på recept med mycket fiber (aka grönsaker) som inte tar mer än max 30 minuter totalt? Brukar äta mycket rotfruktsgrytor, sallad etc, så min mage är van vid massor med fibrer, fungerar inte riktigt med pasta med lite spenat på eller en bönsås till potatisen. Samtidigt är jag inne i en period där jag inte har 2-3 timmar till att stå och skala och koka och så. Känner mig lite handfallen, min hjärna hamnar på typ färdig pyttipanna och wok och sen stannar den där.
Salad-in-a-jar!
 
Har ni några tips på recept med mycket fiber (aka grönsaker) som inte tar mer än max 30 minuter totalt? Brukar äta mycket rotfruktsgrytor, sallad etc, så min mage är van vid massor med fibrer, fungerar inte riktigt med pasta med lite spenat på eller en bönsås till potatisen. Samtidigt är jag inne i en period där jag inte har 2-3 timmar till att stå och skala och koka och så. Känner mig lite handfallen, min hjärna hamnar på typ färdig pyttipanna och wok och sen stannar den där.
Det här är en storfavorit hemma hos oss och vi gör den ofta på vardagar just för att den går rätt snabbt, byt ut gräddfilen till veganskt alternativ bara:

https://www.coop.se/recept/tacoplat-med-sotpotatis-bonor-och-cashewnotter
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 195
Senast: gullviva
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 089
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp