Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gruvar mig sjukt mkt. Ska ta om en vecka men gör det bara för laget. Livrädd för att bli sjuk. Tål feber så galet dåligt.
Fattar dilemmat, jag var inte direkt chill inför min. Om du tål feber dåligt är det i mina ögon ett tokbra beslut med vaccin. Du kanske ev får feber några dagar, men risken att bli mycket sjuk minskar otroligt. Jag hade feber i över ett år. Heja dig! Och tack för ”för laget”. :heart

Jag känner ganska många som blivit vaccinerade men väldigt få som fått feber. Hoppas du också klarar dig undan!
Ingen av de 6 personer som jag har pratat med om vaccinering har fått feber som biverkning. En som har fått Astra, och resten Pfizer. Pappa kände absolut INGENTING efteråt (han fick Astra), och resten har mestadels känt av lite smärta vid stickstället. Någon blev ovanligt trött samma eftermiddag, men var tillbaka på jobbet igen redan nästa dag. Kände sig då helt "normal" igen. Nu är det kanske ett väldigt litet urval, men ändå :) .

Jag blir ganska illa när jag har en halv grads feber men trots lite biverkningar så var feber inte ett av dem denna gång men sådant går ju inte att förutse.

om man får feber av sprutan tänker jag ändå att det är en relativt kontrollerad sådan i jämförelse med att få det med covid som faktiskt är livshotande innan man vet hur man påverkas av sjukdomen.

Fick första sprutan idag, Pfizer. Öm i armen, muskulaturen i överarmen känns stel och bortdomnad. Har dock blivit lite bättre med rörelse. Får se hur det utvecklar sig under de kommande dagarna.

Jag fick andra sprutan Moderna för en vecka sedan nu. Kände mig småsjuk samma kväll, hostig och ont i kroppen dagen efter. På onsdagen var jag mer eller mindre helt återställd. Väldigt snälla biverkningar båda gångerna alltså.

Här gick det undan, de släppte lite tidigare än beräknat min åldersgrupp igår här och nu har jag fått min första spruta! :D:love:

Maken som är två åldersgrupper äldre än mig får sin första först till helgen och mamma fick sin första i lördags, så jag hade inte förväntat mig något vaccin än på i alla fall en månad. Men jag klagar verkligen inte! :up:

Jag fick min andra spruta idag. Pfizer.

När jag satt och väntade den obligatoriska kvarten tänkte jag att det var ett bra tillfälle att meditera så satte på en timer på mobilen och gick in i mig själv. Efter en stund så hörde jag någon tala i telefon bakom ryggen på mig men lät det vara. Rösten blev mer insisterande och jag insåg att det var sköterskan som vaktade på oss som undrade hur jag mådde :love1:, det var fint att känna att någon brydde sig om mig. Jag mådde prima och nu ett par timmar senare är jag möjligen öm om jag känner efter. Få se om det håller i sig.

Ska få första sprutan imorgon, jag har nålskräck och brukar alltid få ligga ner för jag blir lätt hysterisk. Nu är jag väldigt pepp på att få det här vaccinet men jag kan inte låta bli att oroa mig för hur det går till. Har sett på teve att man är i stora hallar med små skiljeväggar och sitter på en pinnstol? Är lite rädd för att få nåt bryt där med publik, och att jag måste sitta vilket jag aldrig klarat av att göra....Finns det någon här som fått ligga ner på en brits?

Ska få första sprutan imorgon, jag har nålskräck och brukar alltid få ligga ner för jag blir lätt hysterisk. Nu är jag väldigt pepp på att få det här vaccinet men jag kan inte låta bli att oroa mig för hur det går till. Har sett på teve att man är i stora hallar med små skiljeväggar och sitter på en pinnstol? Är lite rädd för att få nåt bryt där med publik, och att jag måste sitta vilket jag aldrig klarat av att göra....Finns det någon här som fått ligga ner på en brits?
Jag fick min i ett vanligt undersökningsrum, men det var på en vårdcentral så jag vet inte hur det ser ut i de tillfälliga vaccinlokalerna. Där fanns i alla fall brits och det hade gått alldeles utmärkt att få ligga på den istället för att sitta på en stol. Allt gick väldigt lugnt och sansat till trots att jag var så exalterad att jag skakade.

Fråga där du vaccinerar dig, du är garanterat inte den första med nålskräck som de vaccinerar, och de lär också vilja göra det så otraumatiskt det går.

Ingen aning om det finns möjlighet att ligga, men åtminstone i Kista (Stockholms största?) verkar de ha resurser bakom vaccinationsbåsen att hantera folk som reagerar på vaccin. Jag tror jag såg någon brits där och nån person de tog bakom. Påtala att du är rädd och det blir lättare om du får ligga så tror jag att de löser det.

Själva sprutan kändes ingenting (första gången) och nästan ingenting (andra), men rädslan är inte alltid rationell.

Vad är du rädd för? Vet du vad som triggat det?

Ingen aning om det finns möjlighet att ligga, men åtminstone i Kista (Stockholms största?) verkar de ha resurser bakom vaccinationsbåsen att hantera folk som reagerar på vaccin. Jag tror jag såg någon brits där och nån person de tog bakom. Påtala att du är rädd och det blir lättare om du får ligga så tror jag att de löser det.

Själva sprutan kändes ingenting (första gången) och nästan ingenting (andra), men rädslan är inte alltid rationell.

Vad är du rädd för? Vet du vad som triggat det?

Jag ska vaccinera mig i ett Folkets hus en timme bort där jag aldrig vart förr, så har ingen aning hur det ser ut. Det är en liten ort men jag åker gärna dit istället för att vänta längre.

Ja jag har skrivit mkt om det i en tråd om nålfobi nyligen. Tor det grunden handlar om en barnsköterska som höll fast och tvingade mig, sen dess har det varit ett helvete i hela min uppväxt och även om det blivit bättre i vuxen ålder så är det inte bra. Det handlar inte om att det gör ont, det handlar nog om kontroll. Spruta har dock gått bättre än blodprov, stick i fingret är värst. Så jag hoppas det går bra imorgon, jag fick TBE-vaccin för en månad sedan och det gick bra den gången så jag har iaf ett bra minne i nutid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar