Utställningstråden 2015

Asså fy fan... nog för att man har hört om folk som försökt förstöra för andra genom att störa hundarna, kleta saker i pälsen på dem osv, men att förgifta hundarna?!

Ytterligare en anledning till att ha hundarna i sådana burar att det inte går att sticka in saker till dem utan att öppna buren, och att ha konstant uppsikt över dem...

Fy fan rent ut sagt.

Här är kritiken från helgen:

Anciaras Uralo Dvasia (junior)
Excellent CK BH BIR BIS
"57 cm. Utmärkt huvud. Vackra ögon. Vackra öron. Utmärkt överlinje, kors och svans. Mycket bra vinklar runt om. Rör sig underbart. Bra färg och päls"

Serebjanka Jelena (jaktklass)
Excellent CK CERT BT BIM
"53 cm. Utmärkt tikhuvud. Flott överlinje. Kort kors och svans. Aningen framskjuten skuldra. Bra vinklar bak. Knappt förbröst. Utmärkt päls och färg. Rör sig med bra steglängd. Kunde ha aningen längre rygg. "

Idag fick jag frågan om svenska älghundsklubbens fotograf kunde få komma hem till oss och fota Assi till det nya raskompendiumet!

Vilka kommer till Strängnäs imorgon? :)
Årets första utställning för oss, så gårdagen ägnade jag mig åt djurplågeri i flera timmar (eller vad vi människor kallar schamponering och föning av hunden) :p

Det är bara ett par veckor kvar till Malmö Internationella nu och fortfarande har jag inte hittat någon som kan eller vill vara behjälplig... Känner hur paniken börjar sätta in lite smått.

Vi ska på inoff i morgon och sen hoppas jag att vi tränat tillräckligt för att slippa få "totally untrained dog" i Kista också! :angel: :D

Vi håller på att ladda oss i form till Svensk Vinnare i Kista.

Ska till Strängnäs och titta idag tänkte jag. Kanske att jag får springa med någon hund, fick frågan om jag vill ställa en Weimaraner... Ska fundera någon timme till. ;)

Förra årets BIS på Vostehklubbens utställning. :D

139992509801386700_resized.jpg

Det gick bra på inoffen idag!
10390314_868754823185711_6731100953126513647_n.jpg

Kritiken: ”1 årig hane, mycket trevlig typ. Vackert maskulint huvud med mörka ögon. Bra hals & rygg. Välkroppad för ålder, normala vinklar fram och bak. Förbröst under utveckling. Rör sig med utmärkt steg. Vacker välskött päls, trevligt temperament. Välvisad!”

Åh vad kul! Grattis :)
Var det många wachtlar anmälda?
Tack! :)

Faktiskt ganska många, 7 st. En tik till i jaktklass och ytterligare två tikar till i unghundsklass. Två hanar i junior och en hane i unghundsklassen :)
Laddas päls är inte något vidare just nu, mitt i fällningen, vilket var lite synd, annars hade vi kaanske knipit BIR:et. Men det var det enda han slog ner på ("klen päls") så jag är supernöjd ändå!

Då var utställningen avklarad. Gick ganska skapligt tycker jag, även om mina nerver sabbade en del för hunden, men det var utmärkt miljöträning både för mig och för hunden. Vi är båda kanska gröna på det här med utställning så det finns en del att slipa på, men jag tror att jag var mer nervös än hunden.

Då var utställningen avklarad. Gick ganska skapligt tycker jag, även om mina nerver sabbade en del för hunden, men det var utmärkt miljöträning både för mig och för hunden. Vi är båda kanska gröna på det här med utställning så det finns en del att slipa på, men jag tror att jag var mer nervös än hunden.

Skönt att ha premiären avklarad! Vad fick ni för kritik? :)

Skönt att ha premiären avklarad! Vad fick ni för kritik? :)
Har inte kritiklappen framme just nu, men han fick mycket beröm för exteriören, dock ganska mycket avdrag på bakbenen i traven. Det var långa röda mattor längs med kanterna i ringen vilka man skulle springa på, och det tyckte han inte alls om, så han försökte dra innanför och stretade en hel del vilket gjorde att hans rörelser blev tämligen urdåliga med dåligt driv och undersatta bakben. Jag insåg i efterhand att jag i det läget skulle låtit honom springa innanför (fast i lugnare tempo eftersom betonggolvet under var snorhalt) istället för att hålla emot som jag gjorde när han drog innåt. Så den dåliga kritien för rörelserna tar jag själv på mig som en handler miss. Men vi fick ihop ett "Good" iaf och dommaren trodde att han kommer "växa i kostymen" när han blir äldre. Han är väldigt stor för sin ålder (10 mån) och ganska valpig i kroppen fortfarande, så han har en del utveckling att genomgå fortfarande.

Har inte kritiklappen framme just nu, men han fick mycket beröm för exteriören, dock ganska mycket avdrag på bakbenen i traven. Det var långa röda mattor längs med kanterna i ringen vilka man skulle springa på, och det tyckte han inte alls om, så han försökte dra innanför och stretade en hel del vilket gjorde att hans rörelser blev tämligen urdåliga med dåligt driv och undersatta bakben. Jag insåg i efterhand att jag i det läget skulle låtit honom springa innanför (fast i lugnare tempo eftersom betonggolvet under var snorhalt) istället för att hålla emot som jag gjorde när han drog innåt. Så den dåliga kritien för rörelserna tar jag själv på mig som en handler miss. Men vi fick ihop ett "Good" iaf och dommaren trodde att han kommer "växa i kostymen" när han blir äldre. Han är väldigt stor för sin ålder (10 mån) och ganska valpig i kroppen fortfarande, så han har en del utveckling att genomgå fortfarande.

Kul att domaren gillade hans exteriör, då finns det ju goda förhoppningar om att han växer i sig :) Grattis!
När räknas en Borzoi som färdigvuxen i kroppen?

Kul att domaren gillade hans exteriör, då finns det ju goda förhoppningar om att han växer i sig :) Grattis!
När räknas en Borzoi som färdigvuxen i kroppen?
De drar iväg på höjden fort, men tar lång tid på sig att sedan fylla ut rocken. Det är såklart individuellt, men det är inte ovanligt att de fortsätter att lägga på tills dem är 1½-2 år.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 924
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 370
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar