Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska vaccinera mig i ett Folkets hus en timme bort där jag aldrig vart förr, så har ingen aning hur det ser ut. Det är en liten ort men jag åker gärna dit istället för att vänta längre.
Jag har varit på ett Folkets hus på mindre ort. Tre bås av vikväggar i wellpapp, så insynsskyddat men bara stol.
Dock tror jag de har någon förberedelse för att ta hand om folk som ev. blir dåliga? Och rimligtvis bör de ha disponerat några rum bakom också, utöver det jag såg. Mycket hjälpsam personal och en känsla att de löser det som behövs i en ovan miljö, så jag tror de ordnar någon lösning bara du säger till.

Jag ska vaccinera mig i ett Folkets hus en timme bort där jag aldrig vart förr, så har ingen aning hur det ser ut. Det är en liten ort men jag åker gärna dit istället för att vänta längre.

Ja jag har skrivit mkt om det i en tråd om nålfobi nyligen. Tor det grunden handlar om en barnsköterska som höll fast och tvingade mig, sen dess har det varit ett helvete i hela min uppväxt och även om det blivit bättre i vuxen ålder så är det inte bra. Det handlar inte om att det gör ont, det handlar nog om kontroll. Spruta har dock gått bättre än blodprov, stick i fingret är värst. Så jag hoppas det går bra imorgon, jag fick TBE-vaccin för en månad sedan och det gick bra den gången så jag har iaf ett bra minne i nutid.
Tack för svar. Gammalt "skit" är inte helt lätt att komma åt. Jag har själv höjdskräck eller rättare sagt hade, just nu vet jag inte. Jag spelade ett VR, sånt där med hand controler och "glasögon" som gick ut på att gå ut på en planka 80 meter upp. Vi hade en riktig planka utlagd också för att få mer realism. Jag gick från ett nervvrak som inte vågade gå fram till plankan till att faktiskt gå ut och hämta en munk (alltså bakverket) och även titta ner. Även om jag visste att jag var trygg så var inte min hjärna med på det direkt. Det jag gjorde var att hela tiden tillåta mig känna och vara rädd och rädslan ersattes av en mer naturlig respekt för höjder. Jag tänkte också tillbaks på situationen när jag tror min höjdskräck uppstod (4-5 år och fastnade när jag trillade ner från ett träd). Efteråt kändes det som jag vunnit en stor seger fast jag bara gått 2 meter på en planka på vardagsrumsgolvet och tillbaks.

Jag antar att det är svårt att simulera sprutor på samma vis, men jag hade försökt, tänkt på situationen tillåtit mig vara rädd och se om rädslan dämpas på det viset.

Mitt svar är väl lite väl sent nu, hur har det gått för dig 🤗 ?

Vad är det som gör att en del folk som får feber infektion eller andra hälsoproblem, säger att "det är sedan vaccinet " även om det gått flera veckor sedan vaccination.
Är det en vilja att skylla på något??
Jag har idag hört flera konstiga sammankopplingar...helt orealistiskt.

Vad är det som gör att en del folk som får feber infektion eller andra hälsoproblem, säger att "det är sedan vaccinet " även om det gått flera veckor sedan vaccination.
Är det en vilja att skylla på något??
Jag har idag hört flera konstiga sammankopplingar...helt orealistiskt.
Kanske en delförklaring.

Jag fick min andra dos och hade inställningen att det troligen inte skulle bli några biverkningar att tala om. Sköterskan var i högsta grad skeptisk och menade på att det var mycket fler som fick besvär efter andra sprutan. Det blir ju rena motsatsen till placebo att gå och förvänta sig att få biverkningar, både att man på samma vis som med placebo kan få en positiv effekt av sockerpiller så kan man få en negativ effekt genom att förvänta sig det genom vaccinet och så alla eventuella symptom som dyker upp måste ju bara vara vaccinet. Bäst att känna efter lite extra också.

Jag hostade precis (gör det ibland) och är lite torr i halsen (är det ofta sedan länge) det bara måste vara vaccinet ;) :idea1:

Imorse fick jag min andra spruta. Det kändes verkligen ingenting. Jag var i sista minuten och hann inte ens sätta mig i väntrummet och var bara superstressad. Efteråt funderade jag på om jag fått vaccinet eller om jag helt enkelt rest mig och gått för tidigt 😅 alltså det vore jättetypiskt mig att liksom missa vad som händer eller inte händer. Han satte inte på nåt plåster heller så kunde inte konstatera på det sättet att jag fått vaccin. Det var på nivån att jag funderade på om jag behövde gå in igen och fråga, ursäkta gav du mig sprutan eller sprang jag iväg för tidigt? 🙈 Sen kom jag på att han sagt att jag skulle sitta utanför ifall det blir nån reaktion, så jag lär ju ha fått det 😅.

(Nästa gång ska jag låta bli att titta bort så kanske jag är med på vad som händer. Nu önskar jag att jag ska få lite ont i armen...)

Imorse fick jag min andra spruta. Det kändes verkligen ingenting. Jag var i sista minuten och hann inte ens sätta mig i väntrummet och var bara superstressad. Efteråt funderade jag på om jag fått vaccinet eller om jag helt enkelt rest mig och gått för tidigt 😅 alltså det vore jättetypiskt mig att liksom missa vad som händer eller inte händer. Han satte inte på nåt plåster heller så kunde inte konstatera på det sättet att jag fått vaccin. Det var på nivån att jag funderade på om jag behövde gå in igen och fråga, ursäkta gav du mig sprutan eller sprang jag iväg för tidigt? 🙈 Sen kom jag på att han sagt att jag skulle sitta utanför ifall det blir nån reaktion, så jag lär ju ha fått det 😅.

(Nästa gång ska jag låta bli att titta bort så kanske jag är med på vad som händer. Nu önskar jag att jag ska få lite ont i armen...)
Får ni inget vaccinationskort?

Jag har fått första sprutan idag 🏆
Behövde inte visa upp id handlingar utan bara skriva ett friskhetsintyg/hälsodeklaration eller vad det nu hette.
Det gick väldigt fort! Ingen kö.
Tydligen gav jag kanske ett något nervöst intryck för den som gav mig sprutan sa åt mig att röra på fötterna och undrade om jag tyckte det var obehagligt 😅

Efter den obligatoriska kvarten efteråt (som jag fuskade med lite men satt nån minut iaf) så fick man ta klisterlappar med texten Jag har vaccinerat mig. Tillsammans räddar vi liv!
Så den klistrade jag fast på tröjan så att ingen skulle missa min bedrift :D

Vaccinerade mej igår och har än så länge bara ont i armen. 🙏

Sambon blev dålig med ont överallt (musklulärt)och jättemer ont i armen än mej.
En jag känner har fått ont i armen efter nån vecka och en annan blev typ influensasjuk dag fem. De flesta har bara ont i armen.

Fick första i morse. Pzifers. Hittills inga biverkningar. Men jag valde att vänta till semestern ifall att. En kollega till mig fick jätteont i hela armen och det funkar ju inte som yrkeschaufför.

Men jag får sällan biverkningar av nått, så förhoppningsvis slipper jag nu med. Fick ett kort med tidigast datum för nästa spruta, vilket var bra.

Nu har jag inte hunnit ta dos nummer två, men jag förmodar att det kommer att följa med en digital hälsodeklaration med påminnelsen. Det fick jag med dos nummer ett, och jag fyllde i hälsodeklarationen två gånger av bara farten (hade redan fyllt i den när jag bokade tiden). Tydligen vill de alltid ha en "färsk" version, så de ser nog hellre att man råkar fylla i den en gång för mycket än en gång för lite. Men det kan säkert vara olika på olika vaccinationsställen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar