Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick sms när det var dags för dos 2, gick in och hittade en bra tid. Kunde välja mellan fem eller sex olika ställen och tog Zinken eftersom den låg bäst till. Fick sms idag att det är dags imorgon och att jag inte skulle komma mer än fem, tio minuter innan. Gissar att folk kommer dig och köar i två timmar för att inte riskera att missa sin tid :rofl:

Har bunkrat upp mat (som inte behöver lagas) och annat nödvändigt så nu kan jag bli dålig i lugn och ro.

Hittade i aftonbladet.
Menas det verkligen att man kan resa efter bara 7 dagar?
Efter FÖRSTA sprutan? Varför är det då sånt tjat att man får vänta 3 veckor innan man "kramar barnbarnen"

Så får man covidbeviset:
– Genom att vaccinera sig. Inom sju dagar efter att man vaccinerat sig rapporteras vaccinationen in till Nationella vaccinationsregistret.
– Den 1 juli kan man logga in med sin e-legitimation på www.covidbevis.se
– Man kan sedan hämta ut, skriva ut eller spara sitt vaccinationsbevis.
– Därefter är det redo att användas. Om man ska resa ska man undersöka vilka regler som gäller för det resmål man ska till.
– Om du inte kan använda din e-legitimation kommer en blankett att finnas från den 1 juli på www.ehalsomyndigheten.se
Beviset går att få efter första dosen vaccin, men sedan kan det skilja sig från land till land hur det fungerar med inresa. Om det krävs en eller två doser.

* Jenny *

Hittade i aftonbladet.
Menas det verkligen att man kan resa efter bara 7 dagar?
Efter FÖRSTA sprutan? Varför är det då sånt tjat att man får vänta 3 veckor innan man "kramar barnbarnen"

Så får man covidbeviset:
– Genom att vaccinera sig. Inom sju dagar efter att man vaccinerat sig rapporteras vaccinationen in till Nationella vaccinationsregistret.
– Den 1 juli kan man logga in med sin e-legitimation på www.covidbevis.se
– Man kan sedan hämta ut, skriva ut eller spara sitt vaccinationsbevis.
– Därefter är det redo att användas. Om man ska resa ska man undersöka vilka regler som gäller för det resmål man ska till.
– Om du inte kan använda din e-legitimation kommer en blankett att finnas från den 1 juli på www.ehalsomyndigheten.se
Beviset går att få efter första dosen vaccin, men sedan kan det skilja sig från land till land hur det fungerar med inresa. Om det krävs en eller två doser.

* Jenny *
Nej, det jag läser är att "passet" visar när du fått dina sprutor. Om du sen väljer att använda passet vid resa så är det landet du reser in i som avgör villkoren, eller allt annat det kan tänkas du kan komma att använda passet till.

Nej, det jag läser är att "passet" visar när du fått dina sprutor. Om du sen väljer att använda passet vid resa så är det landet du reser in i som avgör villkoren, eller allt annat det kan tänkas du kan komma att använda passet till.
Du har nog rätt, men jag tycker att det var "luddigt" skrivet...

* Jenny *

Du har nog rätt, men jag tycker att det var "luddigt" skrivet...

* Jenny *
Och jag upplever det som solklart. Det beskriver när och hur du får ditt vaccinpass och inget om användningen. Vad jag vet har vi i Sverige inte beslutat något kring det så där finns det ingen information.

Det är en faslig tur att jag har en extremt lugn vecka jobbmässigt den här veckan, för en biverkning jag definitivt fått är trötthet. Trots ca 8-9 timmars oavbruten sömn varje natt (vilket alltså är den mängd jag är van vid) är jag jättetrött i princip från den stund jag slår upp ögonen på morgonen. Värst brukar det bli runt 14-tiden då jag anfalls av en helt orimlig trötthet som det bara inte går att argumentera emot, utan det har blivit en eftermiddagslur varje dag sedan i lördags. :sleep: Nåja, det är ju som sagt bra timing sett till jobbet i alla fall!

Samma som jag hade när jag hade covid. Var jättetrött hela tiden i fem veckor ungefär. Så fort jag la mig ner så somnade jag. Hoppas det släpper snart för dig iallafall.

Jag har också fått tid för första dosen nu. Jag känner mig faktiskt nervös. Jag är normalt inte rädd för vare sig sprutor eller ev. biverkningar egentligen, men det här har ju blivit en sådan himla grej på något sätt och det finns ju ingen att direkt samtala med heller eftersom det går enligt löpande band och utanför vanlig vårdmiljö. Jag kan känna av pollen (är det att ha allergi?) men är väl annars frisk såvitt jag vet, men tar en del läkemedel. Spelar det någon roll, liksom?

Nåja, klarar jag bara av att gå dit utan att bli liggande i en panikattack, är jag väl nöjd …
På min hälsodeklaration fick jag svara på om jag hade allergier som var så svåra att de hade orsakat sjukhusvård, så det ska nog mer till än att "bara" ha måttlig pollenallergi, tänker jag.

På min hälsodeklaration fick jag svara på om jag hade allergier som var så svåra att de hade orsakat sjukhusvård, så det ska nog mer till än att "bara" ha måttlig pollenallergi, tänker jag.
Ja jag har ju fått åka in och få adrenalin så det är sånt de tänker på
Dock är det födoämnesallergi och den ska inte påverkas av sprutan

Bifogade filer

• 20210616_190157.webp
    20210616_190157.webp
    108,9 KB · Visningar: 26

Ja, det är väl typ så jag har uppfattat det - egentligen. Jag var nog ärligt talat bara inte riktigt beredd på min reaktion. Jag har aldrig tänkt något annat än att det är klart att jag ska vaccinera mig (ASAP), men nu när det plötsligt blev verkligt blev det mest kaos i hjärnan. Jag är nog mest nervös för själva situationen där och då, än vad som ev. skulle kunna komma att hända efteråt. Men det känns skönt att veta att jag nog inte ligger i någon riskzon från vårdens håll betraktat, i alla fall. :) Det hade känts snopet att behöva vända i dörren, så att säga …

Ja, det är väl typ så jag har uppfattat det - egentligen. Jag var nog ärligt talat bara inte riktigt beredd på min reaktion. Jag har aldrig tänkt något annat än att det är klart att jag ska vaccinera mig (ASAP), men nu när det plötsligt blev verkligt blev det mest kaos i hjärnan. Jag är nog mest nervös för själva situationen där och då, än vad som ev. skulle kunna komma att hända efteråt. Men det känns skönt att veta att jag nog inte ligger i någon riskzon från vårdens håll betraktat, i alla fall. :) Det hade känts snopet att behöva vända i dörren, så att säga …
Jag tror att nästan alla tänker några "extra varv" kring den här sprutan. I vanliga fall brukar man ju i princip inte veta något om vaccinationer som man får. Inte brukar tidningarna skriva spaltmeter om årets influensavaccin, till exempel.

Jag tror att nästan alla tänker några "extra varv" kring den här sprutan. I vanliga fall brukar man ju i princip inte veta något om vaccinationer som man får. Inte brukar tidningarna skriva spaltmeter om årets influensavaccin, till exempel.

Nej, så är det ju. Helt klart är det detta som gör mig lite stressad; att det är en sådan grej och uppståndelse runt det hela. En spruta hit eller dit känns inte som någon stor grej - egentligen. (I rådande situation snarare något att vara extra tacksam över, om något.) Tyvärr får jag inse att min hjärna inte alltid är helt logisk …

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.