Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också fått tid för första dosen nu. Jag känner mig faktiskt nervös. Jag är normalt inte rädd för vare sig sprutor eller ev. biverkningar egentligen, men det här har ju blivit en sådan himla grej på något sätt och det finns ju ingen att direkt samtala med heller eftersom det går enligt löpande band och utanför vanlig vårdmiljö. Jag kan känna av pollen (är det att ha allergi?) men är väl annars frisk såvitt jag vet, men tar en del läkemedel. Spelar det någon roll, liksom?

Nåja, klarar jag bara av att gå dit utan att bli liggande i en panikattack, är jag väl nöjd …

Jag har också fått tid för första dosen nu. Jag känner mig faktiskt nervös. Jag är normalt inte rädd för vare sig sprutor eller ev. biverkningar egentligen, men det här har ju blivit en sådan himla grej på något sätt och det finns ju ingen att direkt samtala med heller eftersom det går enligt löpande band och utanför vanlig vårdmiljö. Jag kan känna av pollen (är det att ha allergi?) men är väl annars frisk såvitt jag vet, men tar en del läkemedel. Spelar det någon roll, liksom?

Nåja, klarar jag bara av att gå dit utan att bli liggande i en panikattack, är jag väl nöjd …

Jag gissar att allergi gäller främst andra saker än just pollen. De frågade ju mig när jag tog första sprutan och höjde inte på ögonbrynen när jag sa pollen :)

Mina mediciner leker ju med mitt immunförsvar men de är heller inget hinder för att ta vaccinet (det värsta som händer är att jag inte får fullt svar på vaccinationen men det gäller ju alla vaccin i mitt fall).

Jag känner mig helt trygg med att ta spruta nr 2 idag.

Senast ändrad:
Idag fick jag min andra Pfizer! Så nu tänker jag ge mig ut och springa en runda medan jag kan - många säger att de mår jättedåligt efter tvåan... Jag läste också att studier visat att träning (även raska promenader) efter vaccinering gör att vaccinet har större effekt. Lite motivation mao i sommarlättjan...!

I hälsodeklarationen man ska fylla i innan frågas det om man fått en allvarlig reaktion efter vaccination tidigare, om man har allergier som gett så pass kraftiga reaktioner att man behövt uppsöka sjukhus. Så det är nog lugnt för din del! :)

Nu har jag precis fått spruta nr 2. Mådde bra efter spruta nr 1 och kände knappt av sticket efter sprutan. Återstår att se om det blir någon reaktion efter dagens spruta.

Känns bra att ha vaccinationen avklarad nu. Kommer ha så bra skydd man kan få lagom när semestern börjar. Det gör att jag och maken vågar röra oss utanför vårt hem och kommer göra några dagsutflykter under semestern.

/Lizzie

Precis som förra gången har den förlamande tröttheten slagit till, seg i hela kroppen och knoppen, och törstig hela tiden 😳 Så här var de vid första sprutan med några timmar efteråt men dagen efter så kände jag ingenting mer en svag huvudvärk. Dock sov jag jäkligt gott på natten 😂 Armen känns ungefär som när jag tränat hårt på gymmet varken mer eller mindre typ träningsvärk.
Tagit Pifzers vaccin.

Precis som förra gången har den förlamande tröttheten slagit till, seg i hela kroppen och knoppen, och törstig hela tiden 😳 Så här var de vid första sprutan med några timmar efteråt men dagen efter så kände jag ingenting mer en svag huvudvärk. Dock sov jag jäkligt gott på natten 😂 Armen känns ungefär som när jag tränat hårt på gymmet varken mer eller mindre typ träningsvärk.
Tagit Pifzers vaccin.

Du kanske är en av de som fått microchippet? 😒

Tydligen drar de igång med vaccinpassen 1 juli. Lät som att folk skulle få det även efter dos 1. Jag funderar lite på vilka länder utanför EU som ev skulle kunna godkänna dessa. Känns som att fler kanske är skeptiska när de delas ut redan efter dos 1. Eller det kanske kommer framgå om en tagit en eller två doser?

Frågade min mottagning om hur de gör med uppföljning av vaccinationssvar med tanke på att det rekommenderas vid misstanke om otillräckligt svar med min behandling (i praktiken kan det nog se väldigt olika ut). Och fyra veckor efter dos två kan jag kontakta dem för att få provtagningsmaterial för antikroppar! :up:

Har fått min första vaccination nu Fick stanna längre med extra övervakning då jag tidigare fått allergiska reaktioner av vaccin och behövt läggas in på sjukhus vid ett tillfälle. Så jag var ganska nervös innan av den anledningen. Men kändes tryggt på det stället jag tog vaccin det var en vårdcentral. Fick prata med en läkare innan med anledning av det jag fyllt i på hälsodeklarationen som gjorde bedömningen att jag kunde ta det. Allt har gått bra och jag hoppas nu jag slipper biverkningar också men känner att jag kan ta biverkningar om det skulle vara så bara jag slipper allergiska reaktioner. Känns iallafall skönt att första dosen är gjord! :) Fick pfizers vaccin.

Idag fick min sambo sin första spruta,. Vet ej vad han fick.

Hoppas han inte känner av något. Jag klarade förtsa sprutan men enbart lite muskelvärk i just armen spruta nummer 2 gav mig feberfrossa och huvudvärk på kvällen., Vart helt utslagen men ok på morgonen.

Jag gissar att allergi gäller främst andra saker än just pollen. De frågade ju mig när jag tog första sprutan och höjde inte på ögonbrynen när jag sa pollen :)

Mina mediciner leker ju med mitt immunförsvar men de är heller inget hinder för att ta vaccinet (det värsta som händer är att jag inte får fullt svar på vaccinationen men det gäller ju alla vaccin i mitt fall).

Jag känner mig helt trygg med att ta spruta nr 2 idag.

Ja, jag tänker det också. Pollen reagerar väl var och varannan på, liksom. Och jag har aldrig räknat mig som allergiker egentligen, men blir nog lite stressad nu av att det är så mycket ”runt omkring” ... Men nu har jag en tid i alla fall (även för dos två) så egentligen är det väl bara att köra, och vara glad att jag fick en tid tidigare än jag trodde att jag skulle få. :)

I hälsodeklarationen man ska fylla i innan frågas det om man fått en allvarlig reaktion efter vaccination tidigare, om man har allergier som gett så pass kraftiga reaktioner att man behövt uppsöka sjukhus. Så det är nog lugnt för din del! :)

Tack. :) Vad är det mer de frågar efter j hälsodeklarationen?

Tydligen drar de igång med vaccinpassen 1 juli. Lät som att folk skulle få det även efter dos 1. Jag funderar lite på vilka länder utanför EU som ev skulle kunna godkänna dessa. Känns som att fler kanske är skeptiska när de delas ut redan efter dos 1. Eller det kanske kommer framgå om en tagit en eller två doser?
Passet är egentligen bara en form av elektroniskt intyg eller registerutdrag.
Det är den som har ev. restriktioner som bestämmer var de lägger gränserna och antingen fyller du de kraven eller ej beroende på vad info säger när passet kollas. Sen uppdateras de väl löpande så när du fått dos 2 så kommer det synas också.

Hmm, fler på jobbet som fått biverkning á lá skitsprätta efter 3-7 dagar efter sprutan så ganska troligt att det är en biverkning.

Ja, jag tänker det också. Pollen reagerar väl var och varannan på, liksom. Och jag har aldrig räknat mig som allergiker egentligen, men blir nog lite stressad nu av att det är så mycket ”runt omkring” ... Men nu har jag en tid i alla fall (även för dos två) så egentligen är det väl bara att köra, och vara glad att jag fick en tid tidigare än jag trodde att jag skulle få. :)

Tack. :) Vad är det mer de frågar efter j hälsodeklarationen?
Här är en länk till hälsodeklarationen från FHM!
https://www.folkhalsomyndigheten.se...eklaration-vuxna-vaccination-mot-covid-19.pdf

Det är en faslig tur att jag har en extremt lugn vecka jobbmässigt den här veckan, för en biverkning jag definitivt fått är trötthet. Trots ca 8-9 timmars oavbruten sömn varje natt (vilket alltså är den mängd jag är van vid) är jag jättetrött i princip från den stund jag slår upp ögonen på morgonen. Värst brukar det bli runt 14-tiden då jag anfalls av en helt orimlig trötthet som det bara inte går att argumentera emot, utan det har blivit en eftermiddagslur varje dag sedan i lördags. :sleep: Nåja, det är ju som sagt bra timing sett till jobbet i alla fall!

Passet är egentligen bara en form av elektroniskt intyg eller registerutdrag.
Det är den som har ev. restriktioner som bestämmer var de lägger gränserna och antingen fyller du de kraven eller ej beroende på vad info säger när passet kollas. Sen uppdateras de väl löpande så när du fått dos 2 så kommer det synas också.

Jag har redan fått dos två så är fullvaccinerad. Har suttit i nån slags telefonkö nu halva dagen. Får återuppta mitt mission imorgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad