Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det rådet ges ju annars också, jag får exempelvis ofta blåmärken efter blodprover/droppinfusioner etc. och för att minska det så kan man trycka ett tag efter.
Trycka direkt efter är ju en sak 🙃 men jag har fått intrycket av att man fortsätter att pilla på det när man kommer hem. Bara för att konstatera att det gör ont 😆

En dum fråga kanske men varför detta behov att trycka på det? 🤔

Det känns ju så gott som alltid där man haft en nål i kroppen. Oavsett om det är för blodprov, vaccin eller en IV. Coronavaccinen lär ju knappast agera annorlunda liksom. 😉
Jag fick då en betydligt mer öm arm av det här vaccinet än andra vaccin jag fått.

Jag fick då en betydligt mer öm arm av det här vaccinet än andra vaccin jag fått.
Det kan jag säkert tänka mig men det jag undrade var om folk sitter och pillar på sina vaccinationer och tror att den smärtan man fått av att fått en nål i armen = biverkning vilket det ju knappast är 🙂

Själv hade jag någon timma dagen efter då det gjorde "frozen shoulder ont" att lyfta armen 😱 Men det tror jag mer var jag själv som efter 1 år och 8 månader på hemmakontoret var alltför otränad för att lyfta min kamerautrustning 🤣🤣🤣🙈

Det kan jag säkert tänka mig men det jag undrade var om folk sitter och pillar på sina vaccinationer och tror att den smärtan man fått av att fått en nål i armen = biverkning vilket det ju knappast är 🙂

Själv hade jag någon timma dagen efter då det gjorde "frozen shoulder ont" att lyfta armen 😱 Men det tror jag mer var jag själv som efter 1 år och 8 månader på hemmakontoret var alltför otränad för att lyfta min kamerautrustning 🤣🤣🤣🙈
Jag pillar inte, men eftersom jag sover på sidan, så blir det lite sämre sömn

Jag tror inte någon här är så dum faktiskt, snarare att man märker när man kommer åt att det ömmar.

Fick första sprutan AZ i fredags. Får nr två i slutet av juni. Jag är född - 56 så jag lär väl få AZ även i juni om inte rekommendationerna ändras.

Reagerade på vaccinationen med att ett dygn efter sticket drabbas av en fruktansvärd trötthet. Typ, jag orkar inte öppna ögonen ens. Frös men hade ingen feber. Tröttheten satt i ca ett dygn sen var jag fit for fight igen.
Fick spruta nr två i går eftermiddag. Känner inte av några biverkningar ännu. Det tog ju ett dygn förra gången innan jag däckade så jag ser tiden an. Har planerat för en stilla och lugn helg. Nästan alla dagens måsten är redan avbockade, ska bara mata pållarna några gånger kommande dygn.

Fast efter covid-vaccinet hade jag ont när jag tryckte kring injektionsstället. På ett sätt jag aldrig fått av blodprov (det känner jag övht inget av efteråt hur jag än trycker). Så det beror definitivt inte på nål i armen utan är en reaktion på vaccinet som sprutats in. Med andra vaccin har det varit olika, en del känner jag inte av alls och en del ont kring injektionsstället.

En dum fråga kanske men varför detta behov att trycka på det? 🤔

Det känns ju så gott som alltid där man haft en nål i kroppen. Oavsett om det är för blodprov, vaccin eller en IV. Coronavaccinen lär ju knappast agera annorlunda liksom. 😉
Nej det ska verkligen inte kännas att man har haft en nål i kroppen. Då har kroppen reagerat mot ämnet alternativt mot ämnet i pvk;n eller av något annat men just av att ha haft en nål i kroppen är det inte normalt att reagera.

Att man har ont efter en vaccination är en reaktion på vaccinet. Inte på nålen.

Fick första sprutan igår (moderna) och det var helt okomplicerat och
samtidigt väldigt känslomässigt. En del av mig typ segerjublar över hur risken att bli sjuk igen snart är mycket mindre och en annan del skiter knäck över att jag kanske jinxat den relativa hälsa jag fått senaste veckorna efter att ha landat i bra medicinering av de besvär jag fått av lång covid.

Ont i kroppen, feber, frossa, huvudvärk, armen som fick sprutan är galet öm o känns som den väger bly (något jag vet helt utan att peta eftersom den helst inte vill röra sig alls och vikten av täcket gör ont), och de pulsproblem jag fått av covid är värre än vanligt (men det blev de iofs när jag fick bältros för några veckor sedan också, så jag tror inte det är specifikt för vaccinet). Uppenbarligen sover jag sådär också. :cautious:

Den cyniska delen av mig räknar med att vara off i en månad-sex veckor, för så verkar det bli för de långcovidare som får mer besvär av vaccinet (anekdotiskt). Men jag skulle föredra att vara på det ”nya normala” imorgon eller i övermorgon. :arghh: 🤞🏻

Så tacksam att rekommendationerna för oss ändrats, så de ser vaccinet som ok för de flesta!

Så, nu har jag fått dos nummer två av pfizer. Kände knappt själva sticket sist, så döm av min förvåning när det gjorde ont nu. :D Känner mig rejält hängig, så får så hur detta utvecklas. Hoppas på antikroppar iaf, skönt att veta att jag kommer få möjlighet att testa om fyra veckor.

Blev förvånad av hur lite folk det var! Förra gången var det massor där, och en rejäl kö. De flesta av dem borde ju också fått dos två nu... går väl förvisso att boka om till dagar som passar en själv bättre, men trodde inte att så många skulle falla bort.

Fick första sprutan igår (moderna) och det var helt okomplicerat och
samtidigt väldigt känslomässigt. En del av mig typ segerjublar över hur risken att bli sjuk igen snart är mycket mindre och en annan del skiter knäck över att jag kanske jinxat den relativa hälsa jag fått senaste veckorna efter att ha landat i bra medicinering av de besvär jag fått av lång covid.

Ont i kroppen, feber, frossa, huvudvärk, armen som fick sprutan är galet öm o känns som den väger bly (något jag vet helt utan att peta eftersom den helst inte vill röra sig alls och vikten av täcket gör ont), och de pulsproblem jag fått av covid är värre än vanligt (men det blev de iofs när jag fick bältros för några veckor sedan också, så jag tror inte det är specifikt för vaccinet). Uppenbarligen sover jag sådär också. :cautious:

Den cyniska delen av mig räknar med att vara off i en månad-sex veckor, för så verkar det bli för de långcovidare som får mer besvär av vaccinet (anekdotiskt). Men jag skulle föredra att vara på det ”nya normala” imorgon eller i övermorgon. :arghh: 🤞🏻

Så tacksam att rekommendationerna för oss ändrats, så de ser vaccinet som ok för de flesta!
Usch, bältros är inte roligt alls! Hade det 2019 och hade tur att det kvävdes in sin linda med antiviral medicin, så det blev liksom inte så utbrett. Jag står på medicin som sänker immunförsvaret och det är vanligt att få opportunistiska infektioner som bältros då. Finns det något "samband" medicinskt sett för att bältrosen uppstod, eller är det åldersmässigt mer vanligt? Eller kan långtidscoviden ha något med det att göra...?

Usch, bältros är inte roligt alls! Hade det 2019 och hade tur att det kvävdes in sin linda med antiviral medicin, så det blev liksom inte så utbrett. Jag står på medicin som sänker immunförsvaret och det är vanligt att få opportunistiska infektioner som bältros då. Finns det något "samband" medicinskt sett för att bältrosen uppstod, eller är det åldersmässigt mer vanligt? Eller kan långtidscoviden ha något med det att göra...?
Nej, verkligen inte kul! Det finns teorier om att lång covid (eller en undergrupp) kan vara autoimmunt. Vet inte om det kan påverka.

Det verkar anekdotiskt mycket vanligt med reaktivering av latenta virus och jag vet fler som fått bältros och körtelfeber. Jag är inte i en åldersgrupp som ökar risken för bältros så jag tror att det finns ett samband och även min läkare nämnde att reaktivering verkar vara ett inte alltför ovanligt problem fast vi ännu inte vet mekanismerna för det.

som tur var fick jag också antivirala relativt tidigt, fast det är oklart om lång covid gör det indicerat, så det höll sig hyfsat lokalt vilket jag är glad för eftersom det gjorde covidbesvären värre.

Fick första (Pfizer) i onsdags. Har varit extremt trött fram tills dess, men har faktiskt känt mig lite klarare i huvudet EFTER sprutan. Fick lite ont i armen och ett blåmärke vid sprutstället (det fick maken också), men annars har jag inte känt något speciellt. Ömheten i armen är helt borta nu, 4 dagar senare. Ska ta andra i augusti sen, precis efter semestern. Nu ska jag vänta någon vecka och sedan är det TBE-vaccinets tur. Dags att fylla på det i år.

Jag fick äntligen min första spruta (Pfizer) i måndags! Var så glad och uppspelt att jag var helt skakis, och jag tror att sköterskan tolkade det som nervositet för hon var väldigt varsam och uppmuntrande. :D

Var lite öm i överarmen i ett par dagar, och extra trött och frusen ett par dagar till, men nu mår jag precis som vanligt. Känns så skönt att resan mot slutet på min isolering äntligen är påbörjad! Jag kommer att leva lika försiktigt som jag har gjort tills jag är helt fullvaccinerad, men jag kanske snart kan släppa rädslan jag har känt när folk har varit för närgångna i mataffären. En lättnad som måste firas med en klassisk bukebanan. :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar