Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, den var internationell när jag ställde min första hund där, 2013. Men sen såg jag att den var nationell förra året också. Vet inte riktigt varför!Tack! Det har den kanske varit hela tiden, iofs? Har noll koll på den då jag aldrig varit förut.
Varning, mastodontinlägg!
Jag har bara rasklubbens utställning inplanerad nu sedan vi gått den i Strängnäs, men målet är att försöka ta ett cert där också
Konkurrensen där är dock betydligt högre, det brukar vara 40-70 hundar/kön i jaktklassen.
Om vi skulle lyckas få ett cert även där kommer jag nog ställa henne någon gång till under året, och försöka få ett cert till. Om hon utvecklas som önskvärt i skogen till hösten planerar jag att starta öppen klass-jaktprov, och målet där är så klart ett första pris - även om det är jäkligt svårt att få.
Championatreglerna för wachtel ser ut som följande:
"Tre certifikatkvalitetspriser (Ck) erhållna i jaktkonkurrensklass (jkk) i Sverige utdelade av minst två domare. Minst ett av certifikatkvalitetspriserna ska vara utdelat vid officiell utställning inom SWK. Minst ett av certifikatkvalitetspriserna ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Godkänd i unghundsklass eller nybörjarklass på jaktprov med lägst 8 poäng på skott samt 1:a pris i öppen klass på jaktprov."
SWK har bara en utställning om året vilket gör det hela lite småknepigt
Innebär det här...:
"Certifikat Certifikat utdelas alltid i bästa hanhunds-/tikklass. För raser som markerats med ¢ utdelas certifikat till bästa hund i bästa hanhunds-/tikklass som uppfyller krav på provmerit. Kravet på provmerit är detsamma som kravet för deltagande i jaktklass och gäller även vid utdelande av reservcertifikat."
...att det bara två wachtlar som kan få cert på utställning, dvs bästa tik och bästa hane?
Vår hane har fått cert som fjärdeplacerad...
Och sen, ett par frågor till
Innebär det här...:
"Två CACIB utdelade i två länder av två domare samt jaktprovsmerit (se SE UCh ovan). Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista CACIB."
...att hon "bara" behöver ett CACIB till, om ett år, för att vara internationell utställningschampion (International Beauty Champion C.I.B)?
Hur många CACIB delas ut i rasen vid samma tillfälle?
@Roxer
Haha, underbart, tack!
I fallet med Ipod fick dock hund 1-5 cert + ck både bland tikarna och hanarna, förutom nr 2 bland hanarna som bara gick i öppen. Men det var 2010, så det kan ju ha ändrats 2011
Meen, Ladda fick ett CACIB nu i mars, det är för tidigt att åka i sommar!
Nästa sommar?
Vi ska till Svensk Vinnare i helgen förresten. 4 anmälda Münstrar och Hatjo är antagligen ensam hanhund om det inte kommer någon champion eller veteran. Dock fick vi ett sent domarbyte, så vi får väl se vad det betyder. Vore lite snyggt att kunna ha både SE V-14 och SE V-15. Sen är det ju Nordisk i december, där kanske jag behöver visningshjälp @AraSlei.
Vi ska också dit Vi har också fått domarbyte. Verkar vara ganska många juniorer, har inte så stora förhoppningar. I december blev det VG när uppfödaren ställde honom, han letade efter mig hela tiden och var inte alls sitt bästa jag. Fick totally untrained dog i kritiken. Nu ska jag försöka våga visa honom själv och mitt mål är att inte få otränad i kritiken
Ja, det var ju 2010, reglerna ändrades årsskiftet 2010-2011. Före 20101231 kunde alla hundar i jaktklass få ett cert om domaren ansåg att de var tillräckligt bra. Efter 20110101 delas endast ett cert ut per kön. Så det är helt logiskt att han fick cert.
Vafasen. Du kan följa med och ställa utomlands iaf och sen ta ditt sista CACIB i Sverige nästa sommar. Så har du ett finskt cert också så blir hon trippelchampion när du tar din jaktprovsetta (FINUCH, CIB och SUCH).
Vi ska också dit Vi har också fått domarbyte. Verkar vara ganska många juniorer, har inte så stora förhoppningar. I december blev det VG när uppfödaren ställde honom, han letade efter mig hela tiden och var inte alls sitt bästa jag. Fick totally untrained dog i kritiken. Nu ska jag försöka våga visa honom själv och mitt mål är att inte få otränad i kritiken
Byt sambo, han har konstiga prioriteringar ;D...
Jag hade planer på att ställa i Kista, men min kära sambo har fått för sig att fylla år på lördag och vill märkligt nog inte spendera sin 25-årsdag på hundutställning...
Hm, fick för mig att du har Dalmatiner. Stämmer det?Min utställningsplanering för 2015:
eftersom jag har bestämt mig för att åtminstone försöka få ett cert det här året (vi var såååå nära i somras :/) så är min utställningsplanering i full gång. Det börjar nu i helgen med Svensk Vinnare i Sthlm. Därefter ev. ngn inoff för träning. Sedan...
Maj: Piteå nationella, ev. nån i grannländerna
Juni: int. Vännäs, int. Gällivare (+rasspecial), ev. Rovaniemi vid midsommar
Juli: Piteå internationella 4 juli, Alfta 5 juli, Tvååker 11 juli
Augusti: Överkalix
September: Oslo (EDS)
December: Stora Sthlm
Sedan ev. Harstad och Sortland, Narvik och Kemi (har inte full koll på datumen för dem. det kan även tillkomma några. Jag ska försöka samåka på så många som möjligt med mina hundars uppfödare så det hänger lite på vad hon har planerat in också.
Vacker! Grattis!Nu är vi hemma från Strängnäs, och debuten i jaktklass gick jättebra!
Ladda blev BIM och fick cert + CACIB. Hon uppförde sig strålande
Så roligt med första certet!
Haha Förlåt, men jag garvade högt när jag läste det där.
Det kommer gå super för er!
Jag hade planer på att ställa i Kista, men min kära sambo har fått för sig att fylla år på lördag och vill märkligt nog inte spendera sin 25-årsdag på hundutställning...
Skall försöka komma ihåg det Glad och snäll är både jag och vovven iallafall, fast du är nog kanske inte i vår ring.Andas och ta det lugnt så brukar det gå bra. Ni har ju några dagar på er att träna. Ska jobba i ring både lördag och söndag, så jag hoppas på glada och snälla utställare.
Känner igen det där. Gjorde bort oss lite på Malmö internationella mitt bland stora tunga namn inom svensk borzoi-avel. Träningen hade gått utmärkt, han både stod och sprang perfekt, men när det väl gällde på utställningen så kom vi in där och såg ut som att vi inte tränat en sekundSkall försöka komma ihåg det Glad och snäll är både jag och vovven iallafall, fast du är nog kanske inte i vår ring.
Jag var aldrig nervös med förra hunden men av någon anledning är jag det med den här. Liksom skakande ben inne i ringen och kräkas före är tydligen min melodi. Men jag försöker intala mig att DET ska gå!
Åh jag förstår hur du känner. Vi får "bryta ihop" och komma igen!!Känner igen det där. Gjorde bort oss lite på Malmö internationella mitt bland stora tunga namn inom svensk borzoi-avel. Träningen hade gått utmärkt, han både stod och sprang perfekt, men när det väl gällde på utställningen så kom vi in där och såg ut som att vi inte tränat en sekund
Haha, ja jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Vi hade ju varit och ställt på officiella som valp 3 gånger, fått fin kritik och blivit bir 2 av gångerna. Sen otalet inoffar, och ingen har klagat på hur han betett sig. Och sen hände det där! På första officiella! Jag som var så sjukt nervös tänkte att det blir perfekt att uppfödaren ställer honom, då kommer det gå bra! Nähepp det tyckte visst inte vovve.